Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Byli jsme uvnitř stroje, který razí nejdelší tunel. Podívejte se

  4:15aktualizováno  4:15
Do samého nitra obřího razicího štítu, který pod zemí u Plzně hloubí nejdelší železniční tunel v Česku, se ve středu podívali reportéři iDNES.cz. Nejdřív jeli tunelovým „kabrioletem“ a pak zdolali desítky schodů, aby se dostali až k muži, kterému tady nikdo neřekne jinak než pilot.

Razicí štít Viktorie má před sebou poslední kilometr jižního tubusu železničního tunelu mezi Kyšicemi a okrajem Plzně. Jenže teď se na několik dnů zastavil, aby se připravil na nejtěžší práci. Bude se muset prokousat skálou pod vrchem Chlum, kterou tvoří hornina zvaná spilit (více čtěte zde).

Technici už v hlavě štítu vyměnili řezné nástroje. „Teď děláme úpravy přímo za hlavou. V měkčích horninách se takzvaná rubanina dopravovala na spodek stroje a pak šnekovým dopravníkem na pásy, které ji vynášely ven před tunelový portál. Tak to ale ve skále, takzvaném hard rocku, dělat nemůžeme. V něm se rubanina musí dostat do středu stroje a pak je speciálními velkými lopatami předávána na pásové dopravníky,“ vysvětlil šéf razičů Štefan Ivor z Metrostavu.

K dopravě novinářů nitrem tunelu použili stavbaři vozítko, kterým normálně převážejí části betonových prstenců. Jen betony nahradily lavičky. „To je náš tunelový kabriolet,“ řekl s úsměvem stavbyvedoucí Václav Anděl.

Fotogalerie

Pod vrcholem tunelu vede roura, která žene ke štítu vzduch od kyšického portálu. Podél už hotového úseku jsou řady trubek, kabelů, světel i různých plošin. V pravidelných intervalech jsou na stěnách cedulky s informací o vzdálenosti od začátku tunelové roury.

Posledních asi 400 metrů už není tunel rovný jako přímka, ale stáčí se doleva. Brzdíme. Před námi se objevuje zadní část Viktorie.

Razicí štít je dlouhý téměř 120 metrů a váží 1 800 tun. Projít od jeho konce až na začátek znamená zdolat spoustu schodů kolem uzavřených hučících skříní. Řídicí pracoviště operátora je zhruba třicet metrů za razicí hlavou. Muži, který celý kolos ovládá pomocí tlačítek, tu říkají pilot.

Přesouváme se přímo k razicí hlavě. Z jejího nitra jsou slyšet lidské hlasy, občas se ozve bouchání. Mezi červenými profily hlavy je vidět kousek skály. Na dálku hladký, lesklý. Když na něj dopadne ostřejší světlo, jsou na něm proužky. Ty jsou od řezných nástrojů.

Jak vznikají stěny tunelu

Prstence, které tvoří stěny tunelu, skládá razicí štít Viktorie ze speciálních betonových profilů. Jeden prstenec dokončí, mohutné písty se o něj opřou a hlava vyrazí další dva metry tunelu. Pak se stroj zastaví. V přesném pořadí seskládá další prstenec, mezi něj a horninu je vpravena speciální hmota, stroj vyrube další dva metry tunelu, a vše se znovu opakuje.

„Uvidíme, jak skála bude tvrdá a abrazivní, jak často budeme muset měnit řezné nástroje na hlavě,“ říká Ivor.

Asi za dva měsíce by se měli stavbaři s Viktorií posunout až k budoucímu plzeňskému portálu. Místy budou až 90 metrů pod povrchem. Naopak nejtenčí nadloží zaznamenali nedávno, když byli pod silnicí do Bukovce. Tam bylo nad vrcholem štítu přibližně jen necelých deset metrů.

Až se Viktorie dostane na kraj Plzně, technici rozeberou razicí hlavu a převezou ji zpátky do Kyšic, odkud začnou ražbu severního tubusu. Zbytek stroje do Kyšic odcouvá už hotovým tunelem.

Kompletní výstavba železničního tunelu má stát téměř dvě miliardy korun. Po jeho zprovoznění se má cesta vlakem mezi Plzní a Rokycany zrychlit až o deset minut.

Autor:


Nejčtenější

Kauza plzeňského gólu. Proč ho videorozhodčí nechal uznat

Michael Krmenčík z Plzně vykouzlil na tváři úlevnou grimasu, z dorážky překonal...

V případu uznaného gólu plzeňských fotbalistů, kterému předcházel těsný ofsajd, se objevily "polehčující" okolnosti....

Rychlost byla fatální. Zemřelý řidič měl na tachometru víc než 160

Tragická nehoda mezi Kralovicemi a Plasy, řidič osobního vozu srážku nepřežil.

Policisté odložili vyšetřování loňské tragické nehody, při které se osobní auto „zapíchlo“ do motoru kamionu na silnici...



Událost po 75 letech. Tři ligové týmy vyhrály první čtyři zápasy

Spartan Guélor Kanga (vlevo) v souboji s teplickým Jakubem Horou.

Sparta dvanáct bodů, Slavia i Plzeň také. Fotbalová liga prožívá historickou událost, pětasedmdesát let se nestalo, aby...

VIDEO: Vandal vyryl na vůz fotbalisty Limberského skoro třímetrovou rýhu

Vandal vyryl na vůz fotbalisty Limberského skoro třímetrovou rýhu

Přes dva a půl metru dlouhý vryp udělal do boku auta fotbalisty Davida Limberského muž s taškou v ruce. Při činu v...

V armádě byl teprve tři roky. Na své první misi přišel Patrik o život

V kapli v Mokrouších na Plzeňsku je pod křížem pietní místo připomínající oběť...

Čtyřiadvacetiletý desátník Patrik Štěpánek z Mokroušů na Plzeňsku odjel v polovině dubna na svoji první vojenskou misi...

Další z rubriky

Symbol Plzeňského Prazdroje zase získá lesk, bránu opraví restaurátoři

V Plzeňském Prazdroji začala oprava Jubilejní brány dokončené roku 1893. (10....

Pod lešením zůstane několik měsíců schovaná Jubilejní brána plzeňského pivovaru, která je symbolem Plzeňského...

V nejdelším tunelu u Plzně už jsou koleje, vlak po nich pojede v listopadu

Na portálu u Kyšic už je vystavěná gabionová stěna mezi tubusy. V celém jižním...

Stavbaři budující nejdelší železniční tunel v České republice u Plzně finišují. V minulém týdnu upevnili koleje v...

VIDEO: Plzni se letos narodilo čtvrté mládě lva berberského, je to holka

Samičce lva berberského jsou necelé tři týdny. (14. srpna 2018)

V plzeňské zoologické zahradě už tři týdny opatrují mládě lva berberského. Chovatelé radostnou zprávu zveřejnili až...

HUBNUTÍ: Dvojnásobná maminka zhubla 20 kilogramů
HUBNUTÍ: Dvojnásobná maminka zhubla 20 kilogramů

Maminka pod přezdívkou Adenka84 dokazuje, že opravdu lze omládnout! Během pár měsíců zhubla dvacet kilogramů – se dvěma dětmi, při návratu do práce a potížích se štítnou žlázou.

Najdete na iDNES.cz