Jízda po tramvají se v Plzni od 28. června zkomplikuje. Na části trati spoje nahradí autobusy.

Jízda po tramvají se v Plzni od 28. června zkomplikuje. Na části trati spoje nahradí autobusy. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Pražská i Solní ulice v Plzni budou brzy bez tramvají, kvůli výkopům

  • 1
V oblasti U Zvonu v centru Plzně, kde už nyní pracují stavební stroje kvůli přestavbě zastávek, přibývají další omezení. V pondělí tu dělníci začali stavět provizorní tramvajovou trať a od pátku bude zrušena i zastávka v Pražské ulici. Tramvaje jí budou jen projíždět a od 28. června tudy přestanou jezdit úplně.

Stavbaři už U Zvonu opravili vodovod a v pondělí začali sestavovat provizorní tramvajovou trať po bývalém chodníku kolem BCB centra až pod hotel Continental.

"I když budeme budovat provizorní kolej, až do 28. června budou jezdit tramvaje ve směru od Zvonu na náměstí Pražskou ulicí, v opačném směru pak Zbrojnickou, jak je tomu nyní. Od 20. června ale přestanou tramvaje zastavovat v Pražské ulici pod náměstím Republiky, touto zastávkou budou jen projíždět," říká Martin Mokrý ze společnosti Berger, která rekonstrukci tramvajové trati zaštiťuje.

Pasažéři si budou muset rozmyslet, jestli vystoupí v ještě fungující stanici uprostřed staveniště U Zvonu, nebo až v Solní U Pošty. Zastávka v Pražské ulici bude zrušená kvůli výkopům,

Od 28. června budou Pražská i Solní ulice úplně bez tramvají. Stavbaři budou mezi mostem U Jána a tramvajovými zastávkami U Zvonu montovat speciální výhybku. Od 30. června budou jezdit tramvaje mezi Zvonem přes náměstí Republiky do Prešovské v obou směrech po jediné koleji.

To ale přinese velké problémy. Tramvaje linek 1 a 2 budou končit jízdu v Prešovské ulici ještě před Bílým nárožím, interval mezi jednotlivými spoji bude podle propočtů 12 až 15 minut. Tramvaje by se na jednokolejce jinak nevyhnuly.

"Na linky 1 a 2 budou kvůli jednokolejnému úseku nasazené tramvaje s řídicími stanovišti na obou stranách. Tramvaje jedoucí od Světovaru a Slovan dojedou do Prešovské ulice, tam vystoupí poslední cestující a řidiči přejdou na druhou stranu vozů. Tramvaje pak budou odjíždět zpátky na náměstí Republiky, ke Zvonu a dál na Slovany nebo Světovar. Z Prešovské ulice budou muset cestující pěšky dojít na stanici v sadech Pětatřicátníků. Nově bude zavedená linka 1/2, tramvaje budou jezdit z Bolevce do Skvrňan," říká Ondřej Prokop z útvaru investic magistrátu.

Po jednokolejce přes náměstí budou časně ráno najíždět všechny tramvaje z vozovny na linky 1/2 a 4 do sadů Pětatřicátníků, večer tudy budou zajíždět zase tramvaje do vozovny.

Proč tudy nemohou jezdit celý den i s cestujícími? Intervaly mezi tramvajemi na Slovany a Světovar by byly ještě mnohem větší, než spočítaných 12 až 15 minut, když budou v Prešovské přes den tramvaje jízdu končit.

Jakmile bude o víkendu 28. a 29. června usazená dočasná výhybka mezi mostem U Jána a tramvajovými zastávkami U Zvonu a natažená propojovací trolej, stavbaři začnou demolovat ve směru od mostu kolej vedoucí k náměstí i zastávku.

Stavební práce jsou naplánované až do jara 2015

"Zpočátku budou tramvaje přejíždět ještě na současnou kolej, kterou se jezdí od náměstí. Jakmile bude hotová kolej provizorní, budou vzápětí převedené na ni," vysvětluje Ondřej Prokop.

Ve vytrhávání starých kolejí budou stavbaři pokračovat od Zvonu do Pražské ulice a nezastaví se ani na severní straně náměstí Republiky před radnicí.

V září budou tramvaje ještě jezdit po jednokolejce, která bude kratší. Místo u BCB centra bude začínat blíže k náměstí, až těsně pod hotelem Continental. "Přes lokalitu U Zvonu se v září bude jezdit po dvou kolejích, bude položená jedna definitivní kolej a dál se bude jezdit ještě po provizorní," vysvětlil Ondřej Prokop.

Nové koleje v oblasti U Zvonu budou položené blíže k chodníkům, které budou širší. Aby cestující byli ve větším bezpečí, v místech zastávek budou auta jezdit po tramvajových kolejích.

Oba směry bude od sebe oddělovat vyvýšený tramvajový ostrůvek, aby auta nemohla stojící tramvaje objíždět. Jednosměrné úseky jsou navíc tak dlouhé, že kdyby se někdo pokoušel objet stojící tramvaj protisměrem, určitě by proti němu vyjelo nějaké auto nebo další tramvaj, spočítali projektanti. Stavební práce skončí na jaře příštího roku.