Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Přednost musí mít okruhy, míní kritici průtahu a silnice přes Roudnou

  • 18
Projednávání nového územního plánu Plzně, které se konalo tento týden, bylo příležitostí k protestům proti plánovaným novým komunikacím ve středu města. Ozývají se zejména odpůrci silničního průtahu sever-jih a lidé, kteří už roky bojují proti záměru postavit novou silnici přes Roudnou.

Průtah sever-jih má vést od křižovatky u lékařské fakulty na Karlovarské třídě podél areálu Škodovky do Sukovy ulice na Borech. Jeho odpůrci chtějí dosáhnout toho, aby z územního plánu zmizel koridor, kudy by měla státní silnice I/27 vést. Zástupci magistrátu jsou proti.

Kritici projektu považují za chybu stavět další silnici širším středem města a tvrdí, že by uškodila svému okolí. Představitelé města naproti tomu říkají, že komunikace ulehčí přetíženým třídám Karlovarské a Klatovské.

„Trasa I/27 vedená centrem je podobný zločin na struktuře města, jako byl projekt Corso Americká. Opakuje se nesmyslná a desítky let přežitá koncepce městského urbanismu, jako bylo například trasování I/26 okolo pivovaru a Rychtářky, které rozdělilo město těsně na hraně historického jádra,“ uvedl odpůrce průtahu Ladislav Toušek.

Náměstek primátora Pavel Šindelář z ODS při veřejném projednání návrhu územního plánu prohlásil, že s kritikou projektu nesouhlasí a vidí v plánu příležitost vybudovat vedle Karlovarské třídy další přístupovou trasu mezi centrem města a Severním předměstím.

„Územní plán dává možnost, jak se se situací na Severním předměstí vypořádat,“ uvedl Šindelář.

Náměstek upozorňoval, že se stavbou silnice počítají také „nadřazené“ zásady územního rozvoje schválené Plzeňským krajem.

Kritik projektu silničního průtahu Petr Pelcl tedy vyzval Šindeláře, aby usiloval o změnu oněch zásad. „Chceme, aby město oslovilo kraj, že chce změnit zásady územního rozvoje, aby tady koridor pro tu silnici nebyl,“ konstatoval Pelcl. Náměstek Šindelář rovnou prohlásil, že to neudělá.

S námitkou odpůrců průtahu se budou muset v příštím roce vypořádat zastupitelé, až budou územní plán schvalovat.

Zastupitelé by měli rozhodnout i o podnětu kritiků projektu na vybudování silnice přes Roudnou. Ta by měla vést od fakultní nemocnice, po dosud nepostaveném mostě překonat Mži a skončit na Rychtářce.

Odpůrci plánu prosazují, aby byl takzvaný „silniční systém Roudná“ vyřazen z kategorie veřejně prospěšných staveb. Jedná se jim o to, že pokud v ní je projekt zahrnutý, pak město může pozemky pro stavbu získat i vyvlastňováním.

V dohledné době se stavět nezačne

Na to by v tomto případě mohlo dojít, protože na Roudné některé pozemky, kudy má vést silnice, patří lidem, kteří se nechali slyšet, že je dobrovolně neprodají.

„Žádám, aby ze seznamu veřejně prospěšných staveb byl vyňat silniční systém Roudná,“ oznámil při veřejném projednání návrhu územní plánu Pavel Denk, který patří k dlouholetým kritikům projektu.

I silnice přes Roudnou má sloužit podle zástupců magistrátu jako spojnice Severního předměstí s centrem Plzně.

Kritici obou plánovaných sporných silnic tvrdí, že přednost musí mít okružní trasy a pak nové komunikace vedoucí centrem nebudou zapotřebí. Zástupci magistrátu tvrdí, že pokud se to po vybudování okružních silnic potvrdí, bude možné od plánů na silnice centrem Plzně ustoupit.

V současné době je krajně nepravděpodobné, že by se silnice přes Roudnou nebo průtah sever-jih začaly stavět dřív než za dva tři roky.