Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Razicí štít Viktorie rozebírají, zatím pro něj není využití

  13:08aktualizováno  13:08
Razicí štít Viktorie, který na okraji Plzně prorazil dva tubusy nejdelšího železničního tunelu v České republice, už téměř neexistuje. Stroj o průměru řezné hlavy téměř deset metrů dělníci rozebrali a některé části budou použity na jiných stavbách.

Vozíky s pomocnými technologiemi, které se posouvaly za razicí hlavou, jsou už rozebrané. Z razicího štítu, který dokázal prokousat v nestabilních břidlicích i tvrdých spilitech dva více než čtyřkilometrové tubusy, toho už také moc nezbývá.

Srdce stroje, který stavbaři po proražení tunelu odtáhli téměř sto metrů před portál, z dálky připomíná obří náboj do děla. Kolem něj se ale nepřetržitě pohybují odborníci, kteří stroj rozebírají.

Rozebírání Viktorie

V závěru minulého týdne technici ze stroje sundavali masivní unašeč, na kterém byla upevněná řezná hlava. Tu rozřezali na čtvrtiny a po kusech snesli pomocí jeřábu už před několika dny.

„Středová část, která se nyní sundavala, byla nejtěžší částí řezné hlavy,“ vysvětlil stavbyvedoucí Václav Anděl.

Aby unašeč mohl ze stroje dolů, nejprve jej museli technici zajistit nad jeřábem. Pak povolovali desítky velkých šroubů. Nakonec se ke slovu dostal autogen, kterým museli svářeči upálit několik drobných dílů.

Pracují také s elektrickým obloukem. Na plášť stroje navařili trubky, které unašeči bránily, aby se při uvolňování zhoupl a narazil do zbývající části štítu.

Uvolněný unašeč pak jeřábník s pomocí dělníků, kteří lany jistili, aby se mnohatunová součást nekontrolovaně neotáčela, uložili na předem připravené místo.

Razicí štít si láme zuby o skálu (14. května 2016):

V současné době není v České republice připravená žádná ražba tunelu, kde by Viktorie mohla pracovat. Některé její díly budou využitelné v jiných razicích strojích.

„Pístnice, hydraulika, čerpadla se dají využít i na jiných strojích a stavbách, vysvětlil Anděl. Jenže každý tunel je jiný, může mít jiný průměr tubusu.

Viktorie s průměrem řezné hlavy téměř 10 metrů byla zřejmě největším strojem nasazeným v Česku. Jen pro představu - se všemi vozíky s technologiemi byl téměř 120 metrů dlouhý a jeho hmotnost byla 1 800 tun.

Stavbyvedoucí připomněl, že už po proražení prvního tubusu podstoupil razicí stroj velkou repasi.

„Některé části byly hodně opotřebované. Hlavně řezná hlava. Nebylo to vidět, ale repasovala se několik měsíců. Musela se vyvařovat, svařovat. Spility v části trasy byly velice tvrdé, nešly navrtat. Ale štít si s nimi poradil. Byly tam velké tlaky a to se na materiálu odrazilo. Přední část byla hodně zatížená,“ popsal stavbyvedoucí Anděl.

Viktorie prorazila poslední část železničního tunelu (7. října 2017):

Uvnitř tubusů se dodělávají propojovací chodby. V jižním tunelu, který byl vyražený jako první, se budují kabelovody a suchovod potřebný pro případ, že by v tunelu někdy museli zasahovat hasiči. Tím by si dopravovali od některého z portálů hasivo na místo zásahu.

Tunel má být hotový letos na podzim, na přelomu listopadu a prosince by jím podle harmonogramu měl projet první vlak. Nový jízdní řád, který bude platit od 9. prosince 2018, už bude počítat s neomezeným průjezdem vlaků nejdelším železničním tunelem v České republice.

Každý z tubusů je dlouhý 4 150 metrů. Současné odhady na kompletní přestavbu železničního koridoru mezi Rokycany a Plzní včetně tunelu se odhadují na téměř pět miliard korun.

Autor:



Nejčtenější

Policie zastavila na D5 dva kamiony, převážely desítky nelegálních migrantů

Na D5 zadrželi policisté kamion s migranty

Policie zastavila v pátek večer na dálnici D5 ve směru na Rozvadov dva kamiony s pětatřiceti nelegálními migranty,...

Plzeň na startu jara nevyhrála. Slavia padla na sněhu, Baník je poslední

POSLEDNÍ VYHRÁL, MISTR PADL. A tak zatímco se jihlavští fotbalisté radovali z...

Start fotbalového jara přinesl ztrátu lídra, senzaci na úkor obhájce titulu i dva překvapivé výsledky v boji o...



Evropské top kluby Čechy v Lize mistrů nemusí, říká plzeňský kouč Vrba

Plzeňský kouč Pavel Vrba burcuje své svěřence.

Víte, který evropský klub byl na podzim procentuálně nejúspěšnější ze všech? Podržte se - Viktoria Plzeň. Ze 16...

Partizan - Plzeň 1:1, k osmifinále Evropské ligy přiblížil hosty Řezník

Plzeňský kapitán Hubník se spoluhráči děkuje fanouškům za podporu po utkání...

Dlouho byli hodně nevýrazní, desítky minut se k ničemu kloudnému nedostali. Přesto plzeňští fotbalisté zadělali na...

GIBS obvinila policistu, který kvůli probliknutí vytáhl na řidiče zbraň

Neobvyklý zásah policistů v civilu na řidiče z Karlovarska

Vyšetřovatel Generální inspekce bezpečnostních sborů obvinil jednoho z dvojice policistů, kteří loni v září v Plzni...

Další z rubriky

Řidič v cizím autě naboural ve vysoké rychlosti do sloupu, vůz shořel

Rychle jedoucí vůz po nárazu do obrubníku a sloupu shořel (18. února 2018)

Osobní vůz značky BMW shořel v noci na neděli po nehodě, která se stala na Karlovarské třídě v Plzni. Cizinec, který...

Soud řeší milionový spor, který před lety téměř rozložil vedení Plzně

Nové divadlo v Plzni. (16. dubna 2015)

Po téměř šesti letech dospěl k soudu spor o proplacení přibližně 20 milionů korun za část zemních prací při stavbě...

Ze stavědla poslali vlaky naposledy, řídicí centrum čeká demolice

Poslední výhled z budovy stavědla zvaného Radbuza na centrální vlakové nádraží....

Po 37 letech se uzavřely dveře stavědla zvaného Radbuza u hlavního vlakového nádraží v Plzni. Odtud se posílaly vlaky...

Najdete na iDNES.cz