Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Svařit, utěsnit, zapojit kilometry kabelů. Tak se rodí tramvaj

  6:00aktualizováno  6:00
Více než sto nových tramvají vyrobila loni Škoda Transportation a letos bude toto číslo podobné. Vozy s plzeňskou značkou jezdí nejen v České republice ale i v Polsku, v Itálii nebo v Turecku. Jak se ale tramvaje v Plzni vyrábějí? Zjistil to reportér MF DNES.

Na počátku směřují do montážních dílen v plzeňské Škoda Transportation tisíce dílů, dílků a komponentů. Po dvou měsících svařování, broušení, lepení, montování a zapojování vyjede na zkušební kolej uvnitř výrobního areálu nová tramvaj.

V současné době technici montují celočervené tramvaje typů 29t a 30t určené pro Bratislavu. Jsou pětidílné a nízkopodlažní, do každé se vejde kolem 350 cestujících.

Tramvaj typu 30t je dlouhá 32,5 metru a z troleje odebírá stejnosměrný proud o napětí 600 voltů.

„Celkem má čtyři podvozky, ve třech jsou osazené motory. Dohromady tramvaj pohání šest elektromotorů. Montáž vozidla trvá asi dva měsíce, v každém je nataženo na dvacet kilometrů kabelů. Tramvaje jsou osazené digitální automatickou klimatizací,“ říká mluvčí Škoda Transportation Michal Tobrman.

Výroba tramvaje v Plzni

Nyní vyráběné vozy mají kamery sledující nejen část pro cestující, ale umožňují monitorování prostoru i vně tramvaje.

Při brzdění se systémem rekuperace elektrická energie vrací zpět do sítě.

Tramvajákům při ježdění po linkách ve městě pomáhají i elektroničtí asistenti známí z osobních aut. „Vozy jsou vybavené systémem brzdění ABS, mají asistenta pro rozjezd v kopci. Nechybí tempomat, bezpečné jízdě přispívá i omezovač rychlosti. Tramvaj splňuje nejnovější crash normy,“ vypočítal Tobrman.

Tramvaje se škodováckým znakem jezdí ve městech v České republice, ale i na Slovensku, v Maďarsku, Polsku, Itálii nebo Turecku. Na začátku tisíciletí bylo několik tramvají postaveno i pro USA.

Výroba tramvají v Plzni původně začala v roce 1995 modernizacemi klasických tramvají z Tatry Smíchov. V roce 1997 vyrobila Škodovka svoji první částečně nízkopodlažní tramvaj s názvem Astra. Ta je třídílná se dvěma pevnými podvozky.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Muž nahlásil bombu na plzeňském soudu, dostal čtyři roky a musí platit

Čtyři roky ve vězení stráví Štěpán Paleček za šíření poplašné zprávy. Před dvěma roky oznámil, že je na plzeňském krajském soudu bomba. Kromě toho musí...  celý článek

První den prezidenta Miloše Zemana v západních Čechách. Návštěva plzeňského...
Část zastupitelů kraje Zemana v Plzni nepřivítala. Rada ho kárala za Krym

Někteří zastupitelé Plzeňského kraje se při slavnostním zahájení návštěvy na krajském úřadě odmítli setkat s prezidentem Milošem Zemanem. Podle nich svými...  celý článek

Požár osobních aut v Poběžovicích ve čtvrtek 5. října.
Žhář ničí na Domažlicku auta, během dvou týdnů hořela už čtyři

Během dvou týdnů hasiči likvidovali dva požáry v Poběžovicích na Domažlicku. Neznámý žhář si v obou případech vybral ke svému řádění auta.   celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.