V šedesátých letech minulého století, v nejsvobodnější době totality, začala Plzeň procházet nebývalou urbanistickou proměnou.
Začala stavba panelových sídlišť a razantní přestavba centra města. Některé tehdy realizované stavby i urbanistické celky měly celorepublikový význam - například zimní stadion, věžové domy na Borech či pavilony výstaviště.
Mnohé ze staveb, které v této době v Plzni vznikaly, už ale zanikly. Mnoho je jich přestavěno a další zřejmě čeká zánik.
"Největší šanci na přežití tak mají brána pivovaru v ulici U Prazdroje a hotel Central na náměstí Republiky," konstatoval autor výstavy Petr Domanický s tím, že cílem výstavy je zatím opomíjené období šedesátých let alespoň rámcově poznat a připomenout největší architektonické hodnoty, které v té době ve městě vznikly.
Úvod výstavy se věnuje situaci v Plzni po druhé světové válce a ohlasu světové výstavy v Bruselu. Druhá část přibližuje tehdejší takzvané nové bydlení, tedy byty v panelových domech, které se staly fenoménem.
Třetí část výstavy se věnuje rozvojovým plochám města, tedy jednotlivým sídlištím na Slovanech, Borech, Doubravce a Skvrňanech, areálu fakultní nemocnice na Lochotíně a vysoké školy na takzvaném Zeleném trojúhelníku na Borech.
Poslední část výstavy se zabývá návrhy asanačních zásahů v centru města, v historickém jádru a v historických předměstích. Zde se návštěvníci mohou seznámit se stavbou zimního stadionu na Štefánikově náměstí, výstaviště či někdejšího hotelu Ural na náměstí Republiky.
Výstava je doplněna dobovými knihami a časopisy, ale rovněž některými předměty z domácnosti, prezentováno je i několik kusů nábytku.
Na dokumentárních filmech je možné poznat dobovou atmosféru Plzně roku 1960 a slavné výstavy Ex Plzeň konané v roce 1967. Kuriozitou výstavy je model pavilonu zvaného Rybářská bašta a funkční model neonového poutače.
Expozice je k vidění až do 9. února, nabízí i komentované prohlídky i doprovodný program. Podrobnosti o výstavě naleznete na internetových stránkách Západočeské galerie zde.