Nebezpečná zatáčka v Lužanech na Plzeňsku.

Nebezpečná zatáčka v Lužanech na Plzeňsku. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Zrádná zatáčka bere životy, brzy by měly řidiče varovat červené šipky

  • 13
Výrazné červenobílé dopravní značení by mělo už brzy varovat motoristy před zrádnou zatáčkou v Lužanech na Plzeňsku, kde se stalo už několik vážných nehod. Obcí, která leži na hlavním tahu z Klatov na Plzeň, projíždí denně desetitisíce automobilů.

Z Borov na okraj Lužan vede téměř dva kilometry dlouhá silnice, rovná jako přímka. Povolenou devadesátkou tu jezdí málokdo a dlouhá rovinka je lemovaná pomníčky, připomínajícími oběti tragických havárií.

Právě v zatáčce na začátku Lužan se loni před Vánocemi zabil šofér renaultu. Auto tu v noci vyletělo v zatáčce ze silnice, vjelo do zahrady a zastavilo se po nárazu do složené hranice dříví. Řidič byl na místě mrtvý. Policisté případ dosud neuzavřeli (více o nehodě čtěte zde).

Tato nehoda ale znovu otevřela otázku, jak řidiče s předstihem a důrazně upozornit na zatáčku po dlouhé rovince. K těžkým nehodám sem vyjíždějí záchranáři opakovaně.

"Lužany jsou jedním z míst, kde jsme došli k závěru, že se problému musíme intenzivně věnovat. A co nejrychleji nalézt řešení. Je to ukázkový případ," říká šéf krajské dopravní policie Vladimír Toman.

Úkolem, jak udělat zatáčku pro řidiče co nejviditelnější a nejbezpečnější, se už zabýval i architekt. Musel navíc řešit i to, že přímo do zatáčky se napojuje vedlejší silnice po pár metrech přeťatá železničním přejezdem.

Starostka Lužan Věra Petrželková říká, že už před dvěma lety začali kvůli zvýšení bezpečnosti psát na všechny strany. Objevil se plán na osazení značek za vnější krajnicí zatáčky - několika bílých tabulí s červenou šipkou, jež ukazují, kam se silnice stáčí. Ale nic se nedělo.

"Po prosincové nehodě jsem vše zase urgovala. Chceme, aby zatáčka byla pořádně viditelná ve směru od Klatov. Problémy tam bývají hlavně za mokra - kdyby tam ty směrové tabule byly, tak by bylo z dálky vidět, že tam ta zatáčka je. Navíc obec začíná až za touto zatáčkou. Jsem přesvědčená, že když se tam udělá cokoliv pro bezpečnost, je to dobré pro řidiče i lidi v obci," říká starostka Petrželková.

Šéf odboru dopravy úřadu Plzeňského kraje Jaroslav Vejprava dodává, že bezpečnostní opatření u zatáčky měly být součástí úprav celého průtahu Lužany, který má Ředitelství silnic a dálnic v plánu rekonstrukcí na další roky.

"Po nešťastné tragické nehodě ze závěru loňského roku jsme tuhle zatáčku z projektu vyjmuli a řešili čistě jen dopravní značení v zatáčce, aby řidiči zatáčku registrovali s dostatečným předstihem. Už je vše připravené, teď záleží jen na počasí a na výběru firmy," upřesnil Jaroslav Vejprava.

Podobný problém vyřešily značky u Kokšína

Protože tahle úprava je na silnici první třídy, vše spadá pod jejího správce, tedy Ředitelství silnic a dálnic.

Až čas podle ředitele krajské dopravní policie Vladimíra Tomana ukáže, jestli je zvolené řešení účinné.

"Komunikace před obcí Lužany je stavěná na rychlost 90 kilometrů v hodině. Když tam někdo poletí 160, jsou všechna opatření marná," říká Toman. Policisté často měří rychlost aut nejen na silnicích u Lužan, ale i přímo při průjezdu obcí.

Podobný problém jako v Lužanech byl v minulosti také u Kokšína, který je vzdálený devět kilometrů od Lužan směrem na Klatovy. Mezi lety 2007 a 2010 tam záchranáři vyjížděli k 26 nehodám, tři lidé při nich zemřeli.

Pak do zatáčky silničáři osadili stejné značky, jaké mají být na okraji Lužan. Od té doby v zatáčce nikdo nezemřel. Podle statistik tam i ubylo nehod.