Vrak jednoho z prvních plzeňských trojbusů 3Tr3, který se po renovaci stane součástí expozice plzeňské Techmanie

Vrak jednoho z prvních plzeňských trojbusů 3Tr3, který se po renovaci stane součástí expozice plzeňské Techmanie | foto: Techmania

Unie dala miliony na unikátní plzeňský trolejbus, dožíval jako zahradní domek

  • 4
Vrak historického trolejbusu, který se jako jeden z prvních objevil po válce v ulicích Plzně, dostane zpět svou původní tvář. Plzeňské technické muzeum Techmania ho nechá zrenovovat za šest milionů korun, které získala od Evropské unie.

Vůz byl dnes převezen do dílen v Žamberku, kde specializovaná firma provede totální rekonstrukci.

Značně poškozený trolejbus typu 3Tr3 z roku 1948 objevili před časem nadšenci z plzeňské Škodovky v jedné soukromé zahradě na Plzeňsku. Sloužil tam jako zahradní domek.

Novotou zářící tříosý třídveřový trolejbus 3 Tr3 na snímku z roku 1948, kdy trolejbusy expandovaly po celé Plzni.

Novotou zářící tříosý třídveřový trolejbus 3 Tr3 na snímku z roku 1948, kdy trolejbusy expandovaly po celé Plzni.

"Jedná se o jediný dochovaný vůz z čtyřiadvacetikusové série, na kterém je možné připomenout začátky trolejbusové dopravy v Plzni," řekl Tomáš Moravec, mluvčí Techmania Science Center. Právě v tamní expozici zaměřující se na popularizaci vědy a techniky by měl být trolejbus v roce 2012 vystaven.

Techmania získala z evropského operačního programu Jihozápad na obnovu vozu 5,8 milionu korun.

"Cílem Techmanie je zachránit unikát před zkázou a v ideálním případě umožnit jeho zprovoznění," podotkl Moravec.

Nový parní stroj v plzeňském Science centru Techmania (17.8.2010)

Parní stroj Marx z roku 1909

První lokomotivu s laminátovou karoserií na světě 32E zvaná "Velká laminátka" z roku 1963 vystavená v plzeňské Techmanii

Lokomotiva zvaná "Velká laminátka"

V Techmanii už od srpna vystavují opravenou nejstarší dochovanou elektrickou lokomotivu Elo2 z roku 1928, první lokomotivu s laminátovou karoserií na světě 32E "Velkou laminátku" z roku 1963 a parní stroj Marx z roku 1909. Všechny technické unikáty vyrobily plzeňské strojírny Škoda.