Trolejbusová doprava v Plzni

Trolejbusová doprava v Plzni | foto: MF DNES

V Plzni vzniká náhradní trolejbusová trať, pro případ kolapsů na Americké

  • 1
V Plzni vzniká nová trolejbusová trasa, která má hlavně sloužit v případě zablokování stávající hlavní trasy na Americké třídě. Bude po ní možné dojet z Bor až k Doudlevecké ulici, přičemž se trolejbusy vyhnou centru města.

Nová trasa bude záložní variantou pro případ mimořádné události, kdy kvůli nehodě nebude průjezdná Americká třída, což se stalo například tento týden ve středu. Nová trasa také zjednoduší Dopravnímu podniku manipulační jízdy, v budoucnu by tudy ale mohly vést i klasické linky.

Už nyní vzniká úsek ulicí U Trati. Vybudováním další části v Borské ulici se propojí Doudlevecká třída s nádražím na Jižním předměstí. V plánované další etapě by měly troleje vést z Doudlevecké i na Mikulášskou třídu.

Mapa nové pomocné trolejbusové trati v Plzni

To znamená, že v případě havárie na stávající trase, by trolejbusy od Bor, z Borských polí nebo i z Nové Hospody mohly dojet k jižnímu nádraží a pak po nové trase k Doudlevecké třídě. Tam by mohly zatočit a Prokopovou ulicí by se dostaly ke kruhovému objezdu na Americké třídě, případně by na křižovatce s Doudleveckou třídou mohly jet dál rovně a na křižovatce pod mostem Milénia odbočit doleva pod mosty hlavního vlakového nádraží, kudy nyní jezdí trolejbusy do Božkova.

Technický ředitel dopravních podniků Luboš Pašek potvrdil, že ještě do konce letošního roku by montéři měli natáhnout trolejové vedení od Doudlevecké třídy až ke křižovatce s Klatovskou třídou.

Borská se hodně změní

Do konce letošního roku by měl být hotov projekt pro trolejbusovou trať v navazující Borské ulici. Tu čeká v nedaleké budoucnosti rozšiřování, takže projektanti nyní řeší, jak vše skloubit. V příštím roce by montéři měli natáhnout provizorní troleje ještě v současné úzké ulici. Až vyroste nová opěrná zeď kolem jižního nádraží, pak dojde i na rozšíření Borské ulice.

"Cílový stav je široká komunikace, jejíž obě strany budou lemovat stožáry trolejového vedení," konstatoval specialista na dopravu Správy veřejného statku města Plzně Ondřej Vohradský.

Třetí stavbou bude přivedení trolejí do úseku mezi Doudleveckou ulicí a Mikulášskou třídou. "Tam je to důležité právě kvůli Americké třídě. Kdyby byla na delší dobu neprůjezdná, trolejbusy od Doubravky nebo Lobez by pak mohly jet podjezdy u hlavního nádraží po současné trase do Božkova, odbočit doprava pod most Milenia a pokračovat ke křižovatce s Doudleveckou třídou," sdělil Luboš Pašek.

V budoucnosti by ze záložní trasy mohla vzniknout i trasa regulérní. Trolejbusy by mohly jezdit i po mostě Milénia do Železniční ulice a pak dál na Doubravku přes Most nad nádražím nebo i směrem do Božkova.

Zastávky v Železniční ulici jsou vybudované od její rekonstrukce začátkem tisíciletí, ale zatím tu parkují auta. Stavaři už tehdy postavili podél silnice i potřebné sloupy. "Chybí ale podchod z haly nádraží k zastávce v Železniční ulici. Dokud nebude, tahle zastávka proměstskou dopravu nemá smysl," dodal Ondřej Vohradský.