Při nehodě vrtulníku 5. září loňského roku zemřel dvaatřicetiletý pilot B. D. a tři cizinci, kteří s ním letěli. Všichni zemřeli v troskách stroje, který prorazil plechovou střechu haly.
Z výsledků vyšetřování vyplývá, že pilot měl v době nehody v krvi téměř dvě promile alkoholu a přibližně dva týdny propadlé osvědčení zdravotní způsobilosti pilota.
Ve středu 5. září pilot provedl podle vyšetřovatelů tři krátké lety s cestujícími v okolí sídla své firmy. „Druhý let ukončil přistáním na střeše budovy firmy a po nastoupení třech obchodních partnerů provedl další vzlet.
Po něm pokračoval v letu nízko nad zemí a po uletění asi 2,5 kilometru provedl s vrtulníkem ostrou zatáčku doprava s extrémním náklonem a sklonem vrtulníku.
Při vybírání tohoto manévru s vrtulníkem narazil do střechy výrobní haly. Vrtulník byl nárazem do střechy a následným průnikem střešní konstrukce zcela zničen. Pilot a cestující následkům zranění na místě podlehli,“ popsali v závěrečné zprávě vyšetřovatelé leteckých nehod.
Dvaatřicetiletý pilot měl podle vyšetřovatelů nalétáno s vrtulníkem typu Robinson R44 Raven 308 hodin.
Na halu v Plzni spadl vrtulník (5. září 2018)
5. září 2018 |
Kritický náklon vrtulníku a jeho pád do menší haly zaznamenala průmyslová kamera. Svědci popisovali, že vrtulník dělal ve vzduchu divné manévry, před pádem se rozkomíhal z jedné strany na druhou, po chvíli se otočil na bok a spadl na halu.
Hasiči před vyproštěním stroje museli podepřít střechu (6. září 2018)
6. září 2018 |
Při pádu vrtulníku střechou do haly došlo podle zjištění vyšetřovatelů k vymrštění některých částí vrtulníku do blízkého okolí haly. Pilot i všichni tři cestující z Thajska byli na místě mrtví.
Hasiči vyprostili vrtulník (6. září 2018)
6. září 2018 |
„Pilot nebyl způsobilý k letu, protože neměl platnou zdravotní způsobilost a vrtulník pilotoval pod vlivem alkoholu v pásmu střední až těžké opilosti. V krvi mu byla prokázána hladina alkoholu 1,97 promile. Příčinou letecké nehody byla kombinace přecenění schopností a vlivu z hladiny alkoholu, která znemožnila bezpečnou pilotáž při extrémním manévru nízko nad zemí,“ konstatovala vyšetřovací komise.