Razicí štít se v hloubce kolem patnácti metrů dostane k silnici Plzeň - Chrást do dvou měsíců. Hlavní stavbyvedoucí železničního koridoru Plzeň - Rokycany Tomáš Kohout řekl, že stavbaři v současné době budují u Zábělé podzemní stěny.
„Jednoduše řečeno, je to pro bezpečnou výměnu řezných nástrojů v razicí hlavě štítu, až se sem dostane. Minimalizujeme tím riziko,“ vysvětlil Kohout. Podzemní betonové stěny budou zajišťovat stabilitu ze stran i shora nad razicím štítem.
Stavbaři na poli u Zábělé |
Právě poblíž Zábělé se totiž při ražbě prvního jižního tunelového tubusu stalo, že silné přítoky spodních vod vytvořily mezi zeminou na povrchu pole a již hotovým tubusem v podzemí kavernu, která se propadla pod traktorem (psali jsme zde).
I když průzkumy před ražbou prvního z tubusů ukazovaly, že podzemí je bezpečné, dodatečné později napověděly, že je vše trochu jinak kvůli podzemním vodám i geologickému složení hornin.
„Řešilo se několik možných způsobů, jak místo zajistit. Betonové stěny vyšly jako jistota, i finančně. Betonujeme je teď, aby v době, kdy se k nim dostane štít, byly už náležitě vytvrdlé,“ vysvětlil Tomáš Kohout.
U injektáží nebo například zmrazování horniny není podle odborníků jasné, kolik by taková operace stála, a ne vždy je zaručena stoprocentní úspěšnost.
Na jižní tubus 4 150 metrů dlouhého železničního tunelu potřebovali stavbaři 16 měsíců. Razit ho začali v Kyšicích v únoru 2015, pod vrchem Chlum na plzeňské straně prorazila hlava s téměř desetimetrovým průměrem poslední metry loni v červnu.
Pak technici stroj rozebrali a přestěhovali zpátky do Kyšic. V září se štít roztočil znovu, tentokrát razí severní tubus tunelu (psali jsme zde). V těchto dnech je vyraženo přes 1,5 kilometru.
„Využili jsme zkušeností z ražby prvního tubusu. Například jsme už dopředu navrtali ostění kyšického portálu, aby klesla podzemní voda,“ popsal Tomáš Kohout.
Severní tubus nejdelšího železničního tunelu v České republice by měl štít prorazit ještě letos. Pokud nenastanou komplikace, první vlak tunelem projede v závěru příštího roku.
Podívejte se dovnitř razicího stroje (10. února 2016)
11. února 2016 |