Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ražba nejdelšího tunelu pro vlaky je pomalejší, hotovo je tři sta metrů

  9:26aktualizováno  9:26
Obří razicí štít Viktorie, který u Plzně provrtává vrchy Homolka a Chlum, se prokousává horninami pomaleji, než inženýři počítali. Ze 4150 metrů dlouhého jižního tubusu, kterým budou jezdit vlaky směrem na Prahu, vykousal po čtvrt roce od zahájení prací necelých 300 metrů. Zprovoznění tunelu v roce 2017 zatím ohrožené není.

Stavba železničního tunelu u Kyšic. (16. dubna 2015) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

„Postup je každý den jiný. Někdy pokročíme za den o plánovaných 15 metrů, někdy jen o jeden metr. V podzemí jsou trošku jiné podmínky, než ukazovaly sondy, ale to bývá běžné,“ říká František Polák z firmy Metrostav.

Muže řídící 115 metrů dlouhý štít brzdí v rychlejším ražení lepivé složky v horninách a kolísání podzemních vod. Někdy je v místě ražby sucho, jindy tam voda crčí proudem.

„Přítoky spodní vody jsou velice nepravidelné, s deštěm na povrchu nemá její výskyt nic společného. Tohle ale sondy, kterých bylo po trase velké množství, nemohly odhalit,“ dodává Polák. Podle něj je ale v hotové části tunelu sucho.

Jakmile štít vyrazí ve skalách dva metry tunelu, zastaví se. Speciální vozítka dovezou do štítu betonové profily, které stroj automaticky seskládá do prstence a vytvoří tak kompletní stěny tunelu. Jejich přesné dosednutí a nasměrování zajišťují speciální gumové válečky. Tento postup se bude opakovat celých 4 150 metrů ražení prvního z tunelů.

Tvrdší horniny štít čekají v poslední třetině ražby

První dvě třetiny tunelu, od Kyšic zhruba k úrovni odvětrávací šachty mezi Újezdem a Bukovcem, by se razící stroj měl prokousávat zejména břidlicemi. Jakmile se obří Viktorie dostane pod Chlum, čeká ji rubání v mnohem tvrdším spilitu. V něm bude muset kolos zvládnout ražení tunelu i do oblouku.

Projektanti odhadují, že se Viktorie prokouše na plzeňský konec prvního z tunelů letos v listopadu. Pak se vrátí zpátky do Kyšic a bude razit severní tunelovou rouru pro směr jízdy z Prahy do Plzně.

Proč se historicky největší razicí štít na území republiky jmenuje Viktorie? „Jméno bylo zvolené s ohledem na plzeňský region. Především ale jeho český význam - vítězství - symbolizuje, že se po letech plánování, příprav a překonávání obtíží podařilo uvést stavbu do života,“ vysvětloval při lednovém křtu mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Na poli pod Chlumem už pomalu startují práce na druhém tunelovém portálu a budoucím napojení kolejí na současnou trať. Už je tam stržená ornice, na okraji parku v Potoční ulici musela budoucím kolejím ustoupit řada stromů. Teď na jejich původním místě bagry rovnají plochu pro budoucí kolejiště.

Od června bude cestování komplikovat výluka

Stavební ruch je i podél celé trati od Chlumu k hlavnímu plzeňskému nádraží. Podle Františka Poláka z Metrostavu se stavbaři vrhli na přípravné práce před velkou výlukou, která podle harmonogramu začne v červnu a skončí v listopadu.

„Výluku máme ohlášenou, bude tam jednokolejný provoz. Mírně upravíme jízdní řády, aby byl dopad na cestující co nejmenší,“ řekla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Na jedné koleji si budou muset vystačit vlaky mezi Plzní a Chrástem. 

Rekonstrukce železničního koridoru mezi Rokycany a Plzní bude stát bezmála čtyři miliardy korun, samotný tunel spolkne asi polovinu z této částky. Tunel je vyprojektovaný a stavěný i pro využití v budoucnu vysokorychlostní železnicí, jež bude využívat rychlosti nad 200 kilometrů v hodině. Koridory jsou vesměs stavěné na rychlost 160 kilometrů v hodině.

Autor:



Nejčtenější

Slavia klopýtla, Plzeň se vzdálila. Brnu a Baníku uniká záchrana

Liberecký brankář Václav Hladký zasahuje před slávistou Tomášem Součkem.

Plzeňští fotbalisté jsou o něco blíž k titulu v první lize, Ostrava a Brno zase pádu do druhé ligy. V 25. kole lídr...

Brno - Plzeň 1:3, hattrick Čermáka a lídr je zase o kus blíž k titulu

Musefiu Ashiru z Brna vede míč před soupeři z Plzně

První hattrick Aleše Čermáka a plzeňští fotbalisté se po nevýrazných výsledcích přiblížili k titulu. V utkání 25. kola...



Plzeň, nebo Slavia? Los i náskok hrají pro lídra, euforie pro obhájce

Radost fotbalistů Plzně z vyrovnávacího gólu v utkání proti Spartě

Jedni dostali šanci, v kterou už ani nedoufali. „Myslím si, že liga ještě může být zajímavá,“ usmívá se slávistický...

Pět kol, pět otazníků. Jaké zápletky ještě nabízí fotbalová liga?

Plzeňský útočník Michael Krmenčík lituje spálené šance v utkání proti Mladé...

A jde se do finále! Už jen pět kol zbývá odehrát ve fotbalové lize, za měsíc a dva dny bude jasno o všem důležitém....

Jsem zklamaný, že jsme nevyhráli, řekl Hapal. Tým chválil za druhou půli

Pavel Hapal, trenér Sparty

Byl to nejlepší výkon sparťanských fotbalistů pod jeho vedením. „Ale jsem zklamaný z výsledku,“ řekl trenér Pavel...

Další z rubriky

Děti do 15 let a důchodci by měli mít MHD zdarma, míní primátor Plzně

Poslední jízda trolejbusu Škoda 15Tr plzeňskými ulicemi.

Plzeňští radní zvažují rozšířit okruh lidí, kteří by městskou hromadnou dopravou cestovali zadarmo. Mělo by se jednat o...

Šumavská stezka z Hamrů na Velký Ostrý je kvůli polomům uzavřena

Stezka z Hamrů na Velký Ostrý na Šumavě musela být kvůli popadaným stromům...

Kvůli popadaným smrkům musela být uzavřena naučná stezka z Hamrů na vrch Velký Ostrý na Šumavě. Těžaři by s...

Z domu v Plzni spadla část okna. Chodkyně po leknutí zkolabovala

Z opravovaného domu v Plzni spadla část okna na chodník, záchranáři jednu...

Na chodník frekventované Klatovské třídy v Plzni spadla z opravovaného domu část okna. Není jisté, zda skleněná tabule...

emimino-diskuse
emimino-diskuse

Je fajn si občas s někým popovídat o tom, co vás trápí. S námi v tom nejste sami.

Najdete na iDNES.cz