Trolejbusů na baterie bude jezdit víc. Jsou tiché a nepřehřívají se

  9:35aktualizováno  9:35
Letkov a černická nákupní zóna nemusejí zůstat jedinými oblastmi Plzně, do kterých zajíždějí trolejbusy poháněné energií z akumulátorů. Roční zkušební provoz se osvědčil a dopravní podniky postupně omlazují další trolejbusy. S přídavnou baterií jich zatím jezdí šestnáct.

Provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) Jiří Ptáček řekl, že po prvním roce nasazení těchto vozů do klasického provozu s cestujícími mají jen pozitivní zkušenosti.

„Jak z hlediska hluku, tak i dynamiky při rozjezdech a jízdě jsou lepší, než dříve pořízené vozy vybavené pro jízdu mimo troleje dieselagregátem. Odpadají tím například problémy v létě s přehříváním spalovacích agregátů. Nepočítáme ale s tím, že bychom trolejbusy s dieselagregáty přestavovali na bateriové. Pokračujeme v klasické obměně a omlazování vozového parku,“ uvedl Jiří Ptáček.

V současné době je v depu plzeňského dopravního podniku 16 trolejbusů vybavených pomocnými bateriemi, všechno to jsou klasické dvanáctimetrové vozy.

Trolejbusy na baterie

Starší trolejbusy vybavené dieselagregátem jezdí v Plzni i kloubové.
Mluvčí společnosti Škoda Electric Michal Tobrman potvrdil, že mezi odběrateli je teď o trolejbusy s bateriemi velký zájem.

„Na trhu jsou žádaným zbožím. Škoda Electric svým zákazníkům dodala asi sto takových vozidel. Ty teď vozí cestující například v Maďarsku, Španělsku, Itálii nebo Švédsku.

V tuzemsku slouží kromě Plzně také v Českých Budějovicích či Zlíně. Zákazníci na těchto parciálních trolejbusech oceňují finanční úspory v případě, že chtějí jezdit do lokalit mimo stávající trolejové vedení. S nasazením takových vozidel odpadá potřeba stavět trolejové vedení a další související infrastrukturu,“ řekl Tobrman.

Plzeňské trolejbusy s pomocnými bateriemi jsou počítané tak, aby na jedno nabití ujely na baterie až dvanáct kilometrů. To vychází i s potřebnou rezervou ze zatím nejdelšího v Plzni provozovaného úseku bez trolejí mezi Božkovem a Letkovem.

Tím, jak se snižuje závislost trolejbusů na klasických trolejích, experti začínají propočítávat a zjišťovat, zda by v budoucnu bylo možné upravit některé plzeňské linky. Poslední velká změna vedení linek se v Plzni uskutečnila v roce 2010, kdy byla zprovozněná trolejbusová trať na Borská Pole.

Náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík říká, že jednou z vizí by byly trolejbusy zajíždějící k lochotínskému areálu fakultní nemocnice a na Vinice. Stejně tak si dokáže představit, že by troleje byly natažené i na mostě připravovaném Ředitelstvím silnic a dálnic od Kalikovského mlýna přes údolí řeky Mže až ke křižovatce u Lékařské fakulty.

„Cestující by měli přímé spojení Borských Polí s Vinicemi i lochotínským areálem fakultní nemocnice,“ vysvětlil jednu z vizí Náhlík.

Představitelé dopravních podniků předpokládají, že se zvyšováním kapacity pomocných baterií, a tím i dojezdu trolejbusů v úsecích bez trolejí, začnou postupně přebírat některé části autobusových linek.

Po desítkách let by se trolejbusy mohly vrátit i na Severní Předměstí. „Troleje by se nemusely natahovat po celé trase, ale jen v úsecích s největším stoupáním, tedy na Karlovarské a Lidické třídě. Zpět by jely na baterie, tam by troleje být nemusely,“ naznačil informovaný zdroj.

Autor:


Nejčtenější

Hradec je novým lídrem. Chomutov má první body, slaví Sparta i Kometa

Tomáš Marcinko z Třince tečuje puk, který míří do branky hostujícího celku....

Deváté kolo hokejové Tipsport extraligy přineslo změnu na čele tabulky. Novým lídrem je Hradec Králové po výhře 3:2 v...

Rapidně přibývá nádorů slinivky. Je třeba víc peněz na výzkum, říká lékař

Ilustrační snímek

V Plzeňském kraji raketově stoupá počet pacientů s rakovinou slinivky břišní. Hned za ním je Karlovarský kraj. Lékaři...



Chorý zničil obranu Vyškova. Plzeň je v osmifinále domácího poháru

Plzeňský útočník Tomáš Chorý slaví vyrovnávací gól proti Slovácku.

Fotbalisté mistrovské Plzně suverénně prošli do osmifinále domácího poháru. Na hřišti třetiligového Vyškova zvítězili...

Pacienti s rakovinou marně shánějí lék Tamoxifen, výrobce má problémy

Ilustrační snímek

V lékárnách v Plzeňském kraji i jinde v republice chybí lék Tamoxifen, který užívají onkologičtí pacienti. Je to přitom...

Největší jízdárna v Čechách. Unikátní stavba Windischgrätzů unikla zkáze

Budova byla postavena mezi lety 1858 a 1861.

Tři kilometry západně od Tachova v Plzeňském kraji leží Světce, které se zásluhou knížete Alfréda I....

Další z rubriky

Rokycanská nemocnice nemůže otevřít LDN, chybí zdravotní sestry

nemocniční pokoj (ilustrační snímek)

Od loňského roku měla v Rokycanské nemocnici fungovat léčebna dlouhodobě nemocných. Dosud se ji ale nepodařilo otevřít...

Primátorem Plzně bude Baxa z ODS, koalici vytvořil s ANO, TOP 09 a ČSSD

Martin Baxa (ODS)

Po dlouhém nočním jednání byla v Plzni vytvořena koalice, která obsadí 33 ze 47 křesel v zastupitelstvu. Volby vyhrálo...

Inkluze není úplně dobrá, speciální škola je často lepší, říká učitelka

Hana Šťovíčková je kantorkou už dvaadvacet let. Podle ní jsou malé děti oproti...

Kantorka Hana Šťovíčková pracuje na Základní škole ve Šťáhlavech na Plzeňsku už dvaadvacet let. Za tu dobu se podle ní...

Najdete na iDNES.cz