VIDEO: Razicí štít Viktorie rozebírají, zatím pro něj není využití

  13:08aktualizováno  13:08
Razicí štít Viktorie, který na okraji Plzně prorazil dva tubusy nejdelšího železničního tunelu v České republice, už téměř neexistuje. Stroj o průměru řezné hlavy téměř deset metrů dělníci rozebrali a některé části budou použity na jiných stavbách.

Vozíky s pomocnými technologiemi, které se posouvaly za razicí hlavou, jsou už rozebrané. Z razicího štítu, který dokázal prokousat v nestabilních břidlicích i tvrdých spilitech dva více než čtyřkilometrové tubusy, toho už také moc nezbývá.

Srdce stroje, který stavbaři po proražení tunelu odtáhli téměř sto metrů před portál, z dálky připomíná obří náboj do děla. Kolem něj se ale nepřetržitě pohybují odborníci, kteří stroj rozebírají.

Rozebírání Viktorie

V závěru minulého týdne technici ze stroje sundavali masivní unašeč, na kterém byla upevněná řezná hlava. Tu rozřezali na čtvrtiny a po kusech snesli pomocí jeřábu už před několika dny.

„Středová část, která se nyní sundavala, byla nejtěžší částí řezné hlavy,“ vysvětlil stavbyvedoucí Václav Anděl.

Aby unašeč mohl ze stroje dolů, nejprve jej museli technici zajistit nad jeřábem. Pak povolovali desítky velkých šroubů. Nakonec se ke slovu dostal autogen, kterým museli svářeči upálit několik drobných dílů.

Pracují také s elektrickým obloukem. Na plášť stroje navařili trubky, které unašeči bránily, aby se při uvolňování zhoupl a narazil do zbývající části štítu.

Uvolněný unašeč pak jeřábník s pomocí dělníků, kteří lany jistili, aby se mnohatunová součást nekontrolovaně neotáčela, uložili na předem připravené místo.

Razicí štít si láme zuby o skálu (14. května 2016):

V současné době není v České republice připravená žádná ražba tunelu, kde by Viktorie mohla pracovat. Některé její díly budou využitelné v jiných razicích strojích.

„Pístnice, hydraulika, čerpadla se dají využít i na jiných strojích a stavbách, vysvětlil Anděl. Jenže každý tunel je jiný, může mít jiný průměr tubusu.

Viktorie s průměrem řezné hlavy téměř 10 metrů byla zřejmě největším strojem nasazeným v Česku. Jen pro představu - se všemi vozíky s technologiemi byl téměř 120 metrů dlouhý a jeho hmotnost byla 1 800 tun.

Stavbyvedoucí připomněl, že už po proražení prvního tubusu podstoupil razicí stroj velkou repasi.

„Některé části byly hodně opotřebované. Hlavně řezná hlava. Nebylo to vidět, ale repasovala se několik měsíců. Musela se vyvařovat, svařovat. Spility v části trasy byly velice tvrdé, nešly navrtat. Ale štít si s nimi poradil. Byly tam velké tlaky a to se na materiálu odrazilo. Přední část byla hodně zatížená,“ popsal stavbyvedoucí Anděl.

Viktorie prorazila poslední část železničního tunelu (7. října 2017):

Uvnitř tubusů se dodělávají propojovací chodby. V jižním tunelu, který byl vyražený jako první, se budují kabelovody a suchovod potřebný pro případ, že by v tunelu někdy museli zasahovat hasiči. Tím by si dopravovali od některého z portálů hasivo na místo zásahu.

Tunel má být hotový letos na podzim, na přelomu listopadu a prosince by jím podle harmonogramu měl projet první vlak. Nový jízdní řád, který bude platit od 9. prosince 2018, už bude počítat s neomezeným průjezdem vlaků nejdelším železničním tunelem v České republice.

Každý z tubusů je dlouhý 4 150 metrů. Současné odhady na kompletní přestavbu železničního koridoru mezi Rokycany a Plzní včetně tunelu se odhadují na téměř pět miliard korun.

Autor:

Nejčtenější

VIDEO: Nejdelším železničním tunelem v zemi už jezdí vlaky s cestujícími

První vlak s cestujícími, který projel nejdelším železničním tunelem v České...

Nejdelší železniční tunel v České republice začíná sloužit veřejnosti na třetím železničním koridoru z Plzně do Prahy....

Zemřel šumavský podnikatel Talián. Stavěl hotely a přátelil se se Zemanem

František Talián na snímku z roku 2010, kdy se jako člen občanského sdružení...

Ve věku 70 let zemřel minulou středu vystudovaný právník František Talián, kterému přátelé přezdívali král Šumavy. Po...

Nová varianta pro Plekance. Zájem má Plzeň, potvrdil manažer Vlasák

Plekanec: O medaili se nikdo nebaví, vážíme si podpory diváků

O hokejistu Tomáše Plekance usiluje další klub z české extraligy - Plzeň. Pro iDNES.cz to potvrdil sportovní manažer...

Čisto na kolejích. V nejdelším tunelu nebude možné používat staré toalety

Prohlídka nejdelšího železničního tunelu v ČR u Plzně. (21. 9. 2018)

Už tento pátek se naplno rozjede provoz více než čtyřkilometrového železničního tunelu Ejpovice - nejdelšího v Česku....

Nový tunel u Plzně otestoval nákladní vlak, v pátek jím projedou i cestující

Nový železniční tunel u Plzně otestoval nákladní vlak. (15. 11. 2018)

Nákladní vlak projel v půl páté odpoledne jako první novým železničním tunelem u Plzně, který je nejdelší svého druhu v...

Další z rubriky

Skiareál na Špičáku investoval do zasněžování, cena jízdenek stoupla

Na šumavském Špičáku začala zimní sezona. (7. ledna 2016)

Šumavský lyžařský areál Špičák investoval zhruba deset milionů korun do modernizace střediska. Šlo především o...

Zastupitelé zvolili primátora Plzně, stal se jím už podruhé Martin Baxa

Martin Baxa z ODS se ujal vedení města Plzně. Primátorský řetěz mu předal...

Po čtyřleté pauze se Martin Baxa z ODS stal opět primátorem města Plzně. Na čtvrtečním ustavujícím zasedání o tom...

Firmy investují do modernizací, roboti nahrazují drahou pracovní sílu

Výrobní hala společnosti Foxconn v Pardubicích (ilustrační snímek)

Doba, kdy firmy marně sháněly zaměstnance, začíná být minulostí. Společnosti investují do modernizací a lidi nahrazují...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz