Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Štít, který hloubí nejdelší železniční tunel v Česku, už zmizel ve skále

  8:31aktualizováno  8:31
Razicí štít, který u Kyšic na Plzeňsku hloubí železniční tunel, je měsíc po zahájení stavby téměř celý zavrtaný ve skále. Hlava stroje, která má v průměru deset metrů, se už se dostala do stometrové hloubky. První tubus, dlouhý přes čtyři kilometry, chtějí stavbaři prorazit do podzimu.

Obří razicí štít začal hloubit první tunel 3. února. | foto: Martin Polívka, MAFRA

Viktorie, jak je štít pokřtěný, zatím pracuje ve zkušebním režimu. „Geologie, ve které stroj nyní pracuje, je ta nejtěžší, v jaké je schopný razit. A navíc úplné starty bývají u podobných staveb vždycky ty nejsložitější,“ řekl vedoucí projektu ražby Štefan Ivor z Metrostavu.

Vytěžený materiál zatím dopravují pásy až do zásobníku. Z něj rubanina padá na korby náklaďáků a ty ji pak po připravené trase budoucí železniční trati odvážejí rovnou do bývalého lomu u Kyšic. Naložená auta vůbec nevyjedou na silnice ani mezi domy v obci.

Šéf ražby si pochvaluje, že technika pracuje jak má, nejsou s ní žádné problémy. Štít si po vyražení každých dvou metrů sám vyskládá z betonových dílů prstenec, jenž tvoří definitivní stěnu tunelu.

V pomalém a nejtěžším razicím módu bude štít pracovat dalších asi třicet až čtyřicet metrů. Tak to podle Ivora ukazuje projekt i ze zkušebních sond.

„Všechno se ale bude samozřejmě odvíjet od situace, jaká bude v místě ražení. Nadloží nad pracovním prostorem ještě není tak silné, jako bude v jiných místech, navíc jsou tam i meliorace a dost vody. Jsou to opravdu složité podmínky, ale počítali jsme s nimi,“ vysvětluje Štefan Ivor.

Jakmile se celý 120 metrů dlouhý a 1 800 tun vážící razicí štít schová v tunelu, začnou technici instalovat ventilátory. Ty poženou vzduch do stroje v nitru tunelu.

Stavbaři počítají s tím, že se v listopadu štít vynoří v poli pod vrchem Chlum na okraji Plzně.

Jakmile se stroj dostane až tam, technici odmontují razicí hlavu a zbytek štítu odcouvá hotovým tunelem zpátky k portálu u Kyšic. Tam ho technici přesměrují o několik metrů severněji, kamiony přivezou razicí hlavu, technici štít zase zkompletují a začnou ražbu druhé stejně dlouhé tunelové roury.  Vlaky mají kompletně hotovým tunelem poprvé jet v roce 2017.

Razicí štít zahájil stavbu nejdelšího tunelu v Česku (3. února 2015)

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Auto Link & go jezdí bez řidiče. (17. 10. 2017)
Technici z Plzně pomohli postavit auto, které řídí jen superpočítač

Během čtrnácti měsíců postavili odborníci prototyp auta Link & go s autonomním řízením. Na jeho vývoji se podíleli i lidé z plzeňské firmy MBtech. Na silnice...  celý článek

První den prezidenta Miloše Zemana v západních Čechách. Návštěva plzeňského...
Část zastupitelů kraje Zemana v Plzni nepřivítala. Rada ho kárala za Krym

Někteří zastupitelé Plzeňského kraje se při slavnostním zahájení návštěvy na krajském úřadě odmítli setkat s prezidentem Milošem Zemanem. Podle nich svými...  celý článek

Antonín Schleiss (vpravo) se svým advokátem u Krajského sodu v Plzni během...
Bývalého náměstka silničářů soud zprostil obžaloby z dotačního podvodu

Krajský soud v Plzni zprostil obžaloby bývalého technického náměstka domažlické správy a údržby silnic Antonína Schleisse. Ten čelil obvinění, že poškodil...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.