Reflexní boule mají upozornit řidiče ještě na vyasfaltované části trati, že po...

Reflexní boule mají upozornit řidiče ještě na vyasfaltované části trati, že po pár metrech asfalt končí a auto spadne do nezakrytého kolejiště. (29. června 2015) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Zpomalovací boule se osvědčily. Auta už na tramvajové koleje nejezdí

  • 1
Dopravní experti v Plzni zřejmě přišli na způsob, jak zastavit roztržité řidiče, kteří uvázli v nezakrytém tramvajovém kolejišti. Zpomalovací boule v centru splnily očekávání a objeví se i v Bolevci.

Uvázlé auto na pražcích v kolejišti v centru Plzně a za ním dlouhá fronta tramvají. Ještě před rokem to býval na průtahu městem mezi křižovatkou v sadech Pětatřicátníků a Centrálním autobusovým nádražím častý obrázek.

Loni v červnu technici namontovali na okraje vyasfaltované vozovky a nezakrytého tramvajového kolejiště, které vypadá jako železniční trať, reflexní zpomalovací boule.

„Určitě zafungovaly. Za poslední rok si nepamatuji, že by v takto upravených křižovatkách vjelo auto do kolejiště. Už jsme požádali Správu veřejného statku města Plzně, aby podobně upravili i jednu křižovatku v Bolevci,“ řekl dopravně-provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Ptáček.

Dopravní expert správy veřejného statku Ondřej Vohradský potvrdil, že v křižovatce Plaské a Studentské ulice se boule objeví. „Hotové by to mělo být v řádu měsíců, “ dodal Vohradský.

Právě na této frekventované křižovatce, kde se potkává mezinárodní silnice na Most s pokračováním průtahu od Karlových Varů, mívají někdy šoféři problémy udržet se na vozovce.

Než se specialisté rozhodli k namontování boulí, zvažovali i jiné úpravy. Jednou z nich bylo vodorovné dopravní značení v podobě vodicích pruhů, které by řidiče navedly při průjezdu křižovatkou. Nakonec dostalo přednost řešení s boulemi, které se do té doby používaly ke zpomalení aut u vjezdů do parkovacích domů nebo v obytných zónách.

„Zpomalovací prvky jsou u kolejiště osazené s předstihem na asfaltové části komunikace. Jsou výrazné a reflexní. Když už na ně řidič vjede, nerovný přejezd by ho měl upozornit, že něco není v pořádku, že dál pokračovat nemůže,“ vysvětlil už dříve Jan Hakl ze Správy veřejného statku města Plzně.

Pokud se auto poškodí, musí pomoci jeřáb

Nejčastěji mimoplzeňští šoféři vjížděli do kolejiště v sadech Pětatřicátníků, u Nového divadla nebo v křižovatce s Kotkovou ulicí. Opakovaně se vymlouvali, že je do kolejiště zavedla navigace.

Každé auto uvázlé v kolejišti znamená zastavení tramvajového provozu. Vyproštění obvykle trvá od patnácti do pětačtyřiceti minut.

Ředitel plzeňských hasičů Pavel Musil už dříve popsal, že když auto zůstane stát hned na začátku kolejiště, většinou ho hasiči dokážou vytáhnout zpět na silnici navijákem.

„V Přemyslově ulici jsme měli případ, kdy se jeden z řidičů pokusil projet po kolejišti v běžném osobním autě až k druhé křižovatce. To ale není možné, uvázl s poškozeným autem už asi po sto metrech. Takový vůz většinou dostaneme ven jen pomocí jeřábu a to je složité, při práci nás neustále omezují troleje nad kolejemi,“ vysvětlil Musil.