Provizorní most na Jateční třídě v Plzni

Provizorní most na Jateční třídě v Plzni | foto: Daniel Beran, MAFRA

Z provizorního mostu na Jateční je časovaná bomba plzeňské dopravy

  • 11
Provizorní železný most na Jateční třídě - Achillova pata plzeňské dopravy - jen stěží odolává náporu dopravy. Protože tam řidiči nedodržují omezenou rychlost, celá konstrukce trpí a hrozí uzavření mostu. Provizorní konstrukce přitom musí vydržet nejméně do roku 2014, než zde vyroste nový most.

Vozovka na provizorním mostě na Jateční třídě má po dvou a půl letech provozu povrch děrovaný jako ementál. Silničáři plánují, že do měsíce dostane nový koberec. Na vozovku přijde vrstva asfaltu, v níž jsou malé kaménky.

Povrch ale zřejmě znovu dlouho nevydrží. Silničáři odhadují, že před zimou jej budou muset dělat znovu.

Přes řeku se klenou tři mosty. Zleva železniční, provizorní pro auta a historický, který musel být před lety uzavřen.

Potíž je v tom, že i přes zákaz vjezdu pro těžká auta je provoz na provizorním mostě příliš silný. Navíc málokdo dodržuje maximálně povolenou dvacetikilometrovou rychlost.

"Most se tím ještě více rozkmitává a hrozí jeho poškození," vysvětluje Jana Kašparová ze Správy a údržby silnic.
Omezení na mostu podle jejích slov musí platit až do doby, než vedle vyroste nový most. Jeho stavba by měla začít v příštím roce, předpoklad dokončení je v roce 2014. Do té doby musí provizorní most vydržet.

Bez něj by provoz v Plzni zkolaboval. Ukázal se to loni v dubnu, když technici při pravidelné kontrole zjistili, že praskl jeden z čepů, držící most pohromadě. Silničáři most zcela uzavřeli a vzápětí Plzeň ochromily stojící kolony aut. Technici museli pod mostem postavit speciální konstrukci, celý oblouk nadzvednout a pak vyměnit čtvrt metru dlouhou kovovou tyč o šesticentimetrovém průměru, která pod náporem projíždějících aut praskla. I když technici plánovali, že oprava bude trvat nejméně dva dny, nakonec ji zvládli za 22 hodin.


Témata: Dům roku, oprava, Plzeň, zima