Razicí stroj místo břidlic kouše tvrdý spilit, tunel i tak roste rychleji

  • 1
Zhruba kilometr dlouhý bude o letošním silvestru severní tubus železničního tunelu z Kyšic do Plzně. Specialisté ho začali razit 27. září letošního roku, jižní tunel prorazili po 16 měsících. První vlak by jím měl mezi Plzní a Rokycany projet za dva roky.

Šéf ražby Štefan Ivor z Metrostavu řekl, že ražba severního tubusu postupuje rychleji, než tomu bylo u jižního. V pátek v poledne byl právě ražený tunel dlouhý 842 metrů.

„Určitě to jde lépe, ale začátek byl opět náročný. Na rozdíl od prvního tubusu jsme už na začátku měli kromě břidlic a prachovců v cestě i tvrdé spility. Odhalily je průzkumné sondy před ražbou. Na mnoha místech jsou v téměř celém profilu,“ vysvětlil Ivor.

Přitom stroj teď musí být nastavený v režimu ražby v zemině, na spility bude přestavěný až zhruba po třech kilometrech. Těsně před vrchem Chlum, který je bývalou sopkou. Jak je i přes tuto komplikaci možné, že ražba severního tubusu pokračuje rychleji?

„Využili jsme zjištění z ražby jižního tunelu. Ještě před zahájením jsme masiv Homolky laicky řečeno navrtali a odvodňovali, aby při ražbě nebyly tak velké problémy s přítoky spodní vody. Když jsme překonali problémové území, otvory jsme zase zaplnili a spodní voda opět vystoupala do obvyklé výše,“ popsal jednu z operací šéf ražby.

Další novinkou byla dopředu vybudovaná podzemní stěna asi 130 metrů za tunelovým portálem. Právě u ní stroj zastavil a technici měli mnohem jednodušší práci s jeho nezbytnou údržbou.

V zimě začne budování bezpečnostních propojek mezi tunely

Stroj Viktoria za den v průměru vyrazí téměř dvanáct metrů nového tunelu, rekord byl více než 30 metrů za 24 hodin. „Jsme šťastní, že to jde lépe než první tubus, ale čeká nás ještě hodně práce,“ řekl Ivor.

Jižní tubus Viktoria vyrubala za 16 měsíců. Stroj dlouhý 115 metrů s razící hlavou o průměru bezmála deset metrů a vážící 1800 tun se na světle pod vrchem Chlum objevil letos v červnu. Pak následovalo stěhování stroje zpátky do Kyšic a jeho repase.

Zřejmě na přelomu ledna a února příštího roku začnou specialisté budovat první bezpečnostní propojky mezi už dokončenou jižní a hotovou částí severního tubusu. Propojky musí být v tunelu kvůli případným poruchám nebo nehodám vlaků, aby se cestující i pod zemí dostali bezpečně do druhého tunelového tubusu.

Budoucí nejdelší železniční tunel v České republice bude dlouhý 4 150 metrů a má pro každý směr svůj vlastní tubus. První vlaky na koridorové trase Praha - Plzeň by jím měly projet v polovině prosince roku 2018.

Kompletní rekonstrukce trati mezi Plzní a Rokycany bude stát téměř čtyři miliardy korun, z toho náklady na vybudování tunelu téměř polovinu téhle sumy. Samotný tunel je budovaný tak, aby byl využitelný i pro budoucí vysokorychlostní železniční trať, pokud se mezi Plzní a Prahou bude stavět.