Křižovatka Americké a Klatovské třídy, kde se křižují tramvaje, trolejbusy i

Křižovatka Americké a Klatovské třídy, kde se křižují tramvaje, trolejbusy i autobusy MHD. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Veškerá MHD už projíždí Plzní přednostně, mohla by vyzrát i na zpoždění

  • 13
Všechny vozy městské dopravy mají na třetině křižovatek v Plzni vždy přednost. Umožnila to technologie, která spojům automaticky umožní plynulý průjezd. Systém už se osvědčil u tramvají a obstál i ve zkoušce u trolejbusů a autobusů.

Palubní zařízení, které s předstihem komunikuje s počítačem semaforu, začaly jako první ve městě používat tramvaje. Třetinu z asi devadesáti křižovatek už měsíce projíždějí bez zastavení.

Loni v létě začali toto zařízení ve zkušebním provozu testovat i řidiči městských trolejbusů a autobusů, a protože se novinka osvědčila, mají teď přednost na křižovatkách osazených speciálním počítačem i tyto vozy.

"Každý pracovní den jede v Plzni kolem 300 tisíc vozidel. Protože ulice větší množství aut nepojmou, nezbývá než preferovat průjezdnost veřejné dopravy," vysvětluje náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák.

Z devadesáti světelných křižovatek v Plzni je už třetina schopna preferovat městskou dopravu. Jak to ale funguje, když do některých křižovatek přijíždějí vozidla městské hromadné dopravy z různých směrů?

Dopravní podniky podle jejich provozního ředitele Václava Zikmunda požadovaly, aby jako první křižovatkami projížděly tramvaje.

"V Plzni přepraví nejvíce cestujících a většinou jsou koleje na samostatném tělese," vysvětluje Zikmund.

Jenže tím vývoj systému zdaleka nekončí. "Do budoucna může mít v některých křižovatkách nejvyšší prioritu třeba jedna konkrétní trolejbusová linka. Další možností je, že přednost by při průjezdu křižovatkou mělo vozidlo, které je podle zabudovaného GPS nejvíce zpožděné. To všechno se dá naprogramovat," říká Jan Grohmann ze Správy veřejného statku města Plzně.

"Určitě by nám pomohlo takové nastavení v křižovatkách, kde se naše vozidla sjíždějí z více směrů. Jistě by to ocenili i cestující," potvrzuje Václav Zikmund.

Na některých křižovatkách systém použít nelze

Pokud by systém preferencí takto skutečně fungoval, podle výpočtů dopravních expertů by městská hromadná doprava zrychlila.

Současně s menšími zpožděními by dopraváci na některé linky mohli nasazovat i méně vozů, což by znamenalo další finanční úspory.

Jan Grohmann ale upozornil, že v Plzni jsou křižovatky, kde se preference městské dopravy nedá používat. Jako příklad uvádí novou křižovatku u hypermarketu Hornbach.

"V dopravních špičkách tam jezdí tolik vozidel městské dopravy, že v případě jejich preference by například auta jedoucí z parkoviště vůbec neměla šanci vyjet," upozorňuje Grohmann.

Naopak na křižovatce U Pošty v sadech Pětatřicátníků ukazuje, jak systém funguje. Pokud ze Solní ulice vyjíždí tramvaj, s předstihem se automaticky hlásí počítači řídícímu křižovatku. Pokud ale v Solní žádná tramvaj není, počítač zelenou pro tento směr zcela vynechá.