Nehoda (ilustrační snímek)

Nehoda (ilustrační snímek) | foto: Hasiči

U silnic v Plzni přibyly loni dva kříže. Je to nejméně za desítky let

  • 1
Zřejmě až do 20. nebo 30. let minulého století by statistici museli prohledávat policejní databáze, aby vypátrali, kdy v Plzni bylo méně tragických nehod než v roce 2011. Loni zemřeli na silnicích v krajském městě dva lidé. V předchozích letech bývala čísla mnohem vyšší.

V srpnu zahynul cyklista, kterého srazilo auto na klatovské výpadovce (čtěte zde) a druhou loňskou obětí automobilového provozu v krajském městě byl spolujezdec mladého řidiče, který v listopadu havaroval v Doudlevcích (čtěte zde).

Méně lidí než v předchozích letech zemřelo podle propočtů MF DNES v loňském roce nejen v Plzni, ale i na silnicích celého kraje. Předloni bylo mrtvých 49, číslo za loňský rok by mělo být ještě nižší, pohybovat by se mělo kolem 46.

Vývoj nehodovosti v Plzeňském kraji kopíruje trend v celé zemi. Nehod, ke kterým jezdí policie, přibývá, je i více zraněných, ale ubývá mrtvých.

Kvalitnější auta i lepší lékařská péče

Šéf letecké záchranky pro západní Čechy Michal Mareček si to vysvětluje zkvalitněním vozového parku i lékařské péče.

"Pominula doba škodovek stodvacítek i vraků dovezených za pár marek z Německa. Většina aut na silnicích už má pořádné pneumatiky, brzdy, bezpečnostní pásy i airbagy. Druhou podstatnou věcí je vybavení a dostupnost záchranné služby a nemocnic. Traumatologie v Plzni, kam se převáží nejtěžší případy, je na naprosto špičkové úrovni," říká lékař Michal Mareček.

Soudní znalec, který se specializuje na objasňování havárií, říká, že moderní auta mají deformační zóny takové, aby při havárii zůstal prostor pro posádku téměř nepoškozený. "V poslední době jsem se ale bohužel setkal i s úmrtími při dopravních nehodách, kdy auta byla vybavena airbagy, ale lidé nepoužili bezpečnostní pásy," upozornil plzeňský soudní znalec Antonín Žalud.