Bolevák by mohl získávat dešťovou vodu ze střech. Zatím je to jen vize

  9:56aktualizováno  9:56
Voda pro Bolevák. Tak se jmenuje projekt, který by měl zajistit, aby dešťová voda nekončila v kanálech, ale v Boleveckém potoku. Brát by se mohla ze střech paneláků. Podle odhadů naprší ročně v povodí potoka na střechy víc vody, než je ve Velkém boleveckém rybníku.

Velký bolevecký rybník a sídliště v Plzni - Bolevci. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

V Boleváku je hladina o desítky centimetrů níž, než by měla být. Podobné je to u dalších vodních ploch.

Hydrobiolog Jindřich Duras začal přes komisi životního prostředí Rady města Plzně prosazovat myšlenku, která by dosavadní neutěšený vývoj zvrátila. Chystá projekt, který předpokládá nový přístup zástupců města a úřadů k plánování a úpravám staveb zejména na Severním předměstí.

Hlavní příčinu toho, proč je Bolevecká rybniční soustava ohrožená, vidí Jindřich Duras v zastavění velké části povodí Boleveckého potoka. Dešťová voda proto končí v kanalizaci a území vysychá.

„Zhruba pětadvacet procent povodí potoka zabírá zastavěná plocha a ta je striktně odvodněná do kanalizace,“ vysvětluje Duras.

Upozorňuje, že voda chybí i městské zeleni, která pak nemůže klimatizovat své okolí. V komisi pro životní prostředí proto vzniklo doporučení radním zabývat se tímto tématem a činit kroky k řešení situace. A jak by ono řešení mohlo vypadat?

Princip by měl být postavený na tom, že se už dešťová voda nepustí do kanálu. „Konkrétní opatření se musí lišit podle lokality. Primárně je třeba vodu použít přímo na místě. Dnes už se na sídlištích například kácejí stromy, které jsou nemocné, protože dlouhodobě trpí suchem,“ uvádí Duras.

Hydrobiolog doporučuje navádět dešťovou vodu na Severním předměstí Plzně tam, kde to bude možné, směrem k Boleveckému potoku.

„Jako ideální se nabízí brát dešťovou vodu ze střech paneláků. Podle našich odhadů naprší ročně v povodí potoka na střechy víc vody, než je ve Velkém boleveckém rybníku. To je hodně. Přitom je to voda, na kterou si už nikdo nesáhne a skončí v čistírně, což je škoda,“ konstatoval Duras.

V Německu svádějí dešťovou vodu stružkami

Domnívá se tedy, že by bylo vhodné začít jednat s vlastníky domů o možném technickém řešení při využití dešťové vody. Dobré by bylo využívat také dešťovou vodu stékající z chodníků, silnic či parkovišť a přizpůsobit tomu jejich spádování.

Například v Německu nemají problém dešťovou vodu ze zpevněných ploch vést povrchově stružkami. „To tady spoustu lidí nenapadne, protože jsou zvyklí myslet jinak. Jakoby se tu zapomnělo na jednoduchá řešení,“ líčí Duras.

Předpokládá, že kvůli nedostatku vody bude zapotřebí částečně změnit dosavadní uvažování nad potřebami města. Myslí si, že reakce lidí na změnu klimatu je pomalá a narůstá zpoždění, které v tomto ohledu existuje.

Náměstek primátora Pavel Šindelář o projektu Voda pro Bolevák ví. Připouští, že zatím je především na úrovni debaty. „Nejenom Plzeň, ale všechna města se budou muset postavit k řešení problému, že většina vody končí v kanále,“ prohlásil.

Pomohly by i takzvané zelené střechy

Náměstek se domnívá, že nejlepší by bylo začít s legislativou - například, aby budování retenčních nádrží nebo opatření ke vsakování vody do země byly povinné.

V případě Severního předměstí Plzně pokládá úpravy za potřebné, ale počítá s tím, že změny budou postupovat pomalu. Nicméně důsledky neutěšeného stavu jsou podle náměstka jasné.

„Je to vidět například na Seneckém rybníku. Strašně dlouho se už napouští po odbahnění. Na Boleváku se takové odbahnění udělat ani nemůže, protože by se za dvacet let nenapustil,“ sdělil Šindelář.

