Poslední jízda trolejbusu Škoda 15Tr plzeňskými ulicemi. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Z ulic Plzně zmizely trolejbusy původně určené pro Sovětský svaz

  • 13
V Plzni odzvonilo tradičním zeleno-bílým kloubovým trolejbusům vyrobeným v 90. letech minulého století ve Škodě Ostrov. Původně byly určeny pro Sovětský svaz a v plzeňských ulicích jezdily od 90. let. Přesně hodinu před polednem vyjel na rozlučkovou jízdu poslední vůz Škoda 15Tr.

Šofér s vozem vyrobeným v roce 1996 projel všechny trasy ve městě, na nichž se tyto trolejbusy do pátku objevovaly.

"Byly původně určené pro Rusko, když jsem pro ně přijel do Ostrova, byly na nich i nápisy v azbuce. V Plzni byl tehdy velký nedostatek trolejbusů, jedinou možností bylo koupit tyhle vozy," zavzpomínal provozní ředitel plzeňského dopravního podniku Václav Zikmund.

Sovětský svaz si tehdy objednal dodávku trolejbusů, ale po rozpadu SSSR nástupnickým státům chyběly peníze na zaplacení.

V letech 1991 až 1996 bylo do Plzně dodáno celkem 18 vozů a jeden prototyp, nasazovali je především na vytížené lince číslo 16 z Doubravky na Bory. Jejich postupné vyřazování začalo současně s dodávkami nových nízkopodlažních typů v roce 2007.

Několik v Plzni vyřazených trolejbusů odkoupily dopravní podniky jinde v republice, například v Ústí nad Labem. Několik jich jezdí na Balkáně nebo v ruských městech. Podobný osud bude mít i ten, který vyjel naposledy v pátek.

Vozy Škoda Tr15 se dodávaly nejen do českých měst, ale i na území bývalého Sovětského svazu (Kyjev, Riga, Tallin, Simferopol). Různě upravené verze pak vyrazily i do ulic San Francisca, Teheránu nebo Szegedu.

,