Billboardy u Nového divadla v Plzni.

Billboardy u Nového divadla v Plzni. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Plzeň chce omezit billboardy. Plánuje proti nim vyhlášku

  • 10
Tažení za omezení billboardů i dalších forem venkovní velkoplošné reklamy chystá vedení Plzně. Záměr zdůvodňuje především tím, že velkoplošných reklam je už na některých místech příliš a kazí vzhled města. Regulaci venkovní reklamy si slibuje od nové vyhlášky. Schválená má být do konce příštího roku.

Prvotním impulzem k záměru omezit venkovní reklamu se pro lidi z vedení radnice staly billboardy u Nového divadla, jímž se Plzeň chlubí. Velké reklamní plochy přitom pohled na budovu rozhodně nevylepšují a představitelé města by je rádi dostali pryč.

Náměstek primátora Pavel Šindelář (ODS) prohlásil, že si radnice nechá zmapovat rozmístění billboardů ve městě a na základě toho připraví plán na regulaci venkovní reklamy s pomocí nové městské vyhlášky. „Pro mě je hlavní důvod k jejímu přijetí vzhled města, zejména jeho centra,“ řekl Pavel Šindelář. Připouští přitom, že svou roli hraje i bezpečnost provozu na silnicích, kterou mohou reklamní poutače u komunikací ohrožovat.

Dominantní postavení v oblasti billboardové reklamy v Plzni má společnost Euronova Group. Její šéf Radek Novák tvrdí, že radnice by se měla zaměřit především na nelegální billboardy a neomezovat vyhláškou řádné provozovatele reklamy.

Náměstek primátora Šindelář se domnívá, že není dobré, když město dnes nemá žádný nástroj k regulaci reklamy ve městě. „A to se netýká jenom billboardů, ale i různých reklamních poutačů. Když jedete například po Americké třídě a sledujete to, vidíte, že situace není dobrá,“ prohlásil Šindelář.

Náměstek tvrdí, že radnice už pracuje na tom, aby se stav změnil. Začalo se prý s billboardy. „Zajímá nás, kolik jich je na pozemcích města, kolik na soukromých i jaká jsou na ně vydaná povolení a do kdy platí,“ sdělil Šindelář. Po zmapování stavu může radnice připravit vyhlášku.

Vyhlášku chtějí mít schválenou do konce příštího roku

K prosazení vyhlášky omezující venkovní reklamu zřejmě v zastupitelstvu nebude těžké získat většinu hlasů. I na radnici nejsilnější opoziční uskupení hnutí ANO by pravděpodobně zavedení nových pravidel podpořilo. „Obecně s vyhláškou tohoto typu nemám problém, naopak. V některých částech města by měla platit,“ uvedl šéf klubu zastupitelů ANO Roman Zarzycký.

S regulací reklamních ploch by se podle náměstka měla radnice zaměřit nejprve na centrum a pak postupovat dál. „Na okrajích samozřejmě billboardy tak nevadí, ale třeba okolí Rokycanské třídy určitě nevypadá dobře,“ konstatoval Šindelář.

Náměstek připouští, že snaha odstranit některé billboardy narazí na odpor jejich vlastníků. Vyhlášku o regulaci venkovní reklamy by Šindelář chtěl mít schválenou do konce příštího roku. „Letos si ji chceme důkladně připravit,“ plánuje.

Šéf Euronovy Radek Novák upozorňuje, že na regulaci a zpřísnění podmínek doplatí provozovatelé, kteří mají vše povolené a řádně platí nájmy. Připomíná, že tratit bude i město, které by zrušením reklamních ploch na svých pozemcích mohlo přijít o statisíce ročně.

„Nová vyhláška postihne jen slušné provozovatele a ty, kteří se vyhláškou ani zákony neřídí, to stejně nepostihne. Město by mělo řešit nepovolené reklamy, ne zpřísňovat povolování jako takové. V moderní době reklama patří do našich životů a je hlavně zdrojem finančních prostředků, které putují do státního a městského rozpočtu,“ konstatoval Novák.