Oprava tramvajového kolejiště v centru Plzně ztěžuje dopravní situaci....

Oprava tramvajového kolejiště v centru Plzně ztěžuje dopravní situaci. Jedinečná možnost vidět jezdit po náměstí Republiky tramvaje po jedné koleji obousměrně. Dočasná konečná stanice byla vytvořena v Prešovské ulici. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Zmatek v plzeňské MHD. Tramvaje jezdí dočasně po jednokolejce

  • 23
Zkoušku nervů mají za sebou plzeňští cestující i tramvajáci. Pondělí bylo prvním pracovním dnem, kdy tramvaje jezdily úplně jinak, než byli do pátku zvyklí. Přestaly totiž úplně křižovat ulicí Pražská a Solní, upravoval se kvůli tomu i jízdní řád.

Dispečer na zastávce v Sirkové ulici posílá tramvaj dál do centra Plzně.  Ta přejíždí na protější kolej a v protisměru jede přes most U Jána k náměstí Republiky. Z reproduktorů v tramvaji zní upozornění, že kvůli stavebním pracím bude další zastávkou až provizorní konečná v Prešovské ulici. 

Kvůli rekonstrukci ulic a tramvajových tratí v centru Plzně se změnily trasy všech plzeňských tramvají už v sobotu, ale pondělek byl prvním pracovním dnem. Po jednokolejce budou tramvaje přes náměstí jezdit až do konce září.  

Provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Ptáček předpokládá, že do konce týdne by si cestující na tyhle výrazně změny mohli zvyknout. 

„Ráno byl jeden dispečer v sadech Pětatřicátníků a cestujícím radil, na kterou ze zastávek mají jít, když chtějí pokračovat dál. Další je v Sirkové ulici. Podle informací, které od dispečerů mám, většina lidí o změnách v tramvajové dopravě věděla dopředu. Provoz na jednokolejné trati je zatím bez problémů. Jen v kolnách aut na náměstí Republiky zůstávají i autobusy a nabírají velká zpoždění,“ řekl Jiří Ptáček. 

Přímo na provizorní konečné tramvají v Prešovské ulici v pondělí dopoledne pozoroval provoz náměstek plzeňského primátora pro dopravu Miroslav Šimák.  „Chci se na vlastní oči přesvědčit, jaká je situace. A náměstí ucpané ze všech směrů auty? Teď jsou pro auta uzavřené všechny ulice, jež jsou v plánech uvažované jako možné pěší zóny,“ řekl Šimák. 

Když přijedou tramvaje do prešovské ulice, většina lidí, kteří z nich vystoupí, se vydává směrem do sadů Pětatřicátníků. Tam přestupují do tramvají směrem do Bolevce, na Košutku, Skvrňan nebo Bory. 

Podle Ptáčkových slov si už řada lidí stěžovala, že na sebe nenavazují tramvaje na jednokolejce s těmi, co projíždějí sady Pětatřicátníků. „Navazování spojů je ale nereálné. Od Slovan a Světovaru je kvůli jednokolejce interval 12 minut, nová linka 1/2 mezi Bolevcem a  Skvrňany jezdí po osmi až 10 minutách. Těžko je dokážeme sladit, aby na sebe navazovaly a čekaly,“ dodal Ptáček. 

O víkendu stavbaři vytrhali tramvajové koleje od Zvonu přes Pražskou ulici, náměstí Republiky až do Solní ulice, po kterých ještě v pátek jezdily tramvaje. A v pondělí už těžký bagr trhal betonové panely ze silnice přímo před plzeňskou radnicí.  Tramvaje se do těchto míst mají vrátit letos v říjnu.