Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Projet Plzní po zelené vlně je téměř nemožné, dopravu komplikuje MHD

  19:02aktualizováno  19:02
Ať jsou semafory na hlavních tazích v Plzni nastavené jakkoli, motoristé prakticky nemohou projet bez zastavení. Ukázalo to testování části Karlovarské třídy, Gerské a Studentské ulice. Podle specialistů komplikují plynulost dopravy i preference pro městskou dopravu, která do cyklu signalizace zasahuje.

Doprava na Karlovarské třídě v Plzni. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

„Při některých průjezdech jsme absolvovali trasu téměř bez zastavení, jindy jsme stáli i pětkrát. Ani jednou se nám nestalo, že bychom v koloně zůstali na jednom místě třeba pět minut,“ popisuje specialista na světelnou signalizaci Jan Grohmann ze Správy veřejného statku města Plzně.

Trasa testování

Testovací automobily projížděly na přelomu května a června obousměrně úsekem Karlovarské třídy od benzinové čerpací stanice Shell u Rondelu, Gerskou a Studentsku ulici až po křižovatku se Žlutickou u obchodního centra Remus. Na trase je devět semaforů.

Když jsou semafory ve špičce nastavené na kratší interval, auta sice červená zastaví častěji, ale na kratší dobu.

Při delším intervalu auta nestaví na červených tak často, ale zase čekání na zelenou je delší. Celková doba jízdy je v průměru stejně dlouhá, jen s minimálními odchylkami.

Při kratším intervalu zelených nastavených na 80 sekund auto stálo na červenou třikrát až čtyřikrát, u stosekundového bylo zastavení o jedno méně.

Celková doba jízdy ve směru do centra Plzně se v měřeném úseku pohybovala mezi 4,5 až 5 minutami, v opačném směru byly časy nejčastěji o půl minuty delší bez ohledu na interval semaforů.

K čemu budou tato zjištění dobrá? Podle Grohmanna je možné ještě zkoušet upravovat intervaly zelených, aby průjezd v celé trase byl co nejplynulejší.

„Ale do všeho ještě zasahují preference pro městskou dopravu, která vstupuje do cyklu semaforů. Pro ostatní řidiče to znamená, že je může světelná signalizace častěji zastavit, ale tahle zdržení nejsou nijak dramatická,“ říká Grohmann (více o přednostní jízdě MHD v Plzni čtěte zde). 

Odborníci na dopravu by chtěli otestovat i Rokycanskou třídu

Pohledem dopravního ředitele Plzeňských městských dopravních podniků Jiřího Ptáčka jsou na testované trase pro tramvaje a trolejbusy tři problémové křižovatky.

První je Karlovarská x Lidická, kde se na hlavní tah do centra připojují tramvaje od Bolevce, pak křižovatka na Vinice a nakonec Studentská x Gerská.

„Samozřejmě ideální by bylo pro městskou dopravu a její cestující, kdyby tramvaje, autobusy ani trolejbusy nikde nečekaly,“ říká Ptáček.

Kvůli významnému průjezdu autobusů a tramvají ze všech směrů není do systému navazující zelené vůbec zakomponovaná křižovatka Studentské a Gerské ulice, kde auta jedoucí od centra města odbočují doleva na Karlovy Vary.

„Tam je provoz tramvají a autobusů tak velký, že není koordinovaná s okolními křižovatkami. Může se tak stát, že auta stojí na červenou a další červená je zastaví hned na další, do které přijedou,“ připouští Grohmann.

Do budoucna by chtěli odborníci vymyslet způsob, jak do systému zapojit i tento dopravní uzel.

Pracovníci správy veřejného statku chtějí podobně testovat i další zatížené dopravní tahy v Plzni. Ještě letos se možná zaměří na Rokycanskou třídu.

Autor:


Nejčtenější

Kauza plzeňského gólu. Proč ho videorozhodčí nechal uznat

Michael Krmenčík z Plzně vykouzlil na tváři úlevnou grimasu, z dorážky překonal...

V případu uznaného gólu plzeňských fotbalistů, kterému předcházel těsný ofsajd, se objevily "polehčující" okolnosti....

Rychlost byla fatální. Zemřelý řidič měl na tachometru víc než 160

Tragická nehoda mezi Kralovicemi a Plasy, řidič osobního vozu srážku nepřežil.

Policisté odložili vyšetřování loňské tragické nehody, při které se osobní auto „zapíchlo“ do motoru kamionu na silnici...



Událost po 75 letech. Tři ligové týmy vyhrály první čtyři zápasy

Spartan Guélor Kanga (vlevo) v souboji s teplickým Jakubem Horou.

Sparta dvanáct bodů, Slavia i Plzeň také. Fotbalová liga prožívá historickou událost, pětasedmdesát let se nestalo, aby...

VIDEO: Vandal vyryl na vůz fotbalisty Limberského skoro třímetrovou rýhu

Vandal vyryl na vůz fotbalisty Limberského skoro třímetrovou rýhu

Přes dva a půl metru dlouhý vryp udělal do boku auta fotbalisty Davida Limberského muž s taškou v ruce. Při činu v...

V armádě byl teprve tři roky. Na své první misi přišel Patrik o život

V kapli v Mokrouších na Plzeňsku je pod křížem pietní místo připomínající oběť...

Čtyřiadvacetiletý desátník Patrik Štěpánek z Mokroušů na Plzeňsku odjel v polovině dubna na svoji první vojenskou misi...

Další z rubriky

VIDEO: Tatra 613 i Carevna. Plzeňskem se proháněly vozy z dob socialismu

Pátý ročník akce Retro jízda aneb „V čem jsme jezdili za socialismu“  uspořádal...

Nablýskaná embéčka, wartburgy, žigulíky, fiaty, ale také staré motorky ČZ a jawa a mnoho dalších veteránů podniklo v...

Nejmladší ze zabitých vojáků Patrik Štěpánek bude mít pohřeb v Plzni

Desátník Patrik Štěpánek z 42. mechanizovaného praporu v Táboře zahynul při...

V pátek po poledni se v kostele Panny Marie Růžencové na Jiráskově náměstí v Plzni uskuteční pohřeb čtyřiadvacetiletého...

VIDEO: Plzni se letos narodilo čtvrté mládě lva berberského, je to holka

Samičce lva berberského jsou necelé tři týdny. (14. srpna 2018)

V plzeňské zoologické zahradě už tři týdny opatrují mládě lva berberského. Chovatelé radostnou zprávu zveřejnili až...

MUSÍTE VIDĚT: 5 mateřských šíleností
MUSÍTE VIDĚT: 5 mateřských šíleností

Těhotenská maska na břicho, sádrový odlitek nebo ujetý halloweenský obleček... Trendy se nevyhýbají ani těhotným ženám. Připravte se, bude to šílená jízda!

Najdete na iDNES.cz