V Plzni otevřou 3D planetárium. Bude jediné svého druhu v republice

Od loňského ledna byla budova bývalé škodovácké jídelny v areálu Techmania Science Centra v kompletní rekonstrukci. Začátkem listopadu se otevře veřejnosti, nabídne pozoruhodné 3D planetárium.

Na začátku listopadu 2013 se otevře v Plzni 3D planetárium. Vy do něho můžete nahlédnout už teď. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Zapomeňte na planetárium, v němž se na kopuli nad vaší hlavou promítají souhvězdí a někdo zasvěcený vám o nich vypráví. Od listopadu v tomto ohledu dochází v Plzni k malé revoluci. Otevírá se tu první 3D planetárium v zemi, provozovat jej bude Techmania Science Centre.

Plzeň se zařadí po bok varšavského Centra Nauki Kopernik a barcelonského science centra CosmoCaixa. Ty jediné v Evropě využívají technologii Sky-Skan, která umožňuje promítat trojrozměrné filmy na kulovou plochu planetária.

Fotogalerie

"Máme zakoupené tři filmy, které tu budeme promítat. Prvním z nich je film Astronaut, který můžeme promítat ve formátu 2D i 3D," konstatuje astronom planetária Jakub Toman. Snímek vhodný pro diváky od druhého stupně základních škol přibližuje výcvik astronautů a zmiňuje i vliv beztíže na lidské tělo.

Návštěvníci budou moct zhlédnout také dvojrozměrné Život: vesmírný příběh či Země, Měsíc Slunce. "Všechny jsou opatřeny českým dabingem. Jsou ve výukové populárně-naučné formě pro děti, školy i rodiny," informovala Renata Kroupová z oddělení marketingu Techmanie.

Astronaut. Upoutávka na jeden z 3D filmů, který poběží v 3D planetáriu

Návštěvníci si vždy před začátkem zvolí, který film chtějí zhlédnout. Během zhruba hodinového programu se bude poté v kopuli planetária promítat také jeden ze dvou snímků vlastní produkce, a to Obloha nad Plzní nebo Krásy vesmíru.

3D planetárium Techmania

Vstup z rohu Borské a Břeňkovy ulice

Otevírací doba: pondělí, úterý, čtvrtek 8:30-17:00 středa, pátek 8:30-18:00, víkendy 10:00-18:00 Doporučuje se předchozí rezervace na tel. 737247585 nebo na e-mailu info@techmania.cz

Vstupné, odstupňované podle programu: dospělý 180/160/140 Kč děti, senioři, ZTP a ZP/TP 110/95/85 Kč rodiny (dva dospělí a dvě děti) 490/450/390

Více na www.techmania.cz a www.3Dplanetarium.cz

Expozice Vesmír pak nabídne 27 interaktivních exponátů, které představí třeba Keplerovy zákony, vulkán či řez sluncem. "Příchozí si budou moci vyzkoušet také gyroskop. Ten demonstruje zátěž, kterou musí při výcviku astronauti projít. Musí být odolní vůči velkému přetížení. Návštěvníka upoutáme do křesla, můžeme jej roztočit ve dvou osách," přibližuje pracovník planetária Pavel Coufal.

Část nazvaná Science On a Sphere obsahuje interaktivní globus, na němž se bude promítat až 500 krátkých snímků či výukových programů. V nich bude přiblíženo například chování tektonických desek či působení mořských proudů.

Prvním návštěvníkům se planetárium, které se nachází v původní budově škodovácké jídelny z roku 1917, otevře 4. listopadu.

Autor:

Christopher Lamber odešel od úterního soudu s podmínkou. (17. 10. 2017)
Soud zmírnil trest řidiči, který ujížděl před policisty. Dostal podmínku

Krajský soud v Plzni snížil trest jednadvacetiletému muži z Německa, který v dubnu nezaplatil u čerpací stanice a ujížděl po dálnici D5 před policisty. Ve...  celý článek

Trestní zákoník (ilustrační foto).
Slovák, který zneužíval děti, bude po šesti letech ve vězení vyhoštěn

Muž ze Slovenska, který je ve vězení za sexuální zločiny na vlastních dětech, bude po odpykání trestu vyhoštěn z České republiky. Rozhodl o tom plzeňský...  celý článek

Auto Link & go jezdí bez řidiče. (17. 10. 2017)
Technici z Plzně pomohli postavit auto, které řídí jen superpočítač

Během čtrnácti měsíců postavili odborníci prototyp auta Link & go s autonomním řízením. Na jeho vývoji se podíleli i lidé z plzeňské firmy MBtech. Na silnice...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.