Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Trabanty nekritizujte, vzkazují cestovateli Přibáňovi majitelé aut z NDR

  12:44
V Běšinech na Klatovsku se o víkendu sešli majitelé trabantů. Téměř dvacítka vozů s plastovou karoserií a dvoutaktním motorem se vydala na projížďku šumavskou krajinou a přitom plnila různé úkoly. Například slalom na čas a jízdu zručnosti.

Jak dosáhnout s trabantem rychlosti 90 kilometrů za hodinu? Strčte ho ze skály. Jak zdvojnásobit cenu trabanta? Naplňte mu nádrž benzinem. Proč nemá trabant bezpečnostní pásy? Aby si ho lidé nepletli s batohem. Nebo proč majitelé trabanta přijdou po smrti do nebe? Protože peklo si prožili už na zemi.

I takové vtipy kolovaly za minulého režimu o autě, které se vyrábělo v tehdejší Německé demokratické republice (NDR).

Když se budeme inspirovat filmem Pelíšky režiséra Jana Hřebejka, tak odpovědí na víkendový sraz majitelů trabantů, který se konal v Běšinech u Klatov, bude spíš to, že soudruzi z NDR v případě trabantu žádnou chybu neudělali.

Majitelé totiž nedali na své automobilové miláčky dopustit. Jeden z nich, pořadatel akce a podnikatel Břetislav Šindelář, měl svého času doma dvacet trabantů.

Sraz trabantů v Běšinech

Někteří účastníci srazu nenechali nit suchou na cestovateli Danu Přibáňovi, který už přes deset let křižuje svět právě v trabantu a vůz charakteristický plastovou karoserií a dvoutaktním motorem často kritizuje.

„Je to sice náš kamarád, ale když řekne - jedeme strašně daleko s nejhorším autem na světě - tak mu to jako milovníci trabantů vyčítáme. Ale víme, že to je hlavně show. On ví, že by si tam měl nalít kvalitní brzdovou kapalinu, když jede do míst, kde bude hodně brzdit. Ale aby bylo co točit, nechá tam starou nepoužitelnou,“ popsal Šindelář, který by si prý na cestu kolem světa vzal trabanta kombi z roku 1986, kterému je tedy letos dvaatřicet let.

K vidění bylo v Běšinech téměř dvacet vozů, největším krasavcem byl zeleno-béžový trabant kabriolet v luxusním provedení, jehož úprava se prováděla v někdejší západní části Německa.

Posádky aut plnily během jízdy jarní rozkvetlou šumavskou krajinou různé úkoly, například slalom na čas, či jízdu zručnosti.

„Dochází k obměně generací, dříve na srazy jezdili rodiče a teď už je postupně nahrazují děti, které nyní tvoří polovinu účastníků,“ uvedl Šindelář. V některých rodinách to prý chodí tak, že otec má auto, děti mají další a vnoučata také.

Šindelář má nejstaršího trabanta z roku 1969, příští rok mu tedy bude padesát let, vlastní ale dalších šest plastových vozů. „Je to koníček. Tři trabanty mám v závodní verzi, dva fungují jako pracovní a dva jsou krasavci,“ vypočítává.

Prvního si koupil v roce 1982. Jako chudý student totiž chtěl auto a trabanta z roku 1973 tehdy pořídil levně. „Za tři tisíce korun jsem ho koupil, další dva tisíce šly do oprav a mohl jsem jezdit,“ vzpomíná Šindelář.

V roce 1989 měl dvacet trabantů. Část tvořila auta, která v Praze nechali Němci prchající do západního Německa, část mu přivezli kamarádi, kteří se vozů zadarmo zbavovali. Část z nich prodal a část už má jen ve formě součástek.

Šindelář má pro trabanty slabost i přesto, že se o nich mluví jako o autech, které nejvíce znečišťují životní prostředí.

„Čistota provozu se dá srovnávat s ostatními staršími vozy, které jezdí na českých silnicích. Pokud je trabant dobře udržovaný, dobře seřízený, to se týká hlavně zapalování a pokud má vyčištěný výfuk, nemá s emisemi problém,“ vysvětlil Šindelář.

Trabantem z Indie až do Prahy (10. února 2018)

11. února 2018

Pro trabanty má slabost i proto, že když jako mladík jezdil v zimě po zábavách, na konci prý pravidelně roztahoval minimálně dvě škodovky. „Zkrátka bylo to praktické auto, které všude projelo, když začaly sněhové jazyky, nejdále dojel trabant,“ popsal Šindelář.

„Dnes už je ale trabant veterán, který je na normální provoz dost drahý pro toho, kdo opravy nemá jako koníčka,“ podotkl Šindelář.

Trabanta z roku 1965 přivezli na sraz dvanáctiletý Jiří Louda s otcem, kteří dorazili z nedalekého Švihova. „Je to auto po dědovi. Když zemřel, jezdili jsme s ním jen do lesa na houby. Trabanti mě ale tak chytli, že jsem tátu donutil, abychom auto opravili, seřídili a teď s ním jezdíme na srazy,“ popsal školák, který zároveň bryskně popsal, co se pod zvednutou kapotou světle zeleného auta skrývá.

„Není to světle zelená, ale Němci říkali pastel grün,“ upozornil s tím, že díky péči o dvoutaktního miláčka už má vybráno budoucí povolání. „Budu automechanik,“ sdělil bez rozmýšlení Jiří s připomínkou, že zatím není tak dobrý opravář jako táta, ale svíčky prý bez problémů vyměňuje. Veterána po dědovi by prý nikdy neprodal.

  • Nejčtenější

Využijeme váš kamion. Policisté kvůli naháněnému řidiči nařídili zatarasit silnici

22. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  23.4 11:01

Několik českých policejních hlídek se zapojilo do pronásledování řidiče, který v Německu odmítl...

Moje Plzeň to není, ale... Horváth o historickém tažení a proč u něj chyběl

20. dubna 2024

Premium On byl Plzeň. Ještě loni patřil na plakáty. „Že už teď do Plzně nepatřím, neznamená, že bych...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naučená omluva, bez upřímné lítosti. Za pokus o vraždu dívky dostal Ukrajinec 19 let

24. dubna 2024,  aktualizováno  12:27

Krajský soud v Plzni odsoudil na devatenáct let Ukrajince Viktora Veselovského, který se loni v...

Sedmá příčka mezi národy. Jak české kluby připisovaly body do koeficientu

19. dubna 2024  17:45

Plzeň jako nejhůře třiadvacátý nejlepší klub letošního ročníku evropských pohárů. Česko jako sedmá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na kouř upozornily děti, úprk z hořícího autobusu zvládly bravurně, líčí učitelka

24. dubna 2024  16:40

Premium Václava Kopecká, Alena Vodičková a Michaela Kubátová, učitelky a asistentka pedagoga Základní školy...

Za střet tramvají kvůli skřípnuté ruce může řidič zadního vozu, řekla inspekce

26. dubna 2024  11:59

Za loňskou srážku dvou tramvají na Karlovarské třídě v Plzni, při které se lehce zranilo téměř 30...

Železná Ruda a Rozvadov omezí investiční akce, přijdou o miliony z hazardu

26. dubna 2024  9:57

Obce, které mají na svém území kasina nebo herny, si už nebudou moci dovolit to, co dřív. Od...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

Celníci a policisté získali na přivaděči u Vysoké místo na kontroly aut

25. dubna 2024  9:57

Při prodlužování dálničního přivaděče od Vysoké k Přešticím vybudovali stavbaři u sjezdu na Dnešice...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...