Vodní hamr v Dobřívě se zastavil, po rekonstrukci bude mít čtvrté kolo

  14:02aktualizováno  14:02
Kola vodního hamru v Dobřívě na Rokycansku se zastavila. Důvodem je rekonstrukce celého stroje a pohonu, který funguje od počátku 18. století. Nejstarší funkční dílo svého druhu ve střední Evropě dostane i čtvrté dosud chybějící kolo.

Nejstarší funkční vodní hamr ve střední Evropě v Dobřívě na Rokycansku prochází rekonstrukcí. Kromě jiného dostane i dosud chybějící čtvrté kolo. | foto: Ladislav Vaindl, 5plus2.cz

„Úpravy začaly v letošním roce. Budujeme sociální zařízení, které tady chybělo, i přípojku na kanalizaci. Hotové už je přepojení elektrického proudu tak, aby nebyl narušen historický vzhled památkového objektu,“ uvedl František Frýda, ředitel Západočeského muzea v Plzni, pod které hamr patří.

Teď ale začíná složitější část rekonstrukce. Odstartovaly totiž opravy samotného vybavení.

Vodní hamr v Dobřívě

„To se skládá z vodního pohonu, tří vodních kol, která pohánějí historické nadhazovací buchary. Pak je tam řada strojů poháněných transmisí, ty jsou mladší, pocházejí z konce 19. století. Od té doby jsou nepřetržitě v provozu, aniž by prošly nějakou obnovou. Už to samo o sobě je důkazem kvalitní práce našich předků,“ říká ředitel s tím, že je zapotřebí provést opravu strojů a doplnění poškozených součástí.

„Například je nutné vyměnit všechna kluzní ložiska. Musí se udělat kompletně nové trámy a na ně hamry znovu postavit,“ dodává.

Po skončení prací tady na návštěvníky bude čekat hned několik novinek. Tou nejzásadnější bude zřejmě doplnění čtvrtého kola, které dosud chybělo.

„Osazení tu pro ně je, což je důkaz toho, že se tady kdysi nacházelo. Zatím se nám nepodařilo zjistit, kdy přestalo fungovat. Zřejmě to bylo už na začátku dvacátého století,“ domnívá se František Frýda. Počítá se také s umístěním nové expozice.

„Na panelech budou nejen informace o historii hamru, ale také o dějinách dolování a zpracování železné rudy v Brdech. Obojí spadá až do 14. století, kdy tady Rožmberkové založili první hutě,“ konstatuje.

Projekt nabral zpoždění kvůli náročnosti výběrového řízení. „Vzhledem k tomu, že se jedná o národní kulturní památku, vyžadovali jsme co největší kvalitu a profesionalitu. Všechno je to atypická výroba, součástky se nedají nikde koupit, musí se znovu vytvořit. V republice jsou asi tři firmy, které to dokážou,“ popisuje obtíže Frýda.

Kvůli rekonstrukci bude hamr v letošní sezoně pro návštěvníky uzavřen. Termín dokončení prací je konec příštího roku. „Pokusíme se ale památku zpřístupnit už v příští sezoně,“ dodává.

Náklady se pohybují kolem deseti milionů korun. Šest milionů, které jsou přímo na rekonstrukci hamru, jde z Integrovaného regionálního operačního programu ministerstva pro místní rozvoj. Náklady na zasíťování a návštěvnické zázemí platí Plzeňský kraj, který je zřizovatelem muzea.

Nejčtenější

VIDEO: Nejdelším železničním tunelem v zemi už jezdí vlaky s cestujícími

První vlak s cestujícími, který projel nejdelším železničním tunelem v České...

Nejdelší železniční tunel v České republice začíná sloužit veřejnosti na třetím železničním koridoru z Plzně do Prahy....

Zemřel šumavský podnikatel Talián. Stavěl hotely a přátelil se se Zemanem

František Talián na snímku z roku 2010, kdy se jako člen občanského sdružení...

Ve věku 70 let zemřel minulou středu vystudovaný právník František Talián, kterému přátelé přezdívali král Šumavy. Po...

Nová varianta pro Plekance. Zájem má Plzeň, potvrdil manažer Vlasák

Plekanec: O medaili se nikdo nebaví, vážíme si podpory diváků

O hokejistu Tomáše Plekance usiluje další klub z české extraligy - Plzeň. Pro iDNES.cz to potvrdil sportovní manažer...

Čisto na kolejích. V nejdelším tunelu nebude možné používat staré toalety

Prohlídka nejdelšího železničního tunelu v ČR u Plzně. (21. 9. 2018)

Už tento pátek se naplno rozjede provoz více než čtyřkilometrového železničního tunelu Ejpovice - nejdelšího v Česku....

Nový tunel u Plzně otestoval nákladní vlak, v pátek jím projedou i cestující

Nový železniční tunel u Plzně otestoval nákladní vlak. (15. 11. 2018)

Nákladní vlak projel v půl páté odpoledne jako první novým železničním tunelem u Plzně, který je nejdelší svého druhu v...

Další z rubriky

Dodávka za pár minut lehla popelem, vzplála kvůli závadě na kabelech

Plameny zcela zničily dodávku u obchodního centra v Plzni. Podle hasičů je na...

U Kauflandu v Plzni na Roudné ráno shořela dodávka. Vozidlo vzplálo při výjezdu z parkoviště. Podle hasičů plameny...

VIDEO: Na Špičáku spustili sněhová děla, o lyžování rozhodne počasí

Na šumavském Špičáku se už zasněžují sjezdovky. (19. 11. 2018)

Na šumavském Špičáku začali zasněžovat sjezdovky. Zatím se ale nedá odhadnout, kdy se začne lyžovat. Záleží na počasí....

Skiareál na Špičáku investoval do zasněžování, cena jízdenek stoupla

Na šumavském Špičáku začala zimní sezona. (7. ledna 2016)

Šumavský lyžařský areál Špičák investoval zhruba deset milionů korun do modernizace střediska. Šlo především o...

Seriál o motorickém vývoji: Co se děje ve třetím roce?
Seriál o motorickém vývoji: Co se děje ve třetím roce?

Děti ve třetím roce života své okolí baví rozpustilostí. Rády tančí, zpívají i vyprávějí. Jejich motorický vývoj jde stále kupředu a je na rodičích, aby se na něm aktivně podíleli.

Najdete na iDNES.cz