Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Městská doprava za korunu, na to budou Veřejné zájmy Plzně lákat voliče

  8:49aktualizováno  8:49
Příslib prosadit cestování veřejnou dopravou v Plzni za korunu je jedním z lákadel, se kterými vyráží do komunálních voleb v Plzni uskupení Veřejné zájmy Plzně. To jde do souboje o hlasy s podporou hnutí Úsvit Tomia Okamury. Volební lídrem Veřejných zájmů je Dita Portová.

Volebním lídrem Veřejných zájmů je Dita Portová - někdejší místopředsedkyně Zemanovců. | foto: Archiv iDNES.cz

Především „jednička“ kandidátky se zaměřuje na téma razantního zlevnění veřejné dopravy. Upozorňuje, že systémy dopravy zdarma existují v řadě měst na celém světě.

Dita Portová pokládá cenu základní jízdenky v Plzni -18 korun za příliš vysokou. Tvrdí, že to vedlo mimo jiné k nárůstu počtu černých pasažérů zachycených revizory loni na rekordních 54 tisíc.

Portová zdůrazňuje, že veřejná doprava zdarma nebo za korunu není utopie. „Je spousta měst, kde bezplatná doprava funguje,“ uvedla. Poukazuje například na šedesátitisícový Frýdek-Místek.

Zastánci bezplatné dopravy tvrdí, že se tím podstatně zvyšuje zájem o veřejnou dopravu a zmírňuje se automobilový provoz ve městech. Výpadek příjmů by se podle Portové kompenzoval lepším hospodařením Plzeňských městských dopravních podniků.

Na jízdném se ročně vybere zhruba 296 milionů korun

Ekonomický náměstek primátora Plzně Martin Zrzavecký z ČSSD nicméně nepokládá zavedení veřejné dopravy zdarma nebo za korunu za dobrý nápad.

„Zadarmo to samozřejmě může být, to by bylo politické rozhodnutí. Ale ti, co to prosazují, by měli říct, kde na to vzít. Buď musí v rámci rozpočtu najít úspory, nebo některé služby města omezit, nebo získat nějaké dodatečné příjmy, například zvýšení daně z nemovitostí,“ reagoval Zrzavecký.

Náměstek řekl, že Dopravní podniky v Plzni z jízdného ročně vyberou zhruba 296 milionů korun. Náklady na výběr jízdného jsou 36 milionů. Zrzavecký je i proto přesvědčen, že zavedení jízdného zdarma nebo za korunu není reálné. „A je to i o tom, že co je zadarmo, nemusí být nejlepší a ne vždy si toho lidé váží,“ konstatoval.

Zrzavecký se domnívá, že cena jízdného v Plzni je přiměřená. „Myslím, že systém v Plzni je velmi dobře nastavený,“ sdělil. Náměstek upozornil, že město Dopravním podnikům dává ročně na provoz zhruba 800 milionů korun.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Auto Link & go jezdí bez řidiče. (17. 10. 2017)
Technici z Plzně pomohli postavit auto, které řídí jen superpočítač

Během čtrnácti měsíců postavili odborníci prototyp auta Link & go s autonomním řízením. Na jeho vývoji se podíleli i lidé z plzeňské firmy MBtech. Na silnice...  celý článek

(ilustrační snímek)
Muž nahlásil bombu na plzeňském soudu, dostal čtyři roky a musí platit

Čtyři roky ve vězení stráví Štěpán Paleček za šíření poplašné zprávy. Před dvěma roky oznámil, že je na plzeňském krajském soudu bomba. Kromě toho musí...  celý článek

Do volební místnosti přijela také starostka Hošťky Hana Sojková (v popředí),...
Místo obrázků dali znak, přidali židle, a z verandy byla volební místnost

Netypickou volební místnost měla obec Žebráky na Tachovsku. Volilo se na verandě jednoho z rodinných domů. Stačilo, aby jeho majitelka udělala místo pro...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.