Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Razicí stroj místo břidlic kouše tvrdý spilit, tunel i tak roste rychleji

  8:42aktualizováno  8:42
Zhruba kilometr dlouhý bude o letošním silvestru severní tubus železničního tunelu z Kyšic do Plzně. Specialisté ho začali razit 27. září letošního roku, jižní tunel prorazili po 16 měsících. První vlak by jím měl mezi Plzní a Rokycany projet za dva roky.

Šéf ražby Štefan Ivor z Metrostavu řekl, že ražba severního tubusu postupuje rychleji, než tomu bylo u jižního. V pátek v poledne byl právě ražený tunel dlouhý 842 metrů.

„Určitě to jde lépe, ale začátek byl opět náročný. Na rozdíl od prvního tubusu jsme už na začátku měli kromě břidlic a prachovců v cestě i tvrdé spility. Odhalily je průzkumné sondy před ražbou. Na mnoha místech jsou v téměř celém profilu,“ vysvětlil Ivor.

Přitom stroj teď musí být nastavený v režimu ražby v zemině, na spility bude přestavěný až zhruba po třech kilometrech. Těsně před vrchem Chlum, který je bývalou sopkou. Jak je i přes tuto komplikaci možné, že ražba severního tubusu pokračuje rychleji?

„Využili jsme zjištění z ražby jižního tunelu. Ještě před zahájením jsme masiv Homolky laicky řečeno navrtali a odvodňovali, aby při ražbě nebyly tak velké problémy s přítoky spodní vody. Když jsme překonali problémové území, otvory jsme zase zaplnili a spodní voda opět vystoupala do obvyklé výše,“ popsal jednu z operací šéf ražby.

Další novinkou byla dopředu vybudovaná podzemní stěna asi 130 metrů za tunelovým portálem. Právě u ní stroj zastavil a technici měli mnohem jednodušší práci s jeho nezbytnou údržbou.

V zimě začne budování bezpečnostních propojek mezi tunely

Stroj Viktoria za den v průměru vyrazí téměř dvanáct metrů nového tunelu, rekord byl více než 30 metrů za 24 hodin. „Jsme šťastní, že to jde lépe než první tubus, ale čeká nás ještě hodně práce,“ řekl Ivor.

Jižní tubus Viktoria vyrubala za 16 měsíců. Stroj dlouhý 115 metrů s razící hlavou o průměru bezmála deset metrů a vážící 1800 tun se na světle pod vrchem Chlum objevil letos v červnu. Pak následovalo stěhování stroje zpátky do Kyšic a jeho repase.

Zřejmě na přelomu ledna a února příštího roku začnou specialisté budovat první bezpečnostní propojky mezi už dokončenou jižní a hotovou částí severního tubusu. Propojky musí být v tunelu kvůli případným poruchám nebo nehodám vlaků, aby se cestující i pod zemí dostali bezpečně do druhého tunelového tubusu.

Budoucí nejdelší železniční tunel v České republice bude dlouhý 4 150 metrů a má pro každý směr svůj vlastní tubus. První vlaky na koridorové trase Praha - Plzeň by jím měly projet v polovině prosince roku 2018.

Kompletní rekonstrukce trati mezi Plzní a Rokycany bude stát téměř čtyři miliardy korun, z toho náklady na vybudování tunelu téměř polovinu téhle sumy. Samotný tunel je budovaný tak, aby byl využitelný i pro budoucí vysokorychlostní železniční trať, pokud se mezi Plzní a Prahou bude stavět.

Autor:


Nejčtenější

Kauza plzeňského gólu. Proč ho videorozhodčí nechal uznat

Michael Krmenčík z Plzně vykouzlil na tváři úlevnou grimasu, z dorážky překonal...

V případu uznaného gólu plzeňských fotbalistů, kterému předcházel těsný ofsajd, se objevily "polehčující" okolnosti....

Rychlost byla fatální. Zemřelý řidič měl na tachometru víc než 160

Tragická nehoda mezi Kralovicemi a Plasy, řidič osobního vozu srážku nepřežil.

Policisté odložili vyšetřování loňské tragické nehody, při které se osobní auto „zapíchlo“ do motoru kamionu na silnici...



Událost po 75 letech. Tři ligové týmy vyhrály první čtyři zápasy

Spartan Guélor Kanga (vlevo) v souboji s teplickým Jakubem Horou.

Sparta dvanáct bodů, Slavia i Plzeň také. Fotbalová liga prožívá historickou událost, pětasedmdesát let se nestalo, aby...

VIDEO: Vandal vyryl na vůz fotbalisty Limberského skoro třímetrovou rýhu

Vandal vyryl na vůz fotbalisty Limberského skoro třímetrovou rýhu

Přes dva a půl metru dlouhý vryp udělal do boku auta fotbalisty Davida Limberského muž s taškou v ruce. Při činu v...

V armádě byl teprve tři roky. Na své první misi přišel Patrik o život

V kapli v Mokrouších na Plzeňsku je pod křížem pietní místo připomínající oběť...

Čtyřiadvacetiletý desátník Patrik Štěpánek z Mokroušů na Plzeňsku odjel v polovině dubna na svoji první vojenskou misi...

Další z rubriky

Při čelních střetech aut zemřeli v kraji za jediný den dva řidiči

Čelní střet dvou aut na silnici mezi Rokycany a Šťáhlavy nepřežil jeden z...

Řidič osobního auta zahynul dopoledne při čelním střetu s dalším vozem na silnici mezi Rokycany a Šťáhlavy. Za...

Po 42 letech v čele Dobříče na Plzeňsku starosta už kandidovat nebude

Končící starosta Dobříče na Plzeňsku Václav Lomička (9. srpna 2018)

Starosta rekordman se loučí s funkcí. „Domnívám se, že 42 let je dostatečně dlouhé období,“ říká Václav Lomička z...

Plzeňský hejtman Bernard má problém, nepodal včas majetkové přiznání

Josef Bernard přichází do sídla krajské ČSSD v Houškově ulici v Plzni na...

Do konfliktu se zákonem o střetu zájmů se dostal hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard (ČSSD). Do poloviny roku totiž...

Najdete na iDNES.cz