Nově otevřená první část západního okruhu v Plzni.

Nově otevřená první část západního okruhu v Plzni. | foto: Martin Polívka, MAFRA

Jízda po obchvatu Plzně připomíná houpačku, jenže hrboly jsou „v normě“

  • 20
Na nově otevřené první části západního obchvatu Plzně se nejezdí ani týden a motoristé už si stěžují na nerovnosti vozovky. Hejtman Václav Šlajs o nich podle svých slov věděl a kraj dílo reklamoval. Komunikace se ale zatím opravovat nebude, protože odchylky do pěti milimetrů povoluje norma.

Nově zprovozněný úsek obchvatu měří dva kilometry, nerovnosti řidiči zaznamenali asi na třetině úseku mezi mostem u Skvrňan a Křimicemi. Byl mezi nimi i Plzeňan Zdeněk Roučka.

„Najížděl jsem na novou silnici na odbočce od Skvrňan a jel nejprve do kopce. Pod vrcholem stoupání ale najednou končí hladký asfalt, a až k velkému mostu přes údolí se auto při jízdě drobně chvěje. Na mostě je to už zase klidná jízda. U stavby za více než 800 milionů korun bych očekával, že při spuštění provozu bude asfalt krásně hladký,“ podivuje se Roučka.

Říká, že i bavorské cestičky mezi loukami a poli, kde jezdil na kole, jsou kvalitnější než nová silnice na okraji Plzně.

MF DNES úsek mezi Borskými poli a Křimicemi projela několikrát v obou směrech a různými rychlostmi. V asi 800 metrů dlouhém úseku silnice asfalt skutečně není ideálně rovný, v autě jsou drobné nerovnosti opravdu citelné.

Při jízdě jsou nerovnosti citelné

Právě v této části západního okruhu dělala vozovku firma Strabag. Mluvčí Edita Novotná říká, že udělali vše přesně podle zadání.

„V uvedeném úseku jsme provedli několik měření parametrů vozovky planografem. Ta potvrdila, že současný stav vozovky odpovídá všem platným normám. Kontrolní měření prováděl i investor a není nám známo, že by výsledky těchto měření nevyhovovaly,“ odmítá mluvčí firmy Strabag jakékoli pochybení.

Šéf krajské správy a údržby silnic Pavel Panuška řekl, že na nové silnici včetně tohoto úseku nechali ještě před zprovozněním udělat pět nezávislých měření.

„Podle normy mohou být příčné a podélné odchylky maximálně do pěti milimetrů. Tady je vše v normě, reálně maximálně do čtyř milimetrů. Míst s takovou odchylkou je tam asi pět.“ konstatoval Pavel Panuška.

Měl by se změnit zákon, říká hejtman

„Pocitově se ale řidičům skutečně může zdát, že silnice není úplně rovná. Firma splnila vše podle normy i zadávacích podmínek,“ připustil Panuška.

Z měření mimo jiné vyplynulo, že v ostatních úsecích nově otevřené silnice jsou nerovnosti menší, maximálně do tří milimetrů.

Jak je to možné? Podle několika oslovených odborníků na stavby silnic může finální vrstvu asfaltu ovlivnit řada faktorů, včetně toho, jakou sestavu hutnících válců firma použije při pokládce posledního asfaltového koberce.

Plzeňský hejtman Václav Šlajs o nerovnostech na západním okruhu věděl už před jeho dokončením a je přesvědčený, že by se měl změnit zákon o veřejných zakázkách. Problematické je, že jediným kritériem při výběru firmy je cena.

Řešením podle něj není ani to, že si kraj může stanovit v projektové dokumentaci, v jaké kvalitě silnici chce, a zjedná si i kvalitní stavební dozor.

Na silnici je záruka pět let

„Důkazem je západní okruh a hrboly na něm. Norma je pět milimetrů, firma odevzdala silnici, kde jsou hrboly čtyřmilimetrové a neopraví to, přitom my jsme to reklamovali,“ uvedl Šlajs.

Na silnici je pětiletá záruka. „Po čase budeme dělat nová měření. Pokud bude nějaký problém, budeme vše samozřejmě reklamovat,“ prohlásil krajský šéf silničářů Panuška.

Nově otevřená část západního obchvatu od Borských polí do Křimic je dlouhá 2,1 kilometru, náklady na ni jsou vyčíslené na 870 milionů korun. Společně ji financovalo město a kraj, podstatná část peněz je z evropských dotací.

Již zprovozněnou část okruhu by měl v roce 2020 doplnit úsek z Křimic na Košutku, který by měl vyústit v plánovaném kruhovém objezdu mezi zimními stadiony a hlavní stanicí hasičů u výpadovky na Karlovy Vary.

,