Doprava na Americké třídě v centru plzně.

Doprava na Americké třídě v centru plzně. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Strany opět mluví o zklidnění dopravy v centru Plzně. Zatím to vždy smetly

  • 5
Většina komunálních politiků v Plzni dlouhé roky mluví o tom, že chce automobilovou dopravu v centru omezit. Toto téma se ve městě řeší zhruba dvacet let. K mírnému zklidnění sice došlo, ale je velmi malé a tempo změn je v tomto ohledu zoufale pomalé. Jenže všechny návrhy na omezení zatím byly smeteny ze stolu.

Nedávno někteří lidé z vedení města poukazovali na to, že významné zklidnění centra v partnerském Regensburgu trvalo asi dvacet let. Zdůvodňovali to tím, že je nutné postupovat opatrně a pomalu. Zdá se tedy, že plzeňským politikům nedochází, že i v Plzni se problém řeší stejně dlouho jako v Regensburgu. Ve srovnání s ním je ovšem výsledek v podstatě nulový.

Jak si konšelé při naplňování svých slibů v tomto případě počínají, názorně dokládá i jejich postoj ke zklidnění Americké třídy, kde vozy MHD v zácpách nabírají zpoždění. V posledních dvou volebních obdobích se většina zastupitelů postavila opakovaně i jen proti částečnému omezení automobilové dopravy mezi Hlavním nádražím a křižovatkou U Práce.

Poměrně nedávno pak konšelé smetli ze stolu návrh, že by měly na náměstí Republiky a v přilehlých ulicích přibýt pěší zóny. Nechuť udělat nějaký krok k omezení osobní automobilové dopravy ve středu Plzně šla napříč politickým spektrem a v posledním volebním období byla silnější než v letech 2006 až 2010.

Pro částečné omezení provozu na Americké třídě například z ODS hlasoval jen primátor Martin Baxa a odmítli je podpořit i zástupci Pravé volby pro Plzeň, kteří v minulém volební období byli pro.

Slib nesplnili, hlásají ho ale znovu

Zástupci koalice ODS a ČSSD dnes připouštějí, že slib zklidnit dopravu v centru nesplnili. Přesto se však stejné téma objevuje ve volebních programech a slibech znovu.

Pokud by se v tomto ohledu měl dosavadní přístup města změnit, musela by se po volbách dostat ke slovu uskupení, která jsou s nynější situací značně nespokojena. To znamená například TOP 09, Společně za Plzeň nebo Změna pro Plzeň.

„V tomto směru jsme v porovnání s evropskými městy sto let za opicemi,“ říká lídr TOP 09 Ondřej Ženíšek. „Živé centrum je centrum bez aut. Příkladem toho jsou ulice Bedřicha Smetany nebo Martinská,“ prohlašuje lídr Změny pro Plzeň Martin Marek. „Za současného stavu je centrum města pro chodce krajně nevlídné a mimořádně dopravně přetížené,“ tvrdí Petr Vaněk, lídr formace Společně za Plzeň, která sdružuje pět stran.

Ke zklidnění provozu se hlásí i volební jednička hnutí Občané patrioti Marcel Hájek. Ten připomíná, že vedení města lidem slibovalo zklidnění Americké třídy po postavení ulice U Trati a mostu Milénia. Nicméně Občané patrioti mají ve svém programu značně diplomatickou formulaci: Prosazujeme rozumné omezení automobilové dopravy na náměstí Republiky a v jeho okolí.

Taková věta umožňuje až příliš široký výklad.