VIDEO: Mladotice usilují o obnovu dvacet let opuštěné železniční tratě

  13:22aktualizováno  13:22
Mnohaletý boj starosty Mladotic a party nadšenců za obnovu železniční tratě z Mladotic do Kralovic na Plzeňsku pokračuje. Obec nyní zvažuje, že zdevastovanou trať převezme. Aby na její obnovu ale získala peníze, musí kraj zajistit dopravní obslužnost.

Poslední vlak projel z Kralovic do Mladotic naposledy před jednadvaceti roky. Jedenáct kilometrů dlouhý úsek od té doby devastují zloději a trať neutěšeně zarůstá.

Mladotický starosta Zdeněk Slach roky bojuje o obnovení železničního spojení do Kralovic a dál do Rakovníka. Obec nyní zvažuje, že by opuštěnou trať převzala a udělala vše pro její záchranu.

Trať Kralovice - Mladotice

  • 1899 - po trati, která je součástí železnice Rakovník - Mladotice, projely první vlaky 
  • 1997 - zastavený provoz v úseku Čistá - Mladotice
  • 2001 - opraven úsek Čistá - Kralovice a obnoven provoz
  • 2010 - začalo řízení o úplném zrušení trati Kralovice - Mladotice, nejprve bylo přerušeno, v roce 2012 zastaveno
  • 2014 - trať nabídnuta k prodeji, nikdo ji nekoupil
  • 2018 začínají jednání o možné opravě a zprovoznění

Starosta Slach si povzdechl, že v roce 1997 se provoz zastavil kvůli půl milionu korun, který tehdy chyběl na opravu trati.

„Nenašli pět set tisíc korun, dnes budeme muset platit 95 milionů. Je to neskutečná škoda,“ posteskl si starosta.

Podle něj se ale blýská na lepší časy. „Náměstek plzeňského hejtmana pro dopravu Pavel Čížek je nakloněn tomu, aby byla železniční doprava v úseku obnovena,“ uvedl Slach.

V těchto dnech o budoucnosti trati jedná se zástupci krajského úřadu včetně hejtmana Josefa Bernarda, náměstka pro dopravu Pavla Čížka i firmy Poved, která v regionu organizuje veřejnou dopravu.

U jednání by měli být i představitelé firmy GW Train Regio, která už druhým rokem zajišťuje rychlíky mezi Plzní a Mostem. Stanice Mladotice, ze které odbočuje trať do Kralovic, leží právě na hlavní trati z Plzně do Mostu.

Proč obec vede tak složité jednání o železniční trati, která místy už neexistuje? „Aby se na její obnovu daly získat nějaké peníze, podmínkou je, aby kraj na úseku objednal dopravní obslužnost,“ vysvětlil starosta Slach.

Předchozí vedení kraje uvažovalo o tom, že by místo železnice vznikla mezi Mladoticemi a Kralovicemi cyklostezka. Současná rada kraje o trati ještě nejednala.

První velká akce na podporu obnovy trati se v Mladoticích uskuteční 21. dubna. Připravuje ji Ivo Brůžek.

Opuštěná trať

„Nyní jsme na úplném startu. Máme jasný termín, další věci dáváme dohromady. Víme, že tu bude parní lokomotiva z Plzně. Rádi bychom uskutečnili jízdy parního vlaku z Mladotic do Plas a Žihle. Chtěli bychom mít v Mladoticích na nádraží i drezínu, kterou by se lidé mohli svézt po kousku trati směrem na Kralovice a zpět,“ říká Brůžek.

Součástí akce by měla být i přehlídka předmětů, které se váží k historii rakovnické dráhy.

Opravu trati a obnovení provozu by přivítala i ředitelka Muzea severního Plzeňska v Mariánské Týnici Irena Bukačová.

„Trať je na dohled Mariánské Týnice. Dnes je na mnoha místech poznatelná jen podle zeleně rostoucí na železničním náspu. Kolejí tam, bohužel, mnoho nezůstalo. Pro nás by moc znamenalo, kdyby se udělala i zastávka Mariánská Týnice. Dnes lidé z Prahy dojedou za hodinu vlakem do Rakovníka, za další hodinu by vystupovali z vlaku u Mariánské Týnice. Nám by to v návštěvnosti hodně pomohlo, určitě by sem vlakem jezdilo hodně lidí i z Plzně a Podbořanska. Navíc malé dráhy vytvářejí útulnost krajiny, Mladotice by se opět staly významnou křižovatkou lokálních drah,“ myslí si Bukačová.

Za jednadvacet let je většina trati zarostlá, zloději ukradli kilometry kolejnic (více v článku Zloději vytrhali koleje. Policie je chytila, když je chtěli odvézt). Většina z pěti železničních přejezdů neexistuje, koleje jsou většinou zalité asfaltem.

Nejčtenější

VIDEO: Nejdelším železničním tunelem v zemi už jezdí vlaky s cestujícími

První vlak s cestujícími, který projel nejdelším železničním tunelem v České...

Nejdelší železniční tunel v České republice začíná sloužit veřejnosti na třetím železničním koridoru z Plzně do Prahy....

Zemřel šumavský podnikatel Talián. Stavěl hotely a přátelil se se Zemanem

František Talián na snímku z roku 2010, kdy se jako člen občanského sdružení...

Ve věku 70 let zemřel minulou středu vystudovaný právník František Talián, kterému přátelé přezdívali král Šumavy. Po...

Nová varianta pro Plekance. Zájem má Plzeň, potvrdil manažer Vlasák

Plekanec: O medaili se nikdo nebaví, vážíme si podpory diváků

O hokejistu Tomáše Plekance usiluje další klub z české extraligy - Plzeň. Pro iDNES.cz to potvrdil sportovní manažer...

Čisto na kolejích. V nejdelším tunelu nebude možné používat staré toalety

Prohlídka nejdelšího železničního tunelu v ČR u Plzně. (21. 9. 2018)

Už tento pátek se naplno rozjede provoz více než čtyřkilometrového železničního tunelu Ejpovice - nejdelšího v Česku....

Nový tunel u Plzně otestoval nákladní vlak, v pátek jím projedou i cestující

Nový železniční tunel u Plzně otestoval nákladní vlak. (15. 11. 2018)

Nákladní vlak projel v půl páté odpoledne jako první novým železničním tunelem u Plzně, který je nejdelší svého druhu v...

Další z rubriky

Zraněný orel, který sežral holuba i s kroužky, se už vrátil do přírody

Orel mořský, kterého na konci října našli zraněného na Klatovsku, je opět...

Orel mořský, který špatně létal a v zažívacím traktu mu uvázly chovatelské kroužky poštovního holuba, se po třech...

Terminál ušetří kilometry přes Plzeň, některé autobusové spoje posílí

Práce na novém autobusovém terminálu u hlavního vlakového nádraží v Plzni...

Nový autobusový terminál u hlavního vlakového nádraží v Plzni začne fungovat 9. prosince. Určen bude pro spoje z...

Čivavy vysvobozené z množírny stát rozprodá, zájemce čeká pohovor

Jeden z týraných psů nalezený v množírně v Plzni a v Sedlci. Nyní je na prodej.

Více než stovka psů, zejména čivav, které policie a veterináři zajistili v červenci při odhalení množírny zvířat v bytě...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz