Karel Schuller ukazuje svůj dům, který by musel ustoupit výstavbě dvojkolejné...

Karel Schuller ukazuje svůj dům, který by musel ustoupit výstavbě dvojkolejné trati. | foto: Martin Polívka, MAFRA

Lidé v Holýšově se bojí, že kvůli nové trati přijdou o domy i pozemky

  • 7
Petici proti rozšíření železniční trati, která vede městem, podepsala už asi tisícovka obyvatel Holýšova na Domažlicku. Namísto jednokolejky tu totiž má být dvoukolejná elektrifikovaná trať, kvůli které by mohlo asi 20 lidí přijít o pozemky a nemovitosti.

Asi dvaadvacet místních lidí by mohlo kvůli rozšíření trati přijít o zahrady a chatky, další čtyři majitelé o domy, ve kterých trvale bydlí. Jedním ze signatářů petice je i Karel Schuller. Ten se obává, že mu zbourají dům, který před několika lety sám postavil.

Podle iniciátora petice Josefa Tichovského, který by měl kvůli dvojkolejce přijít o zahradu, už dokument podepsalo na tisíc lidí z Holýšova. Část z nich kvůli strachu o pozemky, jiní proto, že nesouhlasí, aby vlaky s nebezpečným nákladem - jako jsou cisterny s benzinem směřující z německých rafinérií - jezdily vysokou rychlostí centrem obce.

Vedoucí stavebního odboru městského úřadu Holýšov Jaroslav Kubica pro nešťastné majitele pozemků u dráhy nemá potěšující zprávy. S rozšiřováním trati totiž počítá krajský územní plán, stavba je ve státním zájmu.

„Navíc byl v loňském roce v Holýšově změněn územní plán obce. Ochranný koridor podél trati, kde se nesmí stavět domy k trvalému bydlení, tam zůstal a nikdo to nerozporoval,“ vysvětlil Kubica.

Doplnil, že kdyby se lidé vzepřeli před přijetím územního plánu, mohl vzniknout tlak na ministerstvo dopravy. Lidé prý nyní svalují vinu na Kubicu a dokonce volali po jeho odvolání.

Vedoucí odboru dopravy Plzeňského kraje Jaroslav Vejprava říká, že na rozšíření trati mají zájem Němci, a to by mohlo stavbu urychlit i na české straně.

„Evropská komise už posvětila trasu jako jednu odbočnou větev železničního koridoru. Němci už nechali zpracovat ekonomickou návratnost. Ta říká, že tento směr z Prahy na Domažlice přes Českou Kubici je pro spojení na Mnichov a Norimberk nejrychlejší a nejlepší a z Norimberku může pokračovat dál,“ popsal Vejprava.

Podle něj bude záležet na tom, jestli modernizaci trati od hranic dál do vnitrozemí Německa zařadí západní sousedé do plánu staveb na pětileté plánovací období. „Jestli to projde, příprava pojede naplno i v Česku. Do roku 2030 už by mohla trať stát,“ odhadl Vejprava.

Studii v několika variantách, které se liší vychýlením oblouků trati v závislosti na rychlosti vlaků, už podle Vejpravy zpracovává projekční kancelář. Zadání dostala od Správy železniční dopravní cesty. „Studie by měla být hotová v těchto dnech,“ uvedl Vejprava.

Odpůrci stavby jsou ale přesvědčeni o tom, že by trať měla Holýšov obkroužit severním obloukem kolem průmyslové zóny, což by bylo podle nich bezpečnější a kratší řešení. A chtějí učinit veškeré právní kroky proti stavbě dvojkolejky.

Josef Tichovský už prý požádal o mimořádné zastupitelstvo s jediným bodem - odstranění záměru z územního plánu.