Vozíky s pomocnými technologiemi, které se posouvaly za razicí hlavou, jsou už rozebrané. Z razicího štítu, který dokázal prokousat v nestabilních břidlicích i tvrdých spilitech dva více než čtyřkilometrové tubusy, toho už také moc nezbývá.
Srdce stroje, který stavbaři po proražení tunelu odtáhli téměř sto metrů před portál, z dálky připomíná obří náboj do děla. Kolem něj se ale nepřetržitě pohybují odborníci, kteří stroj rozebírají.
Rozebírání Viktorie |
V závěru minulého týdne technici ze stroje sundavali masivní unašeč, na kterém byla upevněná řezná hlava. Tu rozřezali na čtvrtiny a po kusech snesli pomocí jeřábu už před několika dny.
„Středová část, která se nyní sundavala, byla nejtěžší částí řezné hlavy,“ vysvětlil stavbyvedoucí Václav Anděl.
Aby unašeč mohl ze stroje dolů, nejprve jej museli technici zajistit nad jeřábem. Pak povolovali desítky velkých šroubů. Nakonec se ke slovu dostal autogen, kterým museli svářeči upálit několik drobných dílů.
Pracují také s elektrickým obloukem. Na plášť stroje navařili trubky, které unašeči bránily, aby se při uvolňování zhoupl a narazil do zbývající části štítu.
Uvolněný unašeč pak jeřábník s pomocí dělníků, kteří lany jistili, aby se mnohatunová součást nekontrolovaně neotáčela, uložili na předem připravené místo.
Razicí štít si láme zuby o skálu (14. května 2016):
14. května 2016 |
V současné době není v České republice připravená žádná ražba tunelu, kde by Viktorie mohla pracovat. Některé její díly budou využitelné v jiných razicích strojích.
„Pístnice, hydraulika, čerpadla se dají využít i na jiných strojích a stavbách, vysvětlil Anděl. Jenže každý tunel je jiný, může mít jiný průměr tubusu.
Viktorie s průměrem řezné hlavy téměř 10 metrů byla zřejmě největším strojem nasazeným v Česku. Jen pro představu - se všemi vozíky s technologiemi byl téměř 120 metrů dlouhý a jeho hmotnost byla 1 800 tun.
Stavbyvedoucí připomněl, že už po proražení prvního tubusu podstoupil razicí stroj velkou repasi.
„Některé části byly hodně opotřebované. Hlavně řezná hlava. Nebylo to vidět, ale repasovala se několik měsíců. Musela se vyvařovat, svařovat. Spility v části trasy byly velice tvrdé, nešly navrtat. Ale štít si s nimi poradil. Byly tam velké tlaky a to se na materiálu odrazilo. Přední část byla hodně zatížená,“ popsal stavbyvedoucí Anděl.
Viktorie prorazila poslední část železničního tunelu (7. října 2017):
7. října 2017 |
Uvnitř tubusů se dodělávají propojovací chodby. V jižním tunelu, který byl vyražený jako první, se budují kabelovody a suchovod potřebný pro případ, že by v tunelu někdy museli zasahovat hasiči. Tím by si dopravovali od některého z portálů hasivo na místo zásahu.
Tunel má být hotový letos na podzim, na přelomu listopadu a prosince by jím podle harmonogramu měl projet první vlak. Nový jízdní řád, který bude platit od 9. prosince 2018, už bude počítat s neomezeným průjezdem vlaků nejdelším železničním tunelem v České republice.
Každý z tubusů je dlouhý 4 150 metrů. Současné odhady na kompletní přestavbu železničního koridoru mezi Rokycany a Plzní včetně tunelu se odhadují na téměř pět miliard korun.