Úsek o délce 1,4 kilometru stál 616 milionů korun s DPH a 355 miliony ho podpořila EU.
„Jakékoliv rozšíření tramvajové trakce bereme jako velký úspěch, protože je to finančně velice náročné. Je to jedna z nejdůležitějších infrastruktur ve městě řešících mobilitu,“ sdělil generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Ptáček.
Využití elektrické kolejové dopravy považuje za krok správným směrem i Martin Jareš z Fakulty dopravní Českého vysokého učení v Praze. „Protože silnice jsou přetížené a tvoří se na nich kolony, je tedy výhodné přesunout cestující z autobusů do tramvají,“ vysvětlil již dříve Jareš.
Nevýhodou jsou však vyšší pořizovací náklady na vozy. „Ale protože elektrický pohon je levnější než nafta, v nějakém časovém horizontu se investice vrátí,“ uvedl odborník.
Doplnil, že pro cestující je kolejová doprava atraktivnější a přiláká do MHD víc lidí než autobus.
„Tramvaje jsou pohodlnější, příjemnější, tišší. To platí o kolejové dopravě obecně. Navíc tramvaj ve velkých městech dojede i tam, kam autobus nemůže,“ shrnul.
Nová trať vede od křižovatky Klatovská – Kaplířova – U Borského parku k ulici U Letiště, kde je mezi Fakultou aplikovaných věd, obchodním centrem Bauhaus a prodejnou Decathlon točna.
Před ní je ještě jedna točna v Dobřanské ulici u bývalého fotbalového hřiště. Právě tam je také nový přestupní terminál MHD a veřejné linkové dopravy Plzeňska. Tramvaje jezdí i po 38metrovém mostě přes silnici I/27 od Klatov.
„Dosud obsluhovaly Borská pole pouze autobusy a jedna linka trolejbusu. Teď už nebudou muset lidé při cestách z centra přestupovat,“ řekl při nedělním slavnostním otevření primátor Martin Baxa.
V ranních špičkách bylo obtížné se na Borská pole dostat, tramvaj by tento problém měla vyřešit.
Nové zastávky na prodloužené lince číslo 4
|
„Studenti a zaměstnanci se dostanou rychleji do školy. Propojily se tak fakulty v centru s těmi na Borských polích,“ řekl rektor ZČU Miroslav Holeček.
Na trase linky číslo 4 přibyly čtyři nové zastávky. Mimo dopravní špičku bude každá druhá tramvaj končit na přestupním terminálu Bory, druhá polovina dojede až na konečnou.
Ve špičkách před začátky pracovních směn v průmyslové zóně Borská pole, a také po jejich skončení, pojede většina tramvají až na Borská pole.
Budoucí točna tramvají na Borech už má položené koleje (18. 9. 2019)
18. září 2019 |