Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kraj šetří. Chce zrušit čtvrtinu vlakových spojů na páteřních tratích

  9:42aktualizováno  9:42
Až o čtvrtinu chce Plzeňský kraj omezit počty vlakových spojů. Z jízdních řádů by měly v roce 2015 zmizet ty, které lidé využívají nejméně. České dráhy už na plán reagovaly připomínkou, že redukce spojů může znamenat propouštění.
Redukcí vlakových spojů chce kraj ušetřit desítky milionů korun. Ilustrační snímek

Redukcí vlakových spojů chce kraj ušetřit desítky milionů korun. Ilustrační snímek | foto: Libor TeichmannMAFRA

Představitelé kraje mají jasnou vizi: zrušením některých vlakových spojů chtějí ušetřit peníze.

"Půjde o nejméně vytížené spoje, zejména mezi devátou a třináctou hodinou, případně večer, a o soboty odpoledne a neděle dopoledne, kdy je obsazenost vlaků minimální," hájí úsporné opatření hejtman Václav Šlajs z ČSSD.

Podle něj redukce postihne páteřní tratě, kde se dá vlak nahradit autobusem, okrajové, venkovské oblasti nikoliv.

Redukcí by chtěl kraj, kterému se za šest let snížily daňové příjmy o téměř 900 milionů korun, ušetřit desítky milionů korun. Propad daňových příjmů podle Šlajse pokračuje i letos. Za dva měsíce činí 76 milionů korun, tedy deset procent.

"Chtěl bych se vrátit na úroveň roku 2002, protože opravdu jezdíme o 24 procent vlakokilometrů více než tehdy a počet cestujících o zhruba 30 procent ubyl. Prostě je to neekonomické a nedokážeme to zaplatit," uvedl hejtman.

Dlouholetý bojovník proti omezování vlakové dopravy, starosta Bezdružic Jan Soulek, uvedl, že pokud jezdí v jeden čas a v jednom směru autobus i vlak, tak je redukce rozumná.

"Otázka ale je, jestli autobus a vlak obsluhují stejné zastávky. Nesmí na to doplatit venkov. Dokud neuvidím černé na bílém, jaké spoje budou zrušeny, budu nedůvěřivý, protože obvykle se to dělá tak, že se spočítají cestující v jednotlivých spojích a zjistí se, že na venkově lidí jezdí méně. Ale je to zcela logické, když jich tam také méně bydlí," uvedl Soulek.

Upozornil na to, že kraj podle svých materiálů považuje železniční dopravu za páteřní. "Ale jestli tu páteř začne očesávat, tak se nám časem asi zbortí," myslí si Soulek, podle kterého by stát společně s kraji měl vlaky na kolejích spíše udržovat a naopak přesměrovávat dopravu ze silnic na koleje.

Každá redukce v jízdním řádu podle Soulka znamená, že lidé ztratí v železnici důvěru.

"Když cestujícímu nepojede spoj jednou, dvakrát, tak si řekne: 'já pojedu autem'. A bude to znamenat, že ubude cestujících i v těch dalších časech, kdy byly vlaky obsazené," líčí Soulek. Dodává, že pro někoho je vlak jedinou finančně dostupnou cestou, jak se dostat do práce.

Hejtman Šlajs ale považuje omezování spojů za jedinou možnou cestu. I proto, že podle něj řada občanů považuje současný stav za luxus a kritizuje, že kraj platí prázdné vlaky. "Říkají nám, že bychom raději měli peníze dávat do sociální oblasti a do podpory malých obcí," uvedl. 

Podle Šlajse jezdilo v roce 1988 z Plzně do Klatov dvanáct vlaků, dnes osmnáct a cestujících přitom ubylo. Plzeňský kraj dává letos na vlakovou i autobusovou dopravní obslužnost jednu miliardu korun. Tyto náklady rostou podle Šlajse o pět až šest procent ročně.

Autobusovou dopravu chce hejtman zachovat

Plzeňský kraj od roku 2002 trvale zvyšoval objednávku u Českých drah, ale na letošní rok objednal poprvé méně vlaků, a to o 5,6 procenta. Vlaky tak najedou přes 5,26 milionu kilometrů.

"Je sice pěkné, že jezdí každou hodinu z Plzně vlak na všechny směry, ale je to neudržitelné," uvedl. Podle něj je neekonomické, aby ve vlaku jezdili tři až šest cestujících.

Nabídka spojů by se měla snížit najednou od roku 2015. Zrušení některých vlaků ale podle Šlajse nenaruší dopravní obslužnost obcí. "Bylo by to na páteřních tratích, kde každou hodinu jede vlak a často v téměř stejnou dobu také autobus," uvedl. Kraj nebude vůbec omezovat ranní a odpolední vlaky do práce a škol.

Zástupci Českých drah připomínají, že redukce spojů může znamenat propouštění lidí.

"Samozřejmě bychom byli rádi, kdyby byl rozsah spojů zachován, ale jsme jen v pozici dodavatele služby a to, co si kraje objednají, my odjezdíme," popsal šéf plzeňské oblasti Českých drah Vladimír Kostelný.

Autobusovou dopravu chce Šlajs zachovat ve stávajícím objemu. "Autobusy, které jezdí na páteřních linkách, kraj nedotuje. Ale ty, co jezdí na venkově, ano. Ale tam snižování není na místě," řekl hejtman.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Anna Srbová  v kostele Panny Marie Růžencové v Plzni na Slovanech. (16. 10....
Snazší je sloužit, než pomoc přijímat, tvrdí žena vyznamenaná papežem

Anna Srbová pomáhala řadu let lidem v nouzi. Za práci v Diecézní charitě Plzeň získala Řád svatého Silvestra. Přestože je nyní kvůli zdravotnímu stavu odkázána...  celý článek

Trestní zákoník (ilustrační foto).
Slovák, který zneužíval děti, bude po šesti letech ve vězení vyhoštěn

Muž ze Slovenska, který je ve vězení za sexuální zločiny na vlastních dětech, bude po odpykání trestu vyhoštěn z České republiky. Rozhodl o tom plzeňský...  celý článek

(ilustrační snímek)
Muž nahlásil bombu na plzeňském soudu, dostal čtyři roky a musí platit

Čtyři roky ve vězení stráví Štěpán Paleček za šíření poplašné zprávy. Před dvěma roky oznámil, že je na plzeňském krajském soudu bomba. Kromě toho musí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.