„Je pravda, že kolem zoo prochází v poslední době zvýšené množství lidí. U klokanů se jich zastavují denně stovky. Máme tu kvůli tomu umístěné prosebné cedulky. Samozřejmě, že se lidé mohou podívat, ale prosíme je, aby zvířata nehladili, nestrkali přes plot klacky a hlavně je nekrmili. To, co se běžně přes rok děje, že se návštěvníci snaží v areálu krmit třeba opice, tak se teď zaměřilo právě na klokany,“ říká mluvčí zoo Martin Vobruba.
Přestože zahrada je pro veřejnost nepřístupná, provoz uvnitř se nezastavil.
„Probíhá průběžná trvalá údržba areálu. Samozřejmostí je stoprocentní péče o zvířata. Vlastně odpadají pouze věci kolem návštěvníků a práce kolem provozů gastro a suvenýrů. To všechno zmizelo,“ doplňuje Vobruba s tím, že zaměstnanci dodržují přísná protikoronavirová opatření.
„Ve chvíli, kdy byly vyhlášené hygienické celostátní normy, tak je všichni pracovníci úzkostlivě dodržují. Používají dezinfekci, ochranné pomůcky. Jsou rozděleni na dvě směny, které se nepotkávají,“ dodává.
Během uplynulého roku musela zoo zavřít hned třikrát. „Poprvé to bylo loni zjara, pak následovala uzavírka od 8. října do 3. prosince, a od 14. prosince je zavřeno až doteď,“ sděluje.
Kadeřník pro lva, pedikúra pro zebru
Vzhledem k tomu, že zoo přišla o peníze ze vstupného, je pro ni velmi důležitá podpora veřejnosti. Jejím hlavním projevem je adopce zvířat. Některá jsou natolik populární, že mají kmotrů přebytek, jde zejména o tarbíky, sovy, pávy, želvy ostruhaté nebo vlky. V době epidemie si ale donátoři vybírají i živočichy, na které se běžně nedostávalo.
„Jsme rádi, že se lidé zajímají i o zvířata, která ještě nikdy adoptována nebyla. Dostalo se konečně i na některé vodní ptáky, jako jsou ibisové nebo kachny, ale i na menší savce. Také musím pochválit kmotry, kteří si zvířata vybrali už před krizí, že v adopci pokračují a třeba i zvyšují své příspěvky,“ konstatuje Martin Vobruba.
Důkazem toho, že jsou příznivci v zoo i v době krize štědří, je fakt, že za rok přibylo 250 nových dárců, což je rekordní přírůstek. Veřejnost přispěla také, co se týče krmení.
„Na podzim lidé přiváželi poměrně dost žaludů nebo kaštanů, což zahradě pomohlo. Také jsme naštěstí loni před druhým uzavřením spustili e-shop, kde si mohou zájemci koupit suvenýry, což nám také pomáhá,“ informuje.
V prosinci pak zoo spustila prodej poukazů na služby pro zvířata. Podporovatelé tak mohou například věnovat peníze na kadeřníka pro lva, pedikúru pro zebru nebo wellness pro nosorožce.