Podzemí u Plzně zpevní betonové stěny, zajistí stabilitu při ražbě tunelu

  20:30aktualizováno  20:30
Část pole u Zábělé na okraji Plzně se změnila ve staveniště. Jeřáb a další stroje totiž v podzemí budují betonové stěny. Ty zajistí stabilitu zeminy, až se na toto místo dostane štít, který razí severní tubus nejdelšího železničního tunelu v zemi.

Stavební firmy zpevňují území, kterým vede ražba budoucího železničního tunelu z Kyšic do Plzně. V těchto místech vznikly po ražbě prvního tubusu propadliny zapříčiněné podzemní vodou. (6. února 2017) | foto: Martin Polívka, MAFRA

Razicí štít se v hloubce kolem patnácti metrů dostane k silnici Plzeň - Chrást do dvou měsíců. Hlavní stavbyvedoucí železničního koridoru Plzeň - Rokycany Tomáš Kohout řekl, že stavbaři v současné době budují u Zábělé podzemní stěny.

„Jednoduše řečeno, je to pro bezpečnou výměnu řezných nástrojů v razicí hlavě štítu, až se sem dostane. Minimalizujeme tím riziko,“ vysvětlil Kohout. Podzemní betonové stěny budou zajišťovat stabilitu ze stran i shora nad razicím štítem.

Stavbaři na poli u Zábělé

Právě poblíž Zábělé se totiž při ražbě prvního jižního tunelového tubusu stalo, že silné přítoky spodních vod vytvořily mezi zeminou na povrchu pole a již hotovým tubusem v podzemí kavernu, která se propadla pod traktorem (psali jsme zde).

I když průzkumy před ražbou prvního z tubusů ukazovaly, že podzemí je bezpečné, dodatečné později napověděly, že je vše trochu jinak kvůli podzemním vodám i geologickému složení hornin.

„Řešilo se několik možných způsobů, jak místo zajistit. Betonové stěny vyšly jako jistota, i finančně. Betonujeme je teď, aby v době, kdy se k nim dostane štít, byly už náležitě vytvrdlé,“ vysvětlil Tomáš Kohout.

U injektáží nebo například zmrazování horniny není podle odborníků jasné, kolik by taková operace stála, a ne vždy je zaručena stoprocentní úspěšnost.

Na jižní tubus 4 150 metrů dlouhého železničního tunelu potřebovali stavbaři 16 měsíců. Razit ho začali v Kyšicích v únoru 2015, pod vrchem Chlum na plzeňské straně prorazila hlava s téměř desetimetrovým průměrem poslední metry loni v červnu.

Pak technici stroj rozebrali a přestěhovali zpátky do Kyšic. V září se štít roztočil znovu, tentokrát razí severní tubus tunelu (psali jsme zde). V těchto dnech je vyraženo přes 1,5 kilometru.

„Využili jsme zkušeností z ražby prvního tubusu. Například jsme už dopředu navrtali ostění kyšického portálu, aby klesla podzemní voda,“ popsal Tomáš Kohout.

Severní tubus nejdelšího železničního tunelu v České republice by měl štít prorazit ještě letos. Pokud nenastanou komplikace, první vlak tunelem projede v závěru příštího roku.

Podívejte se dovnitř razicího stroje (10. února 2016)

Autor:

Nejčtenější

Plzeň - Real 0:5, čtyři góly za dvacet minut přinesly nejtěžší prohru doma

JEDNA NULA. Fotbalisté Realu Madrid se radují z gólu, který Plzni vstřelil...

Plzeňští fotbalisté utrpěli nejtěžší domácí pohárovou porážku, Realu Madrid, nejslavnějšímu klubu světa, ve čtvrtém...

Potrestejte ho, peskuje svět Ramose. Ten se Havlovi veřejně omluvil

PERDÓN, MILAN. Sergio Ramos z Realu Madrid se omlouvá plzeňskému záložníkovi...

Když po hodině hry střídal, tisíce fanoušků pískalo, nadávalo, spílalo. Fotbalista Sergio Ramos, ikona Realu Madrid, si...

Za agresivní útok na řidičku dostal šofér podmínku a zákaz řízení

Peter Rumanský před klatovským okresním soudem. (6. 11. 2018)

Řidič, který je obžalovaný, že v červnu na silnici mezi Horažďovicemi a Velkým Borem donutil zastavit řidičku, rozbil...

Dělníci vyměňují oblouky železničního mostu, otočí je kolem jeho osy

Výměna prvního oblouku na železničním mostu nad přehradou Hracholusky je v...

Dělníci opravují zrezivělý železniční most nad přehradou Hracholusky na Plzeňsku. Operace je unikátní v tom, že výměna...

Rychlovlaky od Škody Transportation se budou prohánět po německých tratích

Škoda Transportation začne dodávat dvoupodlažní vysokorychlostní soupravy (na...

Škoda Transportation začne dodávat dvoupodlažní vysokorychlostní soupravy pro německou trať Mnichov–Norimberk. Od jara...

Další z rubriky

Fotky, tácky, noviny. Do brány pivovaru uložili vzkaz dalším generacím

Zástupci Plzeňského Prazdroje uložili do Jubilejní brány schránku s dobovými...

Fotografie, pivní tácky, noviny i poselství budoucím generacím vložili zástupci Plzeňského Prazdroje do měděné pamětní...

Zvládnu to až na letiště, řekl si pilot. Kluzák ale spadl do zahrady

Nehoda sportovního kluzáku. Pilot nezvládl doletět na letiště v Plasích na...

Chybné rozhodnutí pilota zavinilo dubnovou havárii kluzáku, který spadl na zahradu u domu v Rybnici na Plzeňsku....

Požár z chodby ubytovny přeskočil do bytu, hasiči vyvedli tři muže a psa

V úterý večer bojovali hasiči s plameny v bytovém domě v Kollárově ulice v...

V bytovém domě v plzeňské Kollárově ulici v úterý večer vypukl požár. Ten vznikl na schodišti a rozšířil se do jednoho...

Dětská fantazie vs. realita dospělých: Máme děti ve fantazírování brzdit, nebo podporovat?
Dětská fantazie vs. realita dospělých: Máme děti ve fantazírování brzdit, nebo podporovat?

Bujná fantazie k dětem neodmyslitelně patří. Její používání znamená, že vývoj probíhá v pořádku. Kromě toho je důležitá pro rozvoj slovní zásoby a pro celkovou kreativitu. Jak tyto kvality u svých potomků podporovat? A je potřeba je někdy i usměrňovat?

Najdete na iDNES.cz