Z rozhodnutí úředníků odboru životního prostředí krajského úřadu vyplývá, že vodohospodáři mohou po rekreační sezoně snižovat hladinu v přehradě oproti běžnému stavu až o čtyři metry.
„Průměrný pokles hladiny v nádrži je uvažovaný o sedm až osm centimetrů za den,“ stojí mimo jiné v rozhodnutí, které má MF DNES k dispozici.
Na snížení hladiny v přehradě mají vodohospodáři čas od 3. září do 1. listopadu, pak ji mají udržovat.
Dispečer Povodí Vltavy Jan Bláha vysvětlil, že úroveň, na kterou může hladina v přehradě mimořádně klesnout už letos po prázdninách, je srovnatelná se stavem, jaký je v přehradě přes zimu.
To ale vodohospodáři udržují v přehradě volný prostor pro zachycení vody z tání sněhů v povodí potoků a řek, které přehradu zásobují vodou.
„Pokud bude pokračovat současné velmi suché období bez srážek, není vyloučené, že hladina v přehradě bude postupně klesat samovolně až na určenou hodnotu. Možná povolení ani nevyužijeme,“ vysvětlil Jan Bláha.
V současné době je oproti běžným letním sezonám hladina přehrady o 1,5 až dva metry níže. I když vodohospodáři odpouštějí do řeky pod hrází přehrady manipulačním řádem stanovené minimum vody, tedy asi 2,5 metru krychlového za vteřinu, hladina stále klesá. Do přehrady totiž přitéká každou vteřinu jen jeden kubík vody.
„Nyní hladina přehrady týdně klesá o 30 až 35 centimetrů,“ vysvětlil Jan Bláha.
Hladina by ve srovnání se současnou úrovní měla klesnout ještě o 2,5 až 3 metry.
Současný pokles vody vyhovuje stavbařům, kteří mají u obou kamenných pilířů tyčících se z vody už od jara postavená lešení. „Na pilířích probíhá přespárování a injektáž zdiva. Tomu je potřeba vrátit zašlý lesk, odstranit vegetaci, opravit spáry a doplnit mezi kameny pojivo, které je od doby výstavby částečně vyluhované,“ uvedla před měsícem mluvčí Správy železniční dopravní cesty Radka Pistoriusová.
Specialisté připravující výměnu všech tří kovových mostních polí nyní kompletují vedle trati první z nich.
Samotná výměna polí se bude provádět technikou, jaká dosud nebyla v České republice použitá.
„Snášení a osazování konstrukcí proběhne současně. Stará konstrukce bude sloužit pro zavezení nové a nová pak zas pro vyvezení staré. Pro manipulaci bude vyroben speciální rám, přes který budou stará i nová konstrukce spojené. Každé z polí mostu se bude dělat samostatně. Po vyvezení čeká stávající konstrukci rozřezání na kusy a odvoz do šrotu,“ řekla Radka Pistoriusová.
Přímo na mostě speciální hydraulické zařízení konstrukce otočí a na místo staré usadí nový mostní díl. Výluka, která začala 23. července, skončí 19. listopadu letošního roku.