VIDEO: Tramvaje na nových kolejích skřípají, stěžují si Plzeňané

  • 3
Obyvatelé plzeňského sídliště Skvrňany si stěžují, že po vybudování nových kolejí jezdí tramvaje hlučně a budí je ze spánku. Na dopravní podniky i magistrát doputovalo asi deset stížností.

Podle stěžovatelů mohou za hlučnost tramvají v ulici Terezie Brzkové nové koleje, které Plzeňské městské dopravní podniky instalovaly během loňské rozsáhlé rekonstrukce. Koleje se měnily v táhlé zatáčce od zdravotního střediska po Penny Market.

Obvykle tramvaje skřípají ráno, když jedou první spoje. Během dne je to podle místních lepší.

Ředitel úseku drážní cesty dopravních podniků Josef Vracovský uvedl, že když se vsadí nová kolejnice, tak nějakou dobu trvá, než se vytvaruje podle kol tramvají. „Než se obrousí do správného tvaru,“ konstatoval ředitel.

Podle něj začal jeho tým uvažovat o snížení rychlosti v úseku. „Stížností přibývá, proto snížení rychlosti budu navrhovat na poradě,“ sdělil Vracovský, který se prý musí domluvit s dopravně-provozním náměstkem, aby zpomalení nenabouralo jízdní řády.

Nyní je zde povoleno jezdit padesátikilometrovou rychlostí. Před rekonstrukcí zde byla rychlost výrazně snížena.

Vracovský také vysvětlil, proč se skřípání objevuje brzy ráno v půl páté, kdy začíná provoz tramvají. „Důvodem může být rosa nebo déšť, který smyje z boků kolejí olej. Než ho tam tramvaje z mazacího zařízení opět nanesou, chvíli to trvá,“ uvedl Vracovský.

Zdeněk Říha, který na stavbě prováděl stavební dozor, řekl, že mazníky jsou funkční a stavba odpovídá projektu. Stejná technologie podle něj byla použita v Plzni na Slovanech u obchodního domu Duha a nikdo si tam nestěžuje. I přesto, že tam mazníky nejsou.

Vracovský si myslí, že je to tím, že na Slovanech už jsou koleje sjeté podle kol tramvají. A že Skvrňany jsou na konci města, kde je rosný bod vyšší. „Z polí tam jde větší vlhko než u Duhy, takže koleje se více omývají a zbavují se tak maziva,“ popsal ředitel.

V zimě skřípání slyšet nebylo

Kvůli tomu tam také byla nainstalována mazací zařízení za celkem milion korun. Kolej se maže jen z boku, a to tak, že olej nabere okolek, což je výstupek na obvodu kola, který brání vykolejení. Pískání podle Vracovského vzniká třením okolku o bok koleje i jeho prokluzováním.

„Než si kola s kolejemi sednou, dávkujeme maziva víc než bychom měli, i když jsou pak větší nároky na čištění,“ dodal Vracovský.

Zdá se ale, že s kolejemi ve Skvrňanech to nebudou mít odborníci z dopravních podniků jednoduché ani v příštích týdnech.

Podle lidí z okolí problémového místa se totiž během zimy skřípání neobjevovalo a začalo až v polovině března. „Navíc ve čtvrtek jsem jel v devět hodin večer z divadla a tramvaje neskřípaly, pak najednou v deset hodin skřípání začalo. Je to záhada,“ říká jeden z cestujících.