Autobusy Dopravních podniků vyjíždějí z nového depa v Plzni na Karlově.

Autobusy Dopravních podniků vyjíždějí z nového depa v Plzni na Karlově. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Autobusy plzeňské MHD už vyjíždějí na linky z nové vozovny v Karlově

  • 5
Nejkontroverznější plzeňský projekt posledních let začal žít. Do nového depa za 1,2 miliardy korun v areálu Škodovky na Karlově už šoféři převezli všechny autobusy Plzeňských městských dopravních podniků. Trolejbusy se do jedenáctihektarové vozovny přestěhují za měsíc.

„V pátek ráno ještě autobusy vyjížděly z depa v Cukrovarské ulici poblíž zimního stadionu, večer se už vracely na Karlov. Trolejbusy se přesunou podobným způsobem 23. srpna,“ potvrdil dopravněprovozní ředitel Dopravních podniků Jiří Ptáček.

V Cukrovarské ulici je po přestěhování autobusů hodně volného místa. Zcela prázdná byla v pondělí i druhá, mnohem menší odstavná plocha v areálu Depona. Dopravní podniky areál kompletně opustí do konce září.

Historický areál v Cukrovarské ulici, v němž byla vůbec první vozovna tramvají a jehož část je památkově chráněná, chtějí developeři přeměnit v obytnou zónu.

V novém jedenáctihektarovém depu na Karlově parkují všechny autobusy na volných plochách, trolejbusy budou pod střechou v halách.

Současně s vozovnou pro dopraváky zastupitelé rozhodli, že 29 let si údržbu a opravy všech trolejbusů, autobusů a tramvají nebudou dělat Dopravní podniky samy, ale zajistí je externí firma. Město za to všechno zaplatí dohromady 12 miliard korun.

O zakázku na depo se zajímala BIS i policie

Kritici projektu tvrdili, že hlavní rizika jsou uzavření kontraktu na extrémně dlouhou dobu a také to, že samotné depo nebude patřit městu, ale konsorciu firem Škoda City Service v čele se Škodou Transportation. O okolnosti výjimečné zakázky se zajímala Bezpečnostní informační služba i policie.

Náměstek plzeňského primátora pro dopravu Miloslav Šimák řekl, že konečná částka bude ale o něco nižší. „Na červnovém městském zastupitelstvu se projednávala zpráva o získání ještě výhodnějších podmínek pro financování výstavby, takže pravidelné splátky budou nižší,“ uvedl Šimák.

Podle něj finančně lépe, než se počítalo, vycházejí i kompletní náklady na údržbu a servis.

Přestěhování autobusů na Karlov přineslo podstatnou změnu pro všechny řidiče, kteří jezdí Borskou ulicí. U vjezdu do vozovny začaly fungovat nové semafory, mnoho šoférů to překvapilo a brzdí na poslední chvíli.

Nová vozovna v Plzni

Pro řidiče autobusů, kteří vyjíždějí z depa nejdelšími nekloubovými autobusy, tu nastal další problém. Mají jen velmi málo místa, aby se v křižovatce vytočili, když míří do centra Plzně. Hned za obrubníkem jsou sloupy, hrozí uražení zpětných zrcátek. Uprostřed silnice je navíc středový ostrůvek.

Jiří Ptáček potvrdil, že o problému v Dopravních podnicích vědí. „Tento vjezd a výjezd do vozovny bude jen pro trolejbusy. Ještě před přestěhováním jsme na to řidiče upozornili, vyzkoušeli si to. Teď tam musejí být skutečně velice opatrní,“ řekl Ptáček.

Autobusy budou mít po rekonstrukci silnice vjezd a výjezd do depa o křižovatku dál, v ulici Na Pomezí. Ta končí osmou branou do Škodovky.

Protože nové depo na Karlově je ve srovnání s tím v Cukrovarské ulici dál od centra Plzně, vozy najedou zcela prázdné při cestách na své linky mnohem více kilometrů. Ročně to bude celkem 184 000 kilometrů.

Kvůli šetření už došlo na méně vytížených linkách k prodloužení intervalů v době, kdy jimi jezdí málo cestujících.

Přeplněné staré depo v Cukrovarské ulici v Plzni (10. června 2014)

10. června 2014