Za součást opatření ke zlepšení stavu pokládá například budování takzvaných zelených střech. „První velká městská investice tohoto druhu by měla být na 4. základní škole,“ řekl. Budování retenčních nádrží na dešťovou vodu je podle Šindeláře možné u novostaveb.

Primátor Plzně Martin Zrzavecký připustil, že bude zapotřebí, aby se kvůli lepšímu zacházení s vodou změnil dosavadní přístup a způsob práce některých institucí.

„V rámci přípravy strategického plánu města se o tomto tématu hodně mluvilo. Vzešel z toho požadavek na vytvoření plánu zacházení s dešťovými vodami,“ prohlásil Zrzavecký. V rámci přípravy městských staveb se už počítá s vytvářením podmínek pro vsakování vody do země. Příkladem je nově budované parkoviště v Plzni na Doubravce.

Nejčtenější

Plzeň - Real 0:5, čtyři góly za dvacet minut přinesly nejtěžší prohru doma

JEDNA NULA. Fotbalisté Realu Madrid se radují z gólu, který Plzni vstřelil...

Plzeňští fotbalisté utrpěli nejtěžší domácí pohárovou porážku, Realu Madrid, nejslavnějšímu klubu světa, ve čtvrtém...

Potrestejte ho, peskuje svět Ramose. Ten se Havlovi veřejně omluvil

PERDÓN, MILAN. Sergio Ramos z Realu Madrid se omlouvá plzeňskému záložníkovi...

Když po hodině hry střídal, tisíce fanoušků pískalo, nadávalo, spílalo. Fotbalista Sergio Ramos, ikona Realu Madrid, si...

Za agresivní útok na řidičku dostal šofér podmínku a zákaz řízení

Peter Rumanský před klatovským okresním soudem. (6. 11. 2018)

Řidič, který je obžalovaný, že v červnu na silnici mezi Horažďovicemi a Velkým Borem donutil zastavit řidičku, rozbil...

Dělníci vyměňují oblouky železničního mostu, otočí je kolem jeho osy

Výměna prvního oblouku na železničním mostu nad přehradou Hracholusky je v...

Dělníci opravují zrezivělý železniční most nad přehradou Hracholusky na Plzeňsku. Operace je unikátní v tom, že výměna...

Rychlovlaky od Škody Transportation se budou prohánět po německých tratích

Škoda Transportation začne dodávat dvoupodlažní vysokorychlostní soupravy (na...

Škoda Transportation začne dodávat dvoupodlažní vysokorychlostní soupravy pro německou trať Mnichov–Norimberk. Od jara...

Další z rubriky

Malý stromek kdysi přivezli ze Šumavy, teď douglaska zazáří v centru Plzně

Vánoční strom, který bude zdobit náměstí Republiky v Plzni, pochází od...

Vánoční strom pro Plzeň, který ozdobí náměstí Republiky, dnes uřízli v zahradě soukromého majitele ve čtvrti Slovany....

Dopravní podniky opraví vozovnu, tramvajové haly jsou v kritickém stavu

Kompletní přestavba vozovny Plzeňských městských dopravních podniků na...

Plzeňské městské dopravní podniky chtějí za dva roky začít s přestavbou tramvajové vozovny na Slovanech. Kompletní...

Zvládnu to až na letiště, řekl si pilot. Kluzák ale spadl do zahrady

Nehoda sportovního kluzáku. Pilot nezvládl doletět na letiště v Plasích na...

Chybné rozhodnutí pilota zavinilo dubnovou havárii kluzáku, který spadl na zahradu u domu v Rybnici na Plzeňsku....

Dětská fantazie vs. realita dospělých: Máme děti ve fantazírování brzdit, nebo podporovat?
Dětská fantazie vs. realita dospělých: Máme děti ve fantazírování brzdit, nebo podporovat?

Bujná fantazie k dětem neodmyslitelně patří. Její používání znamená, že vývoj probíhá v pořádku. Kromě toho je důležitá pro rozvoj slovní zásoby a pro celkovou kreativitu. Jak tyto kvality u svých potomků podporovat? A je potřeba je někdy i usměrňovat?

Najdete na iDNES.cz