Cestující se musí připravit na to, že autobusy mohou nabírat zpoždění ještě několik dalších týdnů. (Ilustrační snímek)

Cestující se musí připravit na to, že autobusy mohou nabírat zpoždění ještě několik dalších týdnů. (Ilustrační snímek) | foto: Luboš Kratochvíl, iDNES.cz

Autobusům na Plzeňsku hrozí dlouhodobé zpožďování, změny se nepovedly

  • 37
Rozšíření systému Integrované dopravy Plzeňska provází řada problémů. Nový systém prodělal v pondělí první ostrou zkoušku a do Plzně přijelo na 50 autobusů pozdě. Zhruba v polovině autobusů chybí čtecí zařízení pro Plzeňské karty. Potíže má i e-shop Dopravního podniku.

Zásadní rozšíření systému Integrované dopravy Plzeňska (IDP) od 1. dubna ze 44 na 194 obcí provází série problémů. V e-shopu Dopravního podniku je možné zatím nabíjet jen tarif pro Plzeň. V samoobslužných zónách nelze nahrát současně předplatné pro plzeňskou i vnější zónu.

Západočeši přijíždějí ráno pozdě do práce a na vyučování. Zhruba v polovině autobusů totiž chybí strojky schopné přečíst, co má cestující nahrané na Plzeňské kartě. V pondělí, kdy rozšíření IDP prodělávalo první zkoušku naostro, přijelo do Plzně na 50 autobusů pozdě.

"Největší zpoždění nabraly dva spoje z Rokycanska a dva ze Stříbrska. Dorazily o půl hodiny později. Vypsali jsme na 46 zpožděnek," uvedl ředitel ČSAD autobusy Plzeň Miroslav Hucl.

Kvůli chybějícím strojkům totiž lidé ukazovali místo Plzeňské karty doklady o zaplacení předplatného a šoféři jim vypisovali takzvané dodatkové jízdenky. "Odbavení jednoho cestujícího se tak prodlužuje až na dvojnásobně dlouhou dobu," říká Miroslav Hucl.

Navíc pokud u sebe pasažér nemá doklad o zaplaceném předplatném, musí si koupit jízdenku. A dodatečně si s dokladem v ruce požádat u dopravce o vrácení jízdného. Kdo potvrzení nemá, může požádat o jeho vystavení.

"Ráno jsem prošvihl kvůli zpoždění první přednášku. A to jsem si musel ještě nabít kartu u automatu na nádraží. V e-shopu dopravních podniků šlo nahrát jen předplatné pro Plzeň. Vnější zóny web neumí," poukazoval na další neduh student Adam Stehlík.

Řidiči budou psát dodatkové jízdenky i v dalších týdnech

Informace o polofunkčním e-shopu se na internetových stránkách Dopravního podniku objevila až v pondělí odpoledne. Tarify na rozšířené IDP přitom podle informací dopravce i Plzeňského organizátora dopravy (POVED) mělo být možné nabíjet již od pondělí 19. března.

"Na samoobslužných zónách i prodejnách to možné je," ujišťovala v pondělí odpoledne mluvčí Dopravního podniku Kateřina Fránová. "Důvodem omezení funkčnosti e-shopu Plzeňské karty je zpoždění dodávky nového softwaru. V termínu dodaná verze dělala chyby. Museli jsme ji reklamovat," uvedl projektový manažer Plzeňské karty Radomír Kozler.

Dobít si předplatné pro vnější zóny přes internet by podle něj mělo být možné během příštího týdne. Až do dalšího jara ale budou muset cestující v e-shopu objednané a zaplacené předplatné stále nahrávat v samoobslužných zónách. Přímo ve vozech MHD u jízdenkových automatů Cardmanů to půjde nejdříve od dubna 2013.

Kdy se dořeší nepříjemná situace v linkových autobusech, bohužel zatím nikdo neví. Šéf ČSAD autobusy Plzeň Miroslav Hucl se obává, že komplikace s vypisováním dodatkových jízdenek a zpožďování spojů mohou trvat i několik měsíců. "Z potřebných 250 strojků nám stále chybí stovka," uvedl Hucl.

Bylo totiž pozastaveno výběrové řízení na druhou dodávku nových odbavovacích zařízení. Jeden z účastníků soutěže se odvolal na Úřad pro hospodářskou soutěž, a ten zatím nerozhodl. Dokud tedy Úřad pro hospodářskou soutěž nerozhodne, budou lidé cestující na předplacenou Plzeňskou kartu dál předkládat doklady o zaplacených tarifech, šoféři jim budou zdlouhavě vypisovat dodatkové jízdenky a autobusy budou nabírat zpoždění.