Ředitel Tomáš Froyda odchází z Divadla Alfa v Plzni.

Ředitel Tomáš Froyda odchází z Divadla Alfa v Plzni. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Ředitel Froyda odchází z Divadla Alfa v Plzni. Povede otáčivé hlediště

  • 0
Z plzeňského Divadla Alfa odchází ředitel Tomáš Froyda. K 1. únoru 2014 totiž nastoupí do Jihočeského divadla na novou pozici vedoucího otáčivého hlediště v Českém Krumlově. "Všechno má svůj čas, i tohle. Dám možnost někomu dalšímu, aby realizoval své představy," řekl v rozhovoru pro MF DNES.

Bylo pro vás rozhodnutí opustit Alfu jednoduché? Zvažoval jste nabídku Jihočeského divadla?
Nabídku jsem dostal v listopadu a musím říct, že jsem ji zvažoval poměrně dlouho. Znamená to pro mě také výhledově změnit bydliště. Na druhou stranu otáčivé hlediště a celý program je pro člověka od divadla tak zajímavá a atraktivní věc, že jsem ji přijal.

Jaký úkol před vámi stojí?
Jedním z hlavním úkolů bude, aby se povedla rekonstrukce celého zařízení. Probíhaly diskuse, zda vůbec bude točna pro památkáře přijatelná. Našlo se však řešení, které by pro ně mělo být akceptovatelné, a to za určitých, pevně stanovených podmínek, například technické demontovatelnosti konstrukce. To je běžné i jinde v Evropě, pokud jsou podobné objekty umísťované do významných historických památek nebo objektů. Český Krumlov je dokonce pod ochranou UNESCO. Mým cílem je tedy, aby se rekonstrukce povedla. Nyní to vypadá, že v tomto roce by se mělo vše projednat a v roce 2015, 2016 realizovat. Samozřejmě bude záležet i na novém ministrovi kultury. Bylo by dobré, pokud by došlo zároveň k navýšení kapacity. To by zlepšilo ekonomiku provozu točny. Druhá věc je, že hlediště má návštěvnost zhruba 90 procent, což bychom chtěli zvýšit.

Devadesátiprocentní návštěvnost je poměrně vysoká.
To ano. Ale zbývajících 10 procent, které zatím využity nejsou, představuje zhruba tři miliony korun na tržbách. To je velký potenciál. Rád bych se pokusil návštěvnost ještě vylepšit. Například spoluprací s cestovními kancelářemi v Rakousku či Německu. To je velmi důležitá cílová skupina otáčivého hlediště. Zejména pokud mluvíme o hudebních produktech, opeře a baletu. Rád bych také rozšířil spolupráci s korporátní klientelou, tedy firmami. Řekl bych, že mě čeká komplexní odpovědnost, přes organizaci, produkci, obchod a marketing až po komunikaci s umělci. Umělecké zpracování musí být podřízeno tomu, že musíme garantovat návštěvnost. To je velký cíl a to mi na tom přijde nejlákavější.

Dá se tato práce porovnat s pozicí ředitele Divadla Alfa?
I tady (v Českém Krumlově, pozn. red.) je základem divadlo. Jednoznačně je však dáno, že hlediště se musí naplnit. Není prostor pro nějaké alternativní pokusy, žánr je jasně daný, je dané zaměření i obchodní cíle. Otáčivé hlediště generuje tři čtvrtiny tržeb Jihočeského divadla, což je pro něj naprosto zásadní. Je jasné, že i tady chtějí umělci i tvůrci přistupovat k hrám s určitou invencí, chtějí uplatňovat své nápady. Vždy si však musí být vědomi, že ve hře musí zůstat určitá atraktivita pro diváky. A to při současném zachování vysokého uměleckého standardu. To je zajímavý moment, člověk je daleko více pod tlakem trhu. Z tohoto pohledu je tedy práce podobná té na festivalu Divadlo. I pro jeho ekonomiku jsou tržby velmi důležité. Doufám tedy, že dokážu využít zkušeností, které jsem v rámci festivalu nasbíral.

Využijete vůbec zkušeností z Divadla Alfa?
Samozřejmě, že se také mohou hodit. I v Krumlově se hrají rodinná představení. Střídají se tam de facto všechny soubory Jihočeského divadla plus hosté. Je to velice komplexní. Obsažena je činohra, opera, balet i jejich takzvané malé divadlo, které se obrací na děti a mládež, na rodinné publikum.

Kdy jste byl na točně v Českém Krumlově naposledy?
Když režisér David Radok dělal představení Jak se vám líbí, to jsou, myslím, dva roky. Je moc pěkné. Ale už jen být v tom prostředí prosvíceného zámeckého parku, to je opravdu něco jiného než v běžném divadle. Shodují se na tom herci i režiséři, s nimiž jsem o tom mluvil. Musí se "poprat" se scénou, která je předem daná, hotová. Těším se na to.

Tomáš Froyda jeden rok vedl i tým Plzeň 2015, který připravuje projekt Evropské hlavní město kultury.

Tušíte, kdo po vás převezme Divadlo Alfa?
Jsme domluveni tak, že já v něm zůstanu do konce sezony. Od února se zároveň začnu seznamovat s věcmi v Krumlově, kde je nejvíc práce během léta, když se hraje. Doufám, že město Plzeň vypíše výběrové řízení co nejdříve, aby byl dostatek času najít nástupce. Pokud bude zájem, velmi rád budu přemýšlet o někom, kdo by mohl v Alfě pokračovat. I mně záleží na tom, aby dostal divadlo na starost někdo, kdo jej posune dál.

Nebude vám Alfa chybět?
To určitě bude. Je to něco, s čím jsem byl nějakou dobu spojen, měl jsem pocit, že nějakým způsobem funguje, a bylo také oceňováno. Když jsem se (o nabídce Jihočeského divadla, pozn. aut.) rozhodoval, zvažoval jsem pozitiva i negativa a nakonec mi vyšlo, že bych to zkusit měl. I přestože mi Alfa bude chybět. Ve velkých divadlech je jiná atmosféra, jiné vztahy, byť i u nás je to taky občas emotivní. V zásadě je to ale jiná firemní kultura. Na druhou stranu změna je život a člověk by měl zkoušet nové věci.

Zúčastnil jste se také výběrového řízení na ředitele Národního divadla Brno. Už bylo tedy načase vyzkoušet něco nového?
Jednalo se o uzavřené výběrové řízení a já jsem byl osloven. Vážil jsem si toho, zvlášť když se jednalo o takto významnou a velkou instituci. Řekl jsem si tedy, že to zkusím a vymyslím koncepci. Ten moment považuji za velmi cenný a důležitý. Díky tomu jsem se seznámil se spoustou věcí, s nimiž bych se jinak neseznámil. A možná i díky tomu jsem pak dostal nabídku do Krumlova. Pan ředitel Šesták byl také členem výběrové komise.

Třeba se vám nakonec bude na jihu Čech líbit víc.
Přiznám se, že Brno i České Budějovice znám velice málo. Nedokážu tedy říct, které pro mě bude lepší. Každé má určitě svoje a teprve se uvidí, jak na mě bude působit a jak se v něm budeme s rodinou cítit.