Pokud se nová budova plzeňské záchranky nezačne stavět v létě, přijde o dotace. Ilustrační snímek

Pokud se nová budova plzeňské záchranky nezačne stavět v létě, přijde o dotace. Ilustrační snímek | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Plzeňské záchrance hrozí, že přijde o dotaci na sídlo za sto milionů

  • 2
Záchranná služba Plzeňského kraje možná přijde o evropskou dotaci na stavbu nové budovy v Plzni. Důvodem jsou podmínky výběrového řízení na dodavatele stavby, proti kterým se už odvolaly dvě firmy. Shodně tvrdí, že požadavky jsou diskriminační.

V tendru na stavbu nové budovy krajské záchranky za sto milionů se střetli dva velcí kohouti - Metrostav a OHL Železniční stavitelství. První firma zvítězila, ale ta druhá podala námitku k antimonopolnímu úřadu (ÚOHS). Kraj by kvůli tomu mohl přijít o dotaci z evropských fondů.

Jana Heřmanová, která výběrové řízení připravila, uvedla, že námitku považuje za obstrukci s cílem vyvinout na zadavatele výběrového řízení nátlak. A ten může být v této chvíli hodně účinný, protože Plzeňský kraj musí podle Heřmanové začít stavět nejpozději v létě.

"Musíme kopnout během léta, jinak na evropské peníze nedosáhneme," přiblížila Heřmanová s tím, že dotace se blíží padesáti milionům korun, tedy téměř padesáti procentům pořizovacích nákladů na objekt.

Záchranka v Plzni

Nová budova záchranky bude stát v areálu bývalých kasáren v Plzni na Borech.
V novém areálu bude sídlit  krajský dispečink, ředitelství a výjezdové skupiny záchranářů. V budově by měly být použity nejmodernější technologie. Pro záchranáře bude k dispozici větší prostor k práci a odpočinku. Navíc se v budově počítá také s autodílnou, v níž se budou opravovat sanity, a také s učebnou pro zaměstnance a studenty.

"Buď nám ÚOHS dovolí podepsat smlouvu s vítěznou firmou, nebo výběrové řízení zruší a budeme je muset vypsat znovu. To ale přijdeme o dotaci. A z té má být hrazen dispečink záchranky v nové budově, který bude svázaný s policií a hasiči. Celý Plzeňský kraj se musí propojit do jednotného integrovaného záchranného systému," vysvětlila Heřmanová.

OHL Železniční stavitelství se podle informací MF DNES  ohradilo vůči podmínce, že se výběrového řízení nesmí účastnit firma, která vede správní řízení s inspektorátem práce kvůli porušení pravidel bezpečnosti práce. "Není to úplně běžná podmínka, ale vzhledem k důležitosti stavby a k návaznosti na další operační systémy, tedy policejní a hasičské, jsme chtěli mít bezproblémovou stavbu," vysvětlila Heřmanová.

Z průzkumu, který provedla MF DNES mezi několika stavebními firmami, vyplynulo, že tuto podmínku považuje většina za diskriminační. "Ale nakonec to může dopadnout tak, že Metrostav, aby předešel zrušení tendru, se domluví s OHL na subdodávce a tato firma podnět u antimonopolního úřadu stáhne. Tak to v Česku chodí," předpověděl v pondělí dopoledne majitel jedné malé stavební firmy.

Na jeho slova možná došlo. Zatímco v pondělí v 15:26 odpověděl mluvčí antimonopolního úřadu Kristián Chalupa na dotazy MF DNES tak, že ve věci vede ÚOHS dvě správní řízení, v 17:06 už bylo vše jinak a ve hře bylo pouze jedno řízení.

Ve stejnou dobu totiž vedoucí PR oddělení OHL Taťjana Pelíšková odpověděla na dotazy MF DNES tak, že firma podnět k antimonopolnímu úřadu stáhla, aby nenarušovala průběh soutěže. Ředitel záchranky Roman Sviták připomněl, že druhý podnět podala firma Bost. Zda kvůli této firmě ÚOHS výběrové řízení zruší, to se ukáže v příštích dnech.