Vejprnice a Tlučná našly způsob, jak místnímj lidem i po zdražení zajistit levnější spojení s Plzní. Platí vlastní autobusovou linku. (Ilustrační snímek)

Vejprnice a Tlučná našly způsob, jak místnímj lidem i po zdražení zajistit levnější spojení s Plzní. Platí vlastní autobusovou linku. (Ilustrační snímek) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Tlučná a Vejprnice vyzrály na zdražení, platí vlastní autobusy

  • 42
V Tlučné a Vejprnicích našli způsob, jak vyzrát na zdražení jízdného, které přinesly změny Integrované dopravy Plzeňska. Obce začaly platit lidem pro cesty do Plzně a zpět vlastní autobusovou linku, kterou zajišťuje ČSAD.

Lidé tak mohou jezdit do práce v krajském městě levněji, než kdyby využívali předplatné v integrované dopravě.  A obce zřejmě budou dávat méně, než na dopravu doplácely dřív.

"Linku využívám tak dvakrát v týdnu, když jezdím se synem na kroužek do Plzně. Jezdí stejně pravidelně jako předtím a za poloviční cenu. Je to výhodné," je spokojená Olga Hurtová z Tlučné. Oproti vlaku má autobus výhodu také v tom, že jsou zastávky rozmístěny po celé obci.

Zatímco cestující nápad chválí, vedení firmy Poved, která organizuje v kraji integrovanou dopravu, se nezamlouvá. Proč? Zčásti i proto, že narušuje jejich systém a odvádí z něho klienty, a tím snižuje příjmy. "Nesouhlasíme s tím. Mrzí nás, že k tomu došlo. Není to systémové. Nechtěli bychom další takové případy," uvedla ředitelka Poved Zdeňka Kmochová. Ta si nemyslí, že obce našly a využily slabinu IDP.

Náměstek ředitelky Petr Náhlík spatřuje problém v tom, že na lince není smluvně zajištěno uznávání předplatného IDP. To je však nyní uznáváno i bez smlouvy. Z hlediska zástupců obcí je linka čistě prospěšná záležitost. Tlučná a Vejprnice zřízením vlastní linky totiž reagovaly na skutečnost, že letos vypadly z vnitřní zóny IDP, kde je nyní už jenom Plzeň.

Pro cestující z obcí to znamenalo, že si musí místo měsíčního předplatného za 440 korun pro Plzeň kupovat ještě předplatné za 330 pro druhou zónu. Tedy 770 korun za měsíc, což ve srovnání s loňským rokem je zdražení o téměř sto procent.

Na lince jezdí každý den 19 párů spojů

Obce nyní na své desetikilometrové lince do Plzně nabízí předplatné 150 korun za měsíc a jednotlivá jízda stojí deset korun, pro studenty pět.  Starosta Vejprnic Pavel Karpíšek upozornil, že pokud by lidé jezdili do Plzně bez nové linky na jednotlivé jízdné, stála by je cesta 26 korun. "A teď jedou od nás jenom za deset," řekl Karpíšek.

Obě obce navíc zřejmě samy ušetří, protože v minulosti za to, že k nim jezdí veřejná doprava z Plzně, doplácely ročně dopravním podnikům přes čtyři miliony. Starostové očekávají, že teď to bude méně. Na lince z Tlučné a Vejprnic do Plzně jezdí denně 19 párů spojů, které přepraví 1 500 lidí.  

Stejný osud jako Vejprnice a Tlučnou potkal letos dalších pět obcí z nejbližšího okolí Plzně: Kyšice, Dýšinou, Chrást, Smědčice a Starý Plzenec. I tam nyní uvažují, že zkusí stejnou cestu.

,