Areál Západočeské univerzity v Plzni na Borech.

Areál Západočeské univerzity v Plzni na Borech. | foto: Martin Polívka, MF DNES

Co mají umět absolventi? ptá se plzeňská univerzita. Upraví studium

  • 4
Západočeská univerzita v Plzni představila svůj dlouhodobý záměr na roky 2016 až 2020. Je připravena vychovávat absolventy schopné reagovat na požadavky nového světa, do něhož nás přivádí nastupující čtvrtá průmyslová revoluce.

Už během následujících týdnů získá ZČU podklady od desítek firem působících v regionu. Díky tomu se škola dozví, jaké dovednosti by podle nich její absolventi měli mít.

Čtvrtá průmyslová revoluce

  • Zjednodušeně se tímto pojmem označuje proces digitalizace a automatizace, který má potenciál zefektivnit průmyslovou výrobu.
  • Již několik let proniká do německých firem, díky návaznosti na český průmysl se postupně usazuje i v domácích závodech.
  • Jedním z jeho efektů je, že ve výrobě potřebuje méně lidské síly.

„Na základě toho plánujeme úpravy studijních plánů,“ nastínil rektor Miroslav Holeček jeden ze směrů, jímž by se měla v budoucnu škola ubírat.

Ve svém dlouhodobém záměru na roky 2016 až 2020, který vedení univerzity tento týden představilo, reaguje do značné míry na vyšší využití inteligentních technologií v průmyslu. Větší důraz proto bude během studia klást také na mezioborovost.

Podle Holečka se svět v poslední době razantně proměňuje. „Stojíme na prahu nové průmyslové revoluce,“ říká Miroslav Holeček s tím, že se změny projeví zejména v továrnách, kde se budou ve větší míře využívat robotické systémy.

Kvůli tomu už nebudou potřeba tolik lidské ruce, zmizí odhadem až 40 procent pracovních míst. Těmito trendy se zabývá i akční plán Průmysl 4.0, chystaný ministerstvem průmyslu a obchodu.

„Myslíme si, že je důležité, aby lidé, kteří k nám přicházejí, věděli, že budou připraveni pro měnící se svět. Během svého studia budou mít možnost najít v sobě vlohy, už na škole se budou moci připravit na své budoucí uplatnění, zapojit se do řešení praktických problémů. Tím získají přehled a stanou se zajímavými i pro své budoucí zaměstnavatele,“ vysvětluje Holeček a dodává, že univerzita je díky řadě vizionářských okolností na tuto novou průmyslovou revoluci připravena.

Rektor ZČU v Plzni Miroslav Holeček.

Podle rektora je nyní možné snadno propojovat obory technické a humanitní, například ekonomii s technologií či techniku s právem.

Podle prorektora Ladislava Čepičky má pomoci i větší spolupráce s firmami z regionu.

Od Hospodářské komory Plzeňského kraje nyní ZČU očekává informace z místních podniků. Ty se měly vyjádřit k tomu, jaké mají na absolventy požadavky.

„Na jejich základě můžeme velmi rychle reagovat. Pokud se firmy shodnou, že by ocenily větší jazykové dovednosti nebo třeba prezentační dovednosti, můžeme to ve studijních plánech zohlednit,“ konstatuje Čepička.

Zpětnou vazbu chce získat ZČU i od svých absolventů. I tyto poznatky plánuje v praxi využít. Podle vedení je možné první změny očekávat již v příštím akademickém roce.

Západočeská univerzita má nyní na 13 tisíc studentů a dále tento počet neplánuje zvyšovat. Namísto toho chce jít cestou specializace a kvality.

„Kromě těch technických máme také velice kvalitní humanitní a umělecko-vědní obory. Díky této rozmanitosti a mezioborovému propojení jsme univerzitou 21. století,“ říká Holeček, podle něhož právě humanitní fakulty dávají univerzitě velkou konkurenční výhodu.

Poptávku po nových specializacích pomohou předvídat ekonomie, sociologie a antropologie, průmysl bude nyní mnohem více zajímat chování člověka a jeho měnící se role v pracovním procesu.