České dráhy mají k dispozici zatím dva modernizované rychlíkové vagony. Jeden z...

České dráhy mají k dispozici zatím dva modernizované rychlíkové vagony. Jeden z nich testují na trase z Prahy přes Plzeň do Chebu. | foto: České dráhy

Ze starých vagonů Českých drah jsou komfortní vozy, dojem kazí hrboly

  • 69
Na trati z Prahy přes Plzeň do Chebu zkoušejí České dráhy modernizovaný prototyp vagonu, který vznikl přestavbou starého vozu. Vagon je nyní klimatizovaný, má čalouněné sedačky, elektrické zásuvky i háky na kola. Vnější plášť vozu ale vypadá, jako by ho někdo zmuchlal.

Dráhy mají zatím k dispozici dva tyto modernizované vozy. Jeden z nich už testují v rychlíkových soupravách, nyní může být zařazen do rychlíků Úhlava, Egrensis nebo Křivoklát.

„Je to první prototyp modernizovaného velkoprostorového vozu z produkce podniku Pars nova v Šumperku, člena skupiny Škoda Transportation. Čalouněné sedačky jsou po čtveřicích, na jedné straně je zvětšený prostor s pěti speciálními háky pro uložení kol,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Nový typ vozu vznikl přestavbou starého vagonu, který měl například ještě dveře s obyčejnou klikou, jež se nedaly blokovat. Nyní se dveře ve stanici otevřou pneumaticky jen na straně nástupiště, nejprve je ale musí dálkově odblokovat strojvedoucí nebo doprovod vlaku.

I když má vagon nejnovější vybavení a jeho lesklý modrobílý nátěr mezi ostatními vozy v soupravě září, viditelné nerovnosti pod okny po celé jeho délce prozrazují, že není úplně nový.

Michal Tobrman ze Škoda Transportation uvedl, že při modernizacích starších vagonů se nedá dosáhnout dokonale rovného vnějšího pláště vozu.

„Při rekonstrukcích se původní plech otryskává, aby se zbavil všech původních barev, opraví se poškozená místa, a pak se tam, kde je potřeba, navařuje nový rovný plech z výroby. I když se vše přebrušuje, při modernizacích je téměř nemožné na tak velké ploše udělat ideálně rovnou plochu . To jde jen při výrobě u zcela nového vozu,“ vysvětlil Martin Tobrman, jak nerovnosti vznikají.

Generální ředitel Škody Transportation Tomáš Ignačák řekl, že modernizovaný vůz má účinnější brzdy a splňuje podmínky pro nasazení do mezinárodních rychlíků.

Modernizovaný vagon

„Odpovídají vysokým mezinárodním standardům, a proto můžou jezdit prakticky po celé Evropě. Významnou změnou je zvýšení rychlosti vozů ze 120 na 160 kilometrů v hodině,“ doplnil Tomáš Ignačák.

Škoda má kontrakt na modernizaci 62 vozů pro České dráhy za více než miliardu korun. Polovina z nich má být hotová v březnu příštího roku.

Modernizované vagony pak budou nasazované zejména na rychlíky z Prahy do Chebu, z Prahy přes Plzeň do Železné Rudy nebo z Prahy přes České Budějovice do rakouského Linze.