Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Tramvaj na baterie připomíná metro a ujede několik kilometrů

  12:52aktualizováno  12:52
Unikátní tramvaj na baterie určená pro turecké město Konya je nyní k vidění v Plzni. Na západě Čech absolvuje část typových zkoušek. Celkem dvanáct tramvají, které ujedou minimálně tři kilometry i bez trakčního vedení, vyrobila plzeňská Škoda Transportation.

První dva prototypy moderní nízkopodlažní bateriové tramvaje ForCity Classic už Škodovka do Turecka dodala. Třetí nyní v Plzni absolvuje část typových zkoušek a dalších devět tramvají bude vyrobeno a dodáno do Konye do konce července letošního roku.

„Všechny budou posléze vozit cestující v Konye,“ říká projektový manažer Škoda Transportation Václav Petr.

Škoda Transportation původně uzavřela s dopravním podnikem v Konye kontrakt na 60 tramvají ForCity Classic. Všechny tramvaje z této dodávky už byly do Konye dorazily letos v březnu. Minulý rok Konya objednala dalších dvanáct tramvají, tentokrát na bateriový pohon.

Všechny tramvaje pro Konyu jsou nízkopodlažní, pětičlánkové se třemi podvozky a mohou jezdit v soupravě ze dvou vozidel i v plánovaném asi čtyřkilometrovém tunelu. Jsou tedy konstruované jako lehké metro. Celková hodnota kontraktu na 72 tramvají činí 3,4 miliardy korun.

Škoda Transportation v loňském roce vyrobila rekordních více než sto tramvají a i v letošním roce plánuje vyrobit téměř sto těchto vozidel.

Baterie tramvaj dobíjí při jízdě nebo při stání pod trolejí

Dodala už tramvaje pro maďarské město Miskolc a pro tureckou Konyu a letos plánuje, že vyrobí více než 50 vozidel ForCity Plus pro Bratislavu a přes 30 tramvají ForCity Alfa pro pražský Dopravní podnik.

„V Číně se navíc rozbíhá licenční výroba devíti tramvají 27T pro tamější trh,“ doplnil generální ředitel Škoda Transportation Tomáš Ignačák.

Bateriové tramvaje mohou bez napájení přes pantograf ujet v nejtěžších podmínkách běžného městského provozu nejméně tři kilometry při rychlosti až 30 km/h.

Pro bateriové tramvaje Škodovka vyvinula vlastní systém, který vychází z osvědčené koncepce využívané již na škodováckých trolejbusech. Jedná se tak o výsledek vývoje českých inženýrů ze skupiny Škoda.

Speciální trakční bateriové kontejnery jsou umístěny na střeše vozidla.  Při interních testech dokázala ujet bateriová tramvaj i více než deset kilometrů. „Dobíjení baterií je možné průběžné při jízdě nebo při stání pod napájenou trolejí během několika minut,“ vysvětlil hlavní inženýr projektu Jaroslav Kulhánek.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Muž nahlásil bombu na plzeňském soudu, dostal čtyři roky a musí platit

Čtyři roky ve vězení stráví Štěpán Paleček za šíření poplašné zprávy. Před dvěma roky oznámil, že je na plzeňském krajském soudu bomba. Kromě toho musí...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Tah na Železnou Rudu blokovala vážná nehoda. Jeden mrtvý, šest zraněných

Těžká nehoda dvou aut blokuje dopravu na šumavském hlavním tahu do Železné Rudy. Pod nejvyšším bodem silnice u odbočky na Zhůří se čelně srazila dvě osobní...  celý článek

Do volební místnosti přijela také starostka Hošťky Hana Sojková (v popředí),...
Místo obrázků dali znak, přidali židle, a z verandy byla volební místnost

Netypickou volební místnost měla obec Žebráky na Tachovsku. Volilo se na verandě jednoho z rodinných domů. Stačilo, aby jeho majitelka udělala místo pro...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.