Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podjezdy u nádraží se rozšíří, slíbené tramvajové zastávky tam nebudou

  20:15aktualizováno  20:15
Prostor před hlavním vlakovým nádraží v Plzni čeká velká proměna související s modernizací dvou železničních mostů, po nichž jezdí vlaky přes Mikulášskou třídu. Kritikům se ale nelíbí, že se do prostoru před nádražím nevrátí tramvajové zastávky a považují to za velkou chybu.

Budova hlavního vlakového nádraží v Plzni. | foto: Martin Polívka, MF DNES

Prostranství před nádražní budovou projde celkovou úpravou, získá nový povrch a přibudou tam další parkovací místa.

Pozoruhodné ovšem je, že se do prostoru před nádražím nevrátí zastávky tramvají. Ačkoliv se to v minulosti i plánovalo, a jeden z mostů bude mít proto dokonce rozměry, které s tím počítají. Kritici nynějšího projektu to považují za velkou chybu. A nelíbí se jim ani to, že před nádražní budovou má být v podstatě jenom veliké parkoviště.

O potřebě rozšířit prostor pod mosty se ve městě mluvilo roky právě v souvislosti s myšlenkou vrátit do podjezdu blíž k centru tramvajové zastávky, které u nádraží dříve byly. Jejich odsunutí před lety bylo a je považováno za obrovskou chybu, která zkomplikovala přestup z vlaků na městskou dopravu.

Přestavbu mostu provádí Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a její zástupci tvrdí, že projekt vychází mimo jiné z požadavků města souvisejících s plánem na úpravu přednádražního prostoru.

Proč se tedy k nádraží nepřiblíží zastávky tramvají? „To se do projektu nepovedlo dostat,“ reagoval dopravní specialista Správy veřejného statku města Plzně Ondřej Vohradský.

Tvrdí, že když se připravoval projekt, byli proti vybudování zastávek zástupci Policie ČR. Odmítavé stanovisko prý souviselo i s nechutí zřídit k zastávkám přechody pro chodce. Překážkou byl údajně i požadavek spojit zastávky s podchodem pod křižovatkou Americké a Sirkové ulice.

Náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík z KDU-ČSL potvrdil, že se původně s zastávkami pod mostem počítalo. „Podjezdy jsou na základě požadavku města navržené v takových parametrech, aby se tam tramvajové ostrůvky mohly vrátit,“ prohlásil.

I on se odvolává na to, že plán zkrachoval kvůli odporu policie. „A projekt musel být zpracován tak, aby bylo možné požádat o evropské dotace včas,“ sdělil. Podle Náhlíka je možné se k tématu vrátit za pět deset let, pokud to bude nutné.

Architekt Petr Domanický, který se zajímá o problematiku veřejných prostranství a zástavby Plzně, pokládá krach plánu na návrat zastávek za důsledek nedostatku vůle zástupců města.

Před hlavním nádražím v Plzni stavěly tramvaje v první polovině 20. století (na...

Před nádražím v Plzni stavěly tramvaje v první polovině 20. století (na snímku) a pak i v 90. letech.

Tvrdí, že chybí snaha řešit podobné záležitosti koncepčně s ohledem na urbanismus Plzně.

„Budeme rozšiřovat viadukty na parametry státní silnice, která má výhledově vést úplně jinudy. Před nádražím uděláme ještě větší parkoviště, než tam je. Je to špatně. Pokud to člověk srovná například s prostorem před nádražím v Hradci Králové, padne na něj smutek,“ uvedl Domanický.

Zdůrazňuje, že oblast kolem křižovatky Americké třídy a Sirkové ulice je v důsledku zásahů v osmdesátých a devadesátých letech z urbanistického pohledu naprosto znehodnocená a potřebuje komplexní řešení.

„O místě před nádražím se přitom už dvacet let mluví a ví se, že je to průšvih. Místo nápravy se jen nabaluje jedna absurdita na druhou. A výsledek je, že před hlavní nádražní budovou, což by měl být reprezentativní prostor, bude parkoviště. Prosazují se tady technicistní řešení, u kterých nejsou v první řadě architekti a urbanisti. Při takovém přístupu města vzniká jeden velký zmatek,“ konstatoval Domanický.



Nejčtenější

Kauza plzeňského gólu. Proč ho videorozhodčí nechal uznat

Michael Krmenčík z Plzně vykouzlil na tváři úlevnou grimasu, z dorážky překonal...

V případu uznaného gólu plzeňských fotbalistů, kterému předcházel těsný ofsajd, se objevily "polehčující" okolnosti....

Událost po 75 letech. Tři ligové týmy vyhrály první čtyři zápasy

Spartan Guélor Kanga (vlevo) v souboji s teplickým Jakubem Horou.

Sparta dvanáct bodů, Slavia i Plzeň také. Fotbalová liga prožívá historickou událost, pětasedmdesát let se nestalo, aby...



VIDEO: Vandal vyryl na vůz fotbalisty Limberského skoro třímetrovou rýhu

Vandal vyryl na vůz fotbalisty Limberského skoro třímetrovou rýhu

Přes dva a půl metru dlouhý vryp udělal do boku auta fotbalisty Davida Limberského muž s taškou v ruce. Při činu v...

Nejmladší ze zabitých vojáků Patrik Štěpánek bude mít pohřeb v Plzni

Desátník Patrik Štěpánek z 42. mechanizovaného praporu v Táboře zahynul při...

V pátek po poledni se v kostele Panny Marie Růžencové na Jiráskově náměstí v Plzni uskuteční pohřeb čtyřiadvacetiletého...

VIDEO: Lidé se rozloučili s Patrikem Štěpánkem, nejmladší obětí z Afghánistánu

Pohřeb vojáka Patrika Štěpánka, který se společně s dalšími dvěma českými...

V kostele Panny Marie Růžencové na Jiráskově náměstí v Plzni se lidé rozloučili se čtyřiadvacetiletým vojákem Patrikem...

Další z rubriky

VIDEO: Dálnice D5 u Rokycan hodinu stála kvůli střetu náklaďáku a auta

Dálnice D5 u Rokycan hodinu stála kvůli střetu nákladního a osobního auta. (15....

V opravované části dálnice D5 u Rokycan se před desátou hodinou srazilo nákladní auto s osobním. Komunikace byla zhruba...

Účetní zpronevěřila dobrovolným hasičům statisíce, peníze půjčila dívce

Renata Vidršperková se svým obhájcem u soudu. (15. srpna 2018)

Tři roky bude v podmínce dobrovolná hasička z jižního Plzeňska Renata Vídršperková, která hasičům zpronevěřila téměř...

Výjimečná plzeňská synagoga zkrásní za 130 milionů korun

Velká synagoga v Plzni.

V Plzni brzy odstartuje oprava Velké synagogy a nedalekého rabínského domu. Dlouho očekávaná rekonstrukce vyjde na...

Najdete na iDNES.cz