Hasiči a policisté zasahují na místě srážky osobního vlaku s nákladním u

Hasiči a policisté zasahují na místě srážky osobního vlaku s nákladním u Kařízku na Rokycansku | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Za srážkou vlaků u Kařízku je chyba strojvedoucího, nebo závada

  • 2
Tým odborníků, který vyšetřuje středeční srážku osobního vlaku s nákladním u Kařízku na Rokycansku, už určil tři pravděpodobné příčiny. Vlaky se srazily buď kvůli chybě strojvedoucího, nebo vinou technické závady na lokomotivě či zabezpečovacím zařízení.

Vyšetřovatelé vyloučili, že by srážku zavinil někdo úmyslně. "Nejednalo se o úmyslný trestný čin ani sabotáž," potvrdil iDNES.cz Jiří Papáček ze Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC).

Nehoda, při které nebyl nikdo zraněn, se odehrála ve středu krátce po páté ráno. Při srážce vykolejil poslední vagon nákladního vlaku s novými škodovkami. Lokomotiva osobního vlaku má poničenou kabinu strojvedoucího. Celkem se škody vyšplhaly na více než čtyři miliony korun. Až do středeční 22. hodiny byl na trati zablokován provoz (více čtěte zde). 

Hasiči a policisté zasahují na místě srážky osobního vlaku s nákladním u

Odborníci si jsou jistí, že srážku nezpůsobil ani nákladní vlak. "Strojvedoucí soupravu před návěstidlem zastavil a na bílé blikající světlo se rozjel do stanice," uvedla policejní mluvčí Dana Ladmanová.

Do rozjíždějícího se vlaku narazil zezadu osobák. "Když jeho strojvedoucí spatřil na koleji nákladní vlak, tak začal brzdit, ale střetu již nezabránil," řekl Ladmanová.

Podle policie je 60letý strojvůdce podezřelý ze spáchání přečinu obecné ohrožení z nedbalosti.

"Vypověděl, že jel maximálně povolenou 95kilometrovou rychlostí. A prokazatelně víme, že před srážkou brzdil," uvedl Jiří Papáček. Osobní vlak se totiž blížil k návěstidlu, kolem něhož musí projet pouze 40kilometrovou rychlostí. Kdyby jel výrazně rychleji, tak by oba vlaky byly podle Papáčka podstatně zdemolovanější.

Specialisté nyní zkoumají zařízení z nitra lokomotivy. Podobně jako černá skřínka v letadle elektronicky zaznamenává celý průběh jízdy vlaku. "První výsledky budeme mít během několika týdnů," předpokládá Papáčkův kolega Jaromír Kacerovský.

,