Oprava vzedmutého povrchu dálnice D5 na Tachovsku

Oprava vzedmutého povrchu dálnice D5 na Tachovsku | foto: ŘSD

Za hrb na dálnici na Tachovsku zaplatí firma, která úsek stavěla

  • 2
Většinu nákladů na opravu dálnice D5 u Holostřev na Tachovsku, kde se v polovině července udělal po vlně veder 40 centimetrů vysoký hrb, zaplatí stavební firma, která dálnici stavěla.

Z celkové částky 1 070 000 korun uhradí téměř 720 000 korun společnost Dálniční stavby Praha. Zbylou třetinu státní organizace Ředitelství silnic a dálnic.

Povrch dálnice se zvedl v polovině července (video najdete zde). Jak se později ukázalo, příčinou nebylo jen extrémní horko, které v tu dobu panovalo, ale především špatně provedené dilatace a nedodržení projektu části vozovky, kde přechází asfaltový povrch v betonový. Kvůli tomu došlo k posunu podkladní vrstvy z kameniva zpevněného cementem.

"Ve spoji zcela chyběla tuhá pěnová deska a drenážní trubka," řekl plzeňský šéf ŘSD Zdeněk Kuťák.

Úsek dálnice byl šest týdnů v jedné polovině profilu uzavřen. Stavbaři v místě vybourali beton a udělali ve všech třech pruzích nový povrch (OBRAZEM: Jak probíhala oprava).

Záruka už vypršela, přesto firma zaplatí

Dálniční stavby byla jednou ze subdodavatelských firem, které se na stavbě dálnice D5 podílely.

"Přestože desetiletá záruční doba vypršela před třemi lety a Dálniční stavby Praha splnily všechna smluvní ujednání týkající se stavby, přihlásily se teď k odpovědnosti," uvedl Kuťák.

Skutečnost, proč firma neuhradí veškeré náklady spojené s opravou, ale "jen" zhruba dvě třetiny, vysvětlil Kuťák tím, že při opravě místa byly provedeny práce ve větším rozsahu než bylo nezbytně zapotřebí.

"Preventivně byl vytvořen dilatační celek ve větším rozsahu, tak aby se v daném místě vyloučilo nebezpečí dalšího poškození vozovky," řekl Kuťák. 350 tisíc korun, které vynaložilo ŘSD, tak lze podle Kuťáka považovat za jeho investici do zlepšení bezpečnosti úseku